Nederland topspeler op gebied van online gaming?

7 februari 2006, 07:43

image

Gaming is al lang geen spelletje meer, maar big business waarin miljarden euro’s omgaan. In de VS is de gamesindustrie inmiddels al zo groot dat er meer geld in omgaat dan in de filmindustrie. Naast de console- en draagbare games zijn online games sterk in opmars. Niet alleen onder jongeren maar ook onder volwassenen. Zo blijkt uit het recentelijk gepubliceerde Intel Digital Lifestyle rapport dat maar liefst 40% van de Nederlanders boven de 18 jaar online games speelt. Nederland is daarmee koploper in Europa.

E?van de opkomende spelers in deze markt is de Nederlandse Spill Group uit Hilversum. De Spill Group werkt samen met partijen als King.com, GameDuell, Skill7, Zylom, Boonty en Skilljam. Het exploiteert en beheert inmiddels gameportals in 15 landen en bereikt daarmee dagelijks meer dan 1 miljoen spelers. Afgelopen week maakte Spill Group bekend een samenwerkingsovereenkomst te hebben gesloten met GameAccount. Als eerste in een reeks van co-branded gameportals is op basis van het GameAccount-spelplatform www.skillgame.com gelanceerd.

Spill Group is niet alleen aktief op de Europese markt. Ook de Aziatische markt maakt binnenkort kennis met de activiteiten van Spill Group. Om snel in te kunnen springen op de snelle ontwikkelingen op de aziatische gaming markt opende Spill Group onlangs een vestiging in Shanghai. De vestiging wordt geleid door Marc van der Chijs, oprichter en initiator van de in China populaire videocommunity www.toodou.com. Onder zijn leiding wordt gewerkt aan de lancering van Game.COM.CN, een op de chinese markt gerichte gameportal en de ontwikkeling van specifieke op de aziatische markt gerichte producten. “In 2008 zal er in de chinese online gaming industrie zo’n 14,2 miljard RMB Yuan worden omgezet. Spill Group wil daar graag in delen.” Aldus Reinout te Brake, Marketing & Business Development Director bij Spill Group.

Objectieve bereiksmeeting door deelname in STIR

Om in te spelen op de behoefte aan objectieve bereikscijfers voor haar adverteerders treedt Spill Group toe tot de STIR, Stichting Internet Reclame. Vanaf media deze maand worden de op Nederland gerichte gameportals www.spelletjes.nl , www.game.nl en www.spel.nl opgenomen in het STIR Bereiksonderzoek. Ook voor haar internationale sites streeft Spill Group naar aansluiting bij objectieve bereiksonderzoekmethodieken.

Naast producent Endemol, Zylom (marktleider voor online games gericht op vrouwen), nu dus ook Spill Group (wellicht nog wat partijen vergeten?). Nederland lijkt daarmee zich steeds meer te ontwikkelen als ? van de topspelers in deze booming markt.

Bronnen:

Intel Digital Lifestyle rapport

Persbericht SPILL GROUP

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    Laurens

    Zoo, interessante business zo te zien.

    inderdaad tijd voor een bakkie! 😉


    7 februari 2006 om 07:08
    venturo

    “40% van de Nederlanders speelt wel eens een spelletje op internet. Met spelcomputers is het anders gesteld: 21% van de Nederlanders bezit er een”. Wat zegt dit over het volume? Helmaal niks. Ik heb ook wel eens een spelletje gespeeld. De spelletjes markt verschuift de van komende jaren van online via een pc naar community gaming door middel console en mobiele telefoon. Hoor ik hier en daar weer wat online bubbelen?


    7 februari 2006 om 07:12
    ben

    Ik weet het niet Albert of het verschuifd van online via een PC naar community gaming op de mobiel (zelfs console betwijfel ik, maar dit terzijde) Volgens StrategyAnalytics “Mobile Video gaming […]” December 2005. Zal de mobile multiplayer network gaming groeien van 205(Mn$) in 2005 naar 816(Mn$) in 2010. Lijkt goed maar is slechts een fractie vergeleken met downloadable games op de mobiel van 1824(Mn$) naar 3759(Mn$) over dezelfde periode. Grootste issue is dat je op de mobiel moeilijk multiplayer speelt.

    Reden 1. Business model unclear (denk aan de termen: flat rate/revenue share/subscription/pay per play). 2. Latency blijft een issue (zelfs met HSDPA speel je nog geen FPS game op je mobiel). 3. Device diversity (scherm, processor speed, etc.). 4. Vooral in Europa->walled garden bij operators (hoe speel ik multiplayer als KPN abonnee met iemand van T-mobile?

    Er zal nog heel wat discussies gevoerd moeten worden voordat we dit hebben opgelost.


    7 februari 2006 om 07:44
    venturo

    Ben denkt in bestaande waarden. Near Field, LBS, Consoleontsluiting naar online, allemaal ontwikkelingen die consoles (vooral deze) en mobieltjes naar een ander game universum trekt. Een convergentie model overigens waarbij de content leading is….


    7 februari 2006 om 08:03
    ben

    @Marco, ook eens dat MMOG’s een groot aandeel naar zich toe zal trekken

    @Albert, conceptueel mooie woorden, klopt, doet het goed op een blog, aan de borreltafel, bij een presentatie, tijdens een brainstormsessie.

    Kijk je echter naar de huidige issues dan betoog ik alleen dat er nog heel wat stappen gezet moeten worden voordat een convergentiemodel bereikt is (vooral voor de mobiel). Zie mijn vier punten.


    7 februari 2006 om 13:31
    venturo

    Ik heb ze operationeel kunnen beoordelen. Sony, Samsung maar uiteraard ook telco, kabel en IP providers zijn daar druk mee. Evenementenorganisaties, bioscopen en contentsyndicaten doen de rest. Xbox en PS gaan al live via het web. Community games kunnen al gespeeld worden via PVR en een digitaal netwerk. Kweenie, wie er nog achter een pc schuift. En dat zonder borrel en bitterbal. 🙂


    7 februari 2006 om 14:15
    choco

    Ik vraag me af hoe betrouwbaar die bereikbaarheids-categorien zijn. Is er niet veel overlapping/dubbeltelling tussen de categorien te vinden: Veel blogging software vraagt dat je de lay aanpast, ofwel website bouwen, je blogt veel fotos dus je maakt ook een foto album automatisch. Bij veel gaming maak je vaak profielen aan met fotos, is dat ook niet een fotoalbum. Zijn game forums geen verkapte blogging plaatsen?


    7 februari 2006 om 14:42
    media

    Albert en Choco: onderzoeksresultaten waren vooral indicatief bedoeld om aan te geven dat online gaming in opkomst is. Online games (al dan niet multiplayer) zullen de komende jaren evolueren en zich niet alleen beperken tot pc maar inderdaad ook op andere platformen die een verbinding hebben met internet.


    7 februari 2006 om 18:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!