comScore over mobiel in 2013: late majority aan de smartphone

26 februari 2013, 11:15

9 op de 10 smartphonegebruikers heeft iOS of Android

2012 was een goed jaar voor de smartphone en tablets. Zowel in Nederland als in de Verenigde Staten passeerde de smartphonepenetratie de 50 procent. Dit rapport van comScore neemt de veranderingen van het afgelopen jaar onder de loep. Inmiddels hebben meer dan 125 miljoen Amerikaanse consumenten een smartphones, en meer dan 50 miljoen Amerikanen zijn in het bezit van een tablet.

De belangrijkste insights van het 2013 Mobile Future in Focus rapport:

Smartphone doet z'n intrede bij ‘Late Majority’

Inmiddels heeft meer dan de helft van de Amerikanen een smartphone, waarmee de smartphone zich nu in de “late majority” fase van de technologie adoptiecurve bevindt. Het aantal smartphone-abonnementen is het afgelopen jaar met 29 procent gegroeid en 99 procent ten opzichte van 2 jaar geleden.

Android en iOS controleren de Amerikaanse smartphonemarkt

Google's Android en Apple's iOS domineren de Amerikaanse smartphonemarkt: samen hebben ze een marktaandeel van bijna 90%.

Het aandeel van Blackberry OS is gezakt tot 6 procent. Windows Phone ontwikkelt zich nog langzaam. Het huidige marktaandeel bedraagt zo'n 3 procent.

Apple nog altijd marktleider

Apple blijft met haar iPhones nog altijd mateloos populair in de VS. Met 36,3 procent is Apple met afstand marktleider in de smartphonemarkt. Samsung heeft wel flinke slagen gemaakt het afgelopen jaar. Samsung kent een groei van 100 procent ten opzicht van vorig jaar, en 400 procent ten opzichte van 2 jaar geleden.

In december 2011 kwam 1 op de 4 Android smartphones van Samsung, inmiddels is dit 2 op de 5. Afwezig in de top smartphones lijst is Blackberry, die vorig jaar nog op plek #2 stond.

High-Speed mobiel internet stimuleert mobiele contentconsumptie

De verbeterde snelheid van het mobiele netwerk heeft de mediaconsumptie van de smartphonegebruiker flink doen groeien. Het aantal 4G gebruikers is het afgelopen jaar met 273 gegroeid naar 33,1 mljoen.

Het rapport staat bomvol interessant cijfermateriaal, dus bekijk vooral het hele rapport even.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!