Mogelijkheid om achteraf te betalen, beïnvloedt online shopgedrag positief

24 februari 2015, 12:30

De mogelijkheid om achteraf te betalen schept een gevoel van vertrouwen en veiligheid, wat ertoe leidt dat de consument sneller bereid is om een aankoop te doen. Dat blijkt uit onderzoek van Rotterdam Business School en online marketingbureau Expand Online.

Betalingsvoorkeur

11,8 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan achteraf betalen. Hiervan is zelfs 26,8 procent bereid om meer te betalen als deze mogelijkheid aangeboden wordt. Toch blijkt dat 55 procent van de Nederlandse webshops deze mogelijkheid niet aanbiedt (Capgemini Consulting Analyse, 2014). In Duitsland heeft slechts 19 procent van de webshops de mogelijkheid niet, waar dit in Zweden met 5 procent nog lager ligt. Ook Oostenrijk (32 procent), Finland (35 procent) en Zwitserland (38 procent) scoren op dit gebied beter dan Nederland.

50-plussers

Met name 50-plussers geven aan significant meer vertrouwen te voelen bij een webshop die de mogelijkheid biedt om achteraf te betalen. Op de stelling “Ik voel meer vertrouwen in een webshop die de mogelijkheid om achteraf te betalen aanbiedt”, scoren 50-plussers gemiddeld 3.51 op een schaal van 1 (totaal niet mee eens) tot 5 (totaal mee eens).

Niet alleen het vertrouwen neemt toe, maar zij achten het ook waarschijnlijker dat ze een aankoop doen wanneer de mogelijkheid om achteraf te betalen aanwezig is. Gemiddeld scoren 50-plussers 3.34 in vergelijking met 2.89 voor mensen onder de 50 op de stelling: “Ik acht het waarschijnlijker dat ik een aankoop doe als de webshop de mogelijkheid geeft om achteraf te betalen.”

De verklaring hiervoor kan worden gevonden in het feit dat ouderen minder zeker zijn over het doen van online aankopen. Om deze reden zijn elementen die het vertrouwensgevoel van de consument kunnen beïnvloeden extra belangrijk voor deze doelgroep.

Veiligheid bij online shoppen

Wanneer er achteraf wordt betaald, lijkt het voor de gebruiker dat het risico bij de verkoper ligt en niet bij hem. Dit versterkt het gevoel van veiligheid, wat voor velen een belangrijke reden is om voor een betaalmogelijkheid te kiezen. Een meerderheid van 59,3 procent geeft aan dat veiligheid de belangrijkste drijfveer is om te kiezen voor achteraf betalen.

Met name kleine webshops die nog niet een hele grote naamsbekendheid genieten, kunnen profiteren van deze betaalmethode. Zij kunnen dit aangrijpen als mogelijkheid om het vertrouwen van de consument te winnen.

Fashionindustrie

Webshops die zich in de modebranche bevinden, kunnen in het speciaal extra winst halen door achteraf betalen aan te bieden. In de fashionindustrie worden vaak meerdere kleuren en/of maten van een product besteld maar niet iedereen kan een grote bestelling op voorhand betalen. De mogelijkheid om achteraf te betalen, biedt de mogelijkheid om alleen de producten te betalen die niet worden teruggestuurd.

Data

Voor het onderzoek werden de resultaten van opgezette enquête met 400 respondenten gebruikt en diverse interviews met e-commercebedrijven en paymentserviceproviders gehouden.

Jochem Warnaar
SEO Consultant

Categorie

1 Reactie

    Robert Kool

    Leuk om te lezen! Dit doen wij al 5 jaar met onze sieraden! Niet iedreen vind dit prettig, sommige vinden het juist fijn om vooraf te betalen of 50% vooruit te betalen. Wij bieden het standaard aan. Daar moet ik wel bij zeggen dat wij veel vingerafdruk seiraden verkopen dus als je niet betaal weten we je te vinden haha Goed stukje thanks, Robert


    4 maart 2015 om 15:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!