Netwerk van blog.nl breidt uit met 10 nieuwe professionele blogs

23 maart 2006, 08:02

Het netwerk van blog.nl breidt uit met maar liefst 10 nieuwe professionele weblogs. Elke nieuwe blog staat onder redactie van een professionele redacteur, die een passie heeft voor zijn of haar thema. De nieuwe weblogs die vandaag worden gelanceerd zijn auto, bizniz, fashion, klassieke muziek, muziekstudio, opvoeden, radio, recht, spiritualiteit en wetenschap.

Het netwerk van blog.nl ging in juni 2005 (zie ook: blogview) met 3 themablogs van start en bestaat nu uit 23 professionele weblogs. Het netwerk trekt inmiddels 300.000 bezoekers per maand.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    Aldo

    Kan je het begrip ‘Professioneel’ in deze context verder toelichten? Worden de bloggers betaald? Delen ze in de Add inkomsten?


    23 maart 2006 om 08:46
    media

    Aldo, evenals in de VS (bij blognetwerken als Gawker en Weblogs Inc) kennen we in Nederland ook een tweetal betaalmodellen voor de professionele blogs. Bij blog.nl krijgen de auteurs betaald; bij blogo.nl delen ze in de opbrengsten. De exacte cijfers ken ik niet maar het zal in Nederland voorlopig nog geen vetpot zijn waar je van kunt leven.


    23 maart 2006 om 08:50
    Aldo

    Marco, zou het niet interessant zijn om wel wat van dit soort cijfers te achterhalen? Het zal inderdaad nu nog geen vetpot zijn maar toch lijkt het me interessant te weten hoe ‘groot’ deze micro-economie nu is, of wat de groeicijfers c.q. de verwachtingen zijn. Hoeveel geld gaat er nu eigenlijk precies om binnen de blogosfeer in NL in 2006 / 2007? Wanneer pas je de term professioneel eigenlijk toe, ik verdien ook enkele tientjes per maand aan add inkomsten maar kan er zeker niet van leven. Wel al redelijk van de spin-off. Maakt mij dat dan bv ook een professionele blogger? Zelf vind ik van niet.


    23 maart 2006 om 09:02
    media

    Met professioneel bloggen bedoel ik dat het een onderdeel uitmaakt van je dagelijkse werkzaamheden en dat je er een substantieel deel van je inkomen uithaalt. Zo besteed ik dagelijks minimaal 4 uur aan bloggen en verdien ik daar deels mijn boterham mee. Je zou me dus een professionele blogger kunnen noemen. Uiteraard ken ik wel wat cijfers in deze markt maar we blijven Nederlanders en houden dat liever voor ons.

    En bloggers die een paar tientjes per maand verdienen aan advertenties noem ik inderdaad geen professionele bloggers, hooguit professionele bloggers in spe 😉


    23 maart 2006 om 09:07
    Ben Blog

    Ik ben het volledig met Marco eens. Ik voeg er aan toe, dat wij voor het netwerk van themablogs bij http://www.blog.nl gebruik maken van redacteuren met een passie en met aantoonbare kwaliteit. Vrijwel alle redacteuren hebben een journalistieke opleiding/achtergrond en het gros is werkzaam als free-lance redacteur voor http://www.blog.nl en voor andere opdrachtgevers. Belangrijkste succesfactor voor ons is de kwaliteit van de content. Wij besteden dan ook veel tijd aan de screening en coaching van de redacteuren. Ook organiseren we ieder kwartaal redactiebijeenkomsten, die zeer inspirerend en motiverend zijn.

    Ten aanzien van de vergoeding geldt, dat wij steeds meer over gaan op een model, waarin opbrengsten worden gedeeld. Wij ervaren, dat bedrijven en organisaties onze kwaliteitsnormen bijzonder waarderen en daardoor in toenemende mate in ons netwerk willen adverteren/sponsoren. Hierdoor wordt het voor de redacteuren ook interessanter om inkomsten te delen.


    23 maart 2006 om 15:53
    remco

    gelukkig Aldo, krijg ik meer dan een paar tientjes van ome Ben. Maar wat je zegt, interessant om uit te zoeken wat er omgaat in de blogmarkt qua pecunia. GeenStijl zag de Telegraaf aandelen kopen, enz. Ben je journalist, duiken we er samen in, mooi verhaal voor FEM/Busines, Quote, Adfo, Financieele Dagblad, you name it.


    23 maart 2006 om 17:05
    Aldo

    Doe ’s een voorzetje.. Tot dusver zie ik het allemaal als een verwachting van wat er komen gaat. Maar net als voetbal, degene die de minste tegengoals krijgt wint. (bron: J.C.) Het lijkt wel of mediabedrijven stelling aan het innemen zijn. Auto, bizniz, fashion, klassieke muziek, muziekstudio, opvoeden, radio, recht, spiritualiteit en wetenschap. Overigens eten & drinken doen we plotseling niet meer?


    23 maart 2006 om 18:24
    media

    Hoe zo mediabedrijven Aldo? Ik heb het hier over Blog.nl, Blogo.nl en Small Media Group, allemaal blognetwerken die juist niet vanuit de traditionele media komen. En als je goed binnen deze netwerken kijkt dan zitten daar ook de eten & drinkenblogs tussen 😉

    Het zal overigens niet lang meer duren en dan komen ook de traditionele media met thematische blogs. Sanoma is al volop bezig en zal bij succes zeker deze strategie verder uitrollen. Ook uit huis-tuin-en-keuken blognetwerken als web-log.nl en punt.nl zullen komen met thematische portals (sterker nog, die zijn er al!).

    Persoonlijk denk ik dat over een paar jaar (bijna) alle websites een weblogcomponent hebben net zoals ze nu een contactmogelijkheid hebben (via email of contactform). Vanaf dat moment zijn blogs niets bijzonders meer maar gewoon business as usual.


    23 maart 2006 om 18:47
    Aldo

    Marco, er staat professionele blogs en onder begeleiding van een professionele redacteur. Naar mijn idee ben je dan een mediabedrijf, er moet per slot van rekening wel verdient worden. Blogfunctionaliteiten bieden bedrijven ook mogelijkheden om interactie met de klant uit te voeren, typisch een customerservice tool. Of dat ‘business as usual’ wordt weet ik niet, ik denk dat bedrijven nog beter moeten gaan anticiperen op wat de klant wil, en of men daartoe in staat is….


    23 maart 2006 om 19:03
    henkjan

    Ik wil nog een vraag toevoegen :

    Zijn websites waarvan de content wordt gemaakt door betaalde schrijvers nog wel weblogs?

    Moeten we het nog wel weblog noemen.

    Het enige verschil tov de grote portals van vroeger is dat er een reactiemogelijkheid is.. (Die veel grote contentportals inmiddels ook al hebben. )

    Is een weblog niet juist een sterk anarchistisch zeer individueel medium in plaats van een consensus zoekend commercieel vehikel?


    24 maart 2006 om 12:19
    media

    Henkjan, die tijd hebben we inmiddels gehad. Net als destijds internet een anarchistisch medium was (en nu al lang niet meer), geldt dat in meer of mindere mate ook voor blogs. Zoals ik al eerder schreef, blogs worden business as usual en integraal onderdeel van de online middelenmix.


    24 maart 2006 om 13:26
    henkjan

    Daar ben ik het niet mee eens.

    Er is een hele grote groep indivuduele loggers die nooit commercieel zullen gaan loggen. Dat zijn wat mij betreft webloggers. Zij loggen vanuit een passie.

    Zij zullen ook geen boodschap hebben aan zinnen als deze: ‘ integraal onderdeel van de online middelenmix. ‘ Dat zijn zinnen die vanuit jouw perspectief juist zijn maar worden logs echt onderdeel van de online middelenmix en als wat functioneren ze dan? Subjectieve spreekbuis van een groot concern?

    De loggers met een commerciele agenda loggen waarschijnlijk ook (vaak vanuit een passie) maar zijn doordat er een commerciele agenda is zeker niet objectief en zeker niet onafhankelijk meer. Maakt niets uit verder. Ze zijn alleen niet meer serieus te nemen.

    Het internet geen anarchistisch medium meer ? Wijs je me degene aan die de wet voorschrijft op het internet?


    24 maart 2006 om 14:16
    Aldo

    Wanneer iemand vanuit een overtuiging een boodschap probeert over te brengen via een weblog waar vervolgens door mensen, die de zelfde overtuiging of mening hebben, iets mee gedaan wordt; (aanschaf of aanbeveling tot aanschaf) ben je geen weblogger meer? Wanneer je Google Adds plaatst ben je dan ook geen weblogger meer, en ook niet meer geloofwaardig? Ik kan me hier totaal niet in vinden. Webloggen gaat mij maar om een ding; mijn persoonlijke mening, belevenissen, overtuiging uiten. Met discussies tot gevolg (zoals deze). In mijn optiek is dat waar webloggen om gaat.


    24 maart 2006 om 14:30
    Annet

    Wat een flauwekul Henk Jan: “niet meer serieus te nemen”. Er zijn genoeg voorbeelden van amateurs, die aan een blog beginnen uit passie en wellicht ernstige verslaving gaanderweg, en vervolgens graag van die passie hun broodwinning willen maken. Die wens doet per definitie geen concessie aan hun motivatie of onafhankelijkheid. Het dwingt ze tot focus en profilering.

    En andersom, journalisten die nog steeds ingewijd moeten worden in het medium weblog en daarmee hun carrière een nieuwe impuls kunnen geven.

    Genoeg uitdaging voor mediabedrijven deze vorm van communicatie te faciliteren, maar liever nog: een uitdaging voor de objectieve (vreselijk woord) “anarchist” die doorgaans met de beste ideeen komt 😉


    24 maart 2006 om 14:45
    henkjan

    @ Aldo

    De mening van een Sonyblogger over een Sony produkt op een Sony website neem ik niet serieus. Jij wel? Dergelijke blogs worden ook niet bezocht. Juist de onafhankelijke stemmen zijn populair.

    Google betaalt jou de ads en niet de adverteerder vandaar dat je rustig over de adverteerder kunt schrijven. Plaats eens wat negatieve ads over google op je weblog….

    Het gaat me er niet om of je iemand een weblogger noemt of niet. Het gaat me erom dat je de hand die je voedt niet bijt. Zie je hier wel eens echt kritische stukken over Ilse Media?

    Mijn stelling is dus: Zodra er een geldstroom naar een weblog gaat is de persoonlijke mening van de logger per definitie gekleurd.


    24 maart 2006 om 14:53
    media

    Henkjan, ben het dus absoluut niet met je eens. Zelfs de niet-commerciele bloggers die op hun huis-tuin-en-keuken blogs hun wekelijkse stukje schrijven over de kat van de achterburen draaien nu al volop mee in de conversatie tussen bedrijven en consumenten (of politiek en burger zoals je wilt). Het gaat niet alleen om het plaatsen van platte advertenties (ik denk dat de inkomsten daaruit op termijn voor de meeste blogs marginaal zijn), het gaat om de conversatie (die is voor zowel bedrijfsleven als consument veel waardevoller). Bedrijven zullen in toenemende mate luisteren en meediscussieren (al dan niet op hun eigen blog).

    En om het maar even dicht bij huis te houden, ben ik als marketingblogger die geld verdiend met/via zijn blog minder serieus dan de onafhankelijke marketingblogger zonder advertentie-inkomsten? En is de foodlogger die een gratis keukenapparaat ontvangt en daarover schrijft minder serieus dan een foodlogger die het apparaat niet heeft ontvangen? Denk het niet! Sterker nog, ik denk dat hoe professioneler de blogger (of de weblog) is, des te serieuzer. Het zijn in feite onafhankelijke journalisten met kennis van het onderwerp. Schrijf je onzin, dan haken de lezers vanzelf af. Ik geloof heel sterk in het zelfregulerende mechanisme van blogs.


    24 maart 2006 om 15:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!