Nederlandse bedrijfsleven vindt communities belangrijk

23 mei 2013, 09:29

Resultaten gepresenteerd van Pondres Social Media Onderzoek 2013

Facebook wordt meest ingezet door bedrijven, Twitter wordt het meest intensief gebruikt, innovatie via social media groeit en communities worden belangrijk geacht. Slechts een kleine greep uit de resultaten van het derde Pondres social media onderzoek. Het onderzoek geeft inzicht in de toepassing van social media binnen het Nederlands bedrijfsleven. Ook dit jaar werkte Pondres samen met online onderzoeksbureau MWM2. Aan het onderzoek werkten 553 Nederlandse bedrijven van verschillende groottes mee. 69% van de bedrijven zet social media in, en wij vroegen hen op welke manier dat zij dit doen. Met alle plezier delen we dan ook de belangrijkste conclusies.

Facebook meest ingezet door bedrijven

Met een inzet van 87% is Facebook op dit moment het meest populaire social media kanaal, terwijl deze plek bij het voorgaand onderzoek nog door Twitter werd ingevuld. Facebook wordt wel op de voet gevolgd door Twitter (78%) en LinkedIn (75%). De vierde plaats wordt ingevuld door YouTube met een inzet van 50%. De grootste absolute stijgers zijn Pinterest (+15%), Google+ (+11%), Youtube (+10%). Relatief gezien komt Instagram als winnaar uit de bus. Zij verdubbelen naar verwachting het gebruik in 2013.

Een goede community is belangrijk

De respondenten zien duidelijk het belang van het opbouwen en onderhouden van een community. Een grote meerderheid (77%) geeft aan dat een community een belangrijk tot zeer belangrijk onderdeel uitmaakt van het bedrijf. Een goede en logische ontwikkeling gezien de transformatie van zenden naar interactie. Naarmate bedrijven groter worden groeit het belang van een community sterk. Maar liefst 57% van de grote bedrijven geeft aan dat een community een zeer belangrijke rol speelt. Overige onderlinge resultaten tussen de verschillende bedrijfsgroottes zijn aanwezig en terug te vinden in het document.

Twitter meest intensief gebruikt

Wanneer we het gebruik van de gemeten social media kanalen tegen elkaar afzetten is Twitter met afstand het meest intensief gebruikte kanaal. Voornamelijk door grote bedrijven wordt Twitter meerdere malen per dag ingezet om informatie te zenden of interactie aan te gaan.

Inzicht in ROI lijkt voor een kleine minderheid nog ver weg

Met 51% geeft net iets meer dan de helft van de respondenten aan dat zij de resultaten van de social media inspanningen meten. In vergelijking met vorig jaar zien we een kleine stijging van ruim 5%. Gezien het stadium waarin social media verkeert hadden we een iets grotere toename verwacht. 49% geeft aan de resultaten niet te meten en de overige 4% weet niet of de social media inspanningen gemeten worden. De bedrijven die meten geven over het algemeen aan dat de resultaten zoals verwacht zijn. KPI’s die door het bedrijfsleven worden gemeten zijn o.a.: het aantal volgers en traffic naar de website.

Het gehele onderzoek is gratis te downloaden op www.socialmedia-onderzoek.nl!

Afbeelding: Thijs Brouwers

Tim de Jong
Social media manager bij Pondres

Verantwoordelijk voor strategisch en praktisch advies met betrekking tot online marketing kanalen als e-mailmarketing, SEA, SEO en Social Media.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!