NBC snapt niets van YouTube en virale marketing
Eind vorig jaar wordt op YouTube een videofragment van een rap geplaatst afkomstig uit Saturday Night Live. Het fragment genaamd Lazy Sunday wordt bijzonder populair en haalt meer dan 5 miljoen kijkers. De groeiende populariteit zorgde voor minstens 30 parodie-video’s van wannabe rappers.
NBC kijkt toe en reageert.
Ze eist dat YouTube het videomateriaal niet langer aanbied. NBC wil namelijk de controle houden over dit materiaal. “Now, instead of searching the web for “borrowed” NBC highlights, you can go to the source! We’ve taken your viral favorites and gathered them into one convenient location. Watch. React. Tell a friend.”, zo valt te lezen op de NBC-site waar fragmenten te bekijken zijn.
YouTube en andere vergelijkbare aanbieders zijn ongekend populair, maar worden gedwongen het videomateriaal te verwijderen. Maar liefst 5 miljoen kijkers keken naar de 3 minuten durende clip, maar NBC denkt het dus zelf beter te kunnen en wil volledig in controle blijven. Verbazingwekkend dat ze niet blij zijn met een viraal effect onder 5 miljoen kijkers, in een tijd dat deze kijker kan kiezen uit honderden tv-zenders.
Zo’n viraal effect kan NBC zelf nimmer via haar eigen site bereiken, als je het mij vraagt. Zeker nu niet. Want wat is het gevolg van dit alles? Een nieuwe clip op YouTube, een open brief, negatieve berichten in nette bewoording en in minder nette bewoording.