Nederlandse social sharing site Bemba voegt statistieken toe

12 juni 2008, 05:12

{title}Nu.nl plaatste vrijdag “‘Funsurfsite’ knoopt netwerken aan elkaar” over Bemba, een Nederlandse social sharing site waar we op Marketingfacts al eerder over schreven in “Bemba moet delen van online content nog makkelijker maken”. Vrijdag lanceerde Bemba een nieuwe functie die mogelijk maakt statistieken bij te houden over de content die je deelt (waarover later meer).

Op de zelfde vrijdag dat Bemba de stats feature toevoegde, plaatste nu.nl een artikel over de online dienst (screenshot). Om in de geest van de statistieken te blijven, vond ik het interessant aan de mannen van Bemba te vragen wat een vermelding op de voorpagina van Nu.nl (het hoogst haalbare online?) oplevert voor een startup:

  • Donderdag – 5 juni: Visits vanaf Nu.nl = 0
  • Vrijdag – 6 juni: Visits vanaf Nu.nl = 2.560 / % new visits = 94,26% (op vrijdag 6 juni, 11:31 – door Wieland van Dijk)
  • Zaterdag – 7 juni: Visits vanaf Nu.nl = 661 / % new visits = 91,07%
  • Zondag – 8 juni: Visits vanaf Nu.nl = 347 / % new visits = 85,01%

Aardige cijfers. Misschien maar een startup categorie in nu.nl?

Een goede aanleiding weer eens te kijken hoe het nu is met Bemba, na de aanmoedigingen en kritieken naar aanleiding van de vorige post.

Social sharing

Het lijkt er langzaam toch op dat het delen van content zich niet beperkt tot de early adopters, geeks en Twitterazi. Ruigrok deed in april nog onderzoek naar het deelgedrag van Nederlanders. Bemba is een online dienst waarmee je makkelijk alles kunt delen wat je op internet tegenkomt. Je kunt delen met je vrienden op Hyves (zie ook de video), Facebook, Twitter en je blog. En dit zowel via Bemba.nl als via een Bemba knop die je toe kunt voegen aan je browser.

Tot zover weinig echt nieuws. Van del.icio.us tot google shared items en van Fleck tot mag.no.lia. In principe doen ze allemaal het zelfde (zie ook de reacties in het eerdere Marketingfacts artikel). Ik gebruik zelf bijvoorbeeld al jaren Del.icio.us en ben sinds kort een enorme fan van Google Shared Items.

Bemba als social sharing tool

Er is voor mij wel een aantal zaken die Bemba een interessante tool maken. Allereerst is Bemba een robuuste sharing site. Geen rariteiten, maar gewoon content delen. Daarnaast is voor mijn Bemba een van de tools (waar voor mij tools als Symbaloo ook doen) die bekende “Web 2.0” toepassingen (in dit geval het delen van pagina’s) makkelijker maken voor de massa. Bemba versus Del.icio.us, Symbaloo versus Netvibes. Bemba maakt hierin bijvoorbeeld de bewuste keuze niet de optie te geven tags toe te voegen (“We hebben gemerkt dat veel mensen het lastig vinden om korte, beschrijvende trefwoorden toe te voegen. Het blijkt moeilijk en onderbreekt het proces van delen.”). Daarbij is Bemba Nederlands en heb ik de hoop dat Bemba daarmee maximaal gebruik maakt van haar achtergrond om een goede, lokaal sterke tegenhanger van de grote internationale sharing sites te zijn (zoals Hyves dat is van de internationale social networks en Marktplaats dat is van eBay). En dat zou, tenslotte, zomaar eens kunnen lukken met de feature die Bemba vrijdag lanceerde, de stats.

{title}

Bemba Stats

Alle Bemba users krijgen gratis toegang tot statistieken over hun gedeelde informatie: hoe vaak klikken mensen op wat je deel, en waar klikken ze? Als je bijvoorbeeld je informatie deelt op zowel Twitter, Hyves als Bemba, dan zul je bijvoorbeeld kunnen zien: welke webpagina’s/videos je vrienden het liefst zien, op welk sociaal platform je de meeste kliks genereert en wat bijvoorbeeld de beste tijden zijn om links te delen (als het druk is of rustig, in de avond of na de lunch).

Bemba de komende maanden

Allereerst wordt er momenteel hard gewerkt aan nieuwe internationale versies (een vertaler werkt momenteel bijvoorbeeld aan de Italiaanse site). Daarbij worden er over de komende periode een aantal nieuwe social networks en andere platformen toegevoegd om Bemba sites te delen. Nog niet zo heel lang geleden kwam bijvoorbeeld de Facebook app uit.

Ik blijf erg benieuwd hoe Bemba zich de komende maanden verder gaat ontwikkelen. Ik geloof zelf in sharing van content, localised services en vind de stats erg interessant, maar het blijft een bijzonder competitieve online markt, de markt van de social sharing sites.

Polle de Maagt
Independent digital media consultantWebsite

Hello. My name is Polle de Maagt and I am an independent digital / social media consultant based in Ghent, Belgium. I try to change companies to be more about acts and less about ads.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Leuke en interessante extra feature!

    Vwb de link op NU.nl; zeker niet het hoogst haalbare. Sterker nog, ik vind het aantal doorkliks tegenvallen. Een beetje link op geenstijl.nl levert al snel het dubbele op.


    12 juni 2008 om 09:03
    Arne

    @Polle: Bedankt voor deze post! We houden je graag op de hoogte.

    @Marco: Goed te lezen dat je onze Stats een interessante feature vindt! Morgen zal ik hier het aantal visits van Marketingfacts naar Bemba vermelden.


    12 juni 2008 om 09:52
    media

    @Arne: vanuit welke link? 😉


    13 juni 2008 om 02:06
    Arne

    @Marco: … als er een link naar Bemba in zou staan. Voor lezers die het niet weten: http://www.bemba.com


    13 juni 2008 om 06:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!