Nieuw in Facebook: custom audiences

5 oktober 2012, 13:15

Hoe Facebook bedrijven helpt het juiste publiek te bereiken

Sinds kort is het mogelijk om Facebookcampagnes te targeten op custom audiences: alleen de door jou opgegeven personen krijgen de advertenties te zien. Mijn collega's en ik mochten de functionaliteit in de afgelopen periode alvast uitproberen. Onze conclusie: vooral voor B2C is het een interessante optie.

Custom audience targeting in een notendop

Met deze nieuwe optie is het mogelijk om heel gericht op specifieke personen te targeten in Facebook. Het enige dat je hiervoor nodig hebt, zijn de e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook ID’s van de betreffende doelgroep. In de praktijk zal targeten op basis van e-mailadressen het meest voorkomen. Een custom audience is heel eenvoudig aan te maken door een Excelsheet met de e-mailadressen te uploaden in de advertising-tool. Deze groep kan vervolgens worden gekoppeld aan een specifieke Facebookcampagne: alleen deze Facebookgebruikers krijgen de campagne te zien.

Aandachtspunten en restricties

Facebook heeft een aantal restricties verbonden aan deze nieuwe manier van targeten:

  • De optie is niet beschikbaar via de Marketplace van Facebook. Het aanmaken van en targeten op een custom audience is alleen mogelijk met de Power Editor van Facebook of API partners, zoals AdParlor en Buddy Media.

  • De tool matcht de geüploade gegevens met de beschikbare gegevens op Facebook. Dat betekent dat het e-mailadres waarop je wilt targeten hetzelfde e-mailadres moet zijn waarmee je doelgroep zijn Facebookprofiel heeft aangemaakt.

  • Net als bij de andere advertentiemogelijkheden in Facebook mag het geschatte bereik van de campagne niet minder dan 20 personen zijn. Per individuele gebruiker targeten is dus niet mogelijk.

  • Bij het aanmaken van de custom audience moet je als adverteerder akkoord gaan met de algemene voorwaarden van Facebook. Hiermee geef je onder meer aan dat je toestemming hebt om de gegevens te gebruiken (opt-in).

Nadeel: kwaliteit adressenbestand is essentieel

Facebook matcht de geüploade gegevens met de gegevens die ze zelf in hun database hebben staan. E-mailadressen en telefoonnummers moeten zijn gebruikt op het moment dat een profiel werd ingericht of als e-mailadressen zijn toegevoegd als back-up adressen.

  • Bij een case met een van onze klanten bleek dat slechts een handjevol adressen bruikbaar was. De kwaliteit van je e-mailbestand is echt de bepalende factor bij custom audience targeting.

  • Dit maakt custom audience targeting met name geschikt voor het bereiken van particuliere Facebookgebruikers. Immers, zakelijke adressen worden over het algemeen niet gebruikt om Facebookprofielen mee aan te maken.

Voordeel: zeer gericht bereik

Ervan uitgaande dat je een goed e-mailbestand hebt, heeft custom audience targeting in Facebook een aantal interessante voordelen.

  • Ten eerste natuurlijk het feit op zich dat je zeer gericht klanten of prospects kunt bereiken.

  • Een van de handige mogelijkheden is om op deze manier kwaliteitsfans te werven voor je Fanpage. Mensen die bijvoorbeeld iets bij je hebben gekocht of je digitale nieuwsbrief ontvangen hebben al iets met jouw merk of product. Ze zijn daarmee bij uitstek geschikt om te verleiden om ook jouw Facebookpagina te liken.

  • Met een gesegmenteerd e-mailbestand met interesses is het mogelijk om zo via Facebook gericht vergelijkbare producten of diensten te promoten.

Conclusie: interessant, maar niet voor iedereen

De laatste tijd lanceert Facebook regelmatig nieuwe functionaliteiten om gericht het juiste publiek te bereiken. Zo schreven we eerder over het gesegmenteerd posten op de Timeline van je Facebook pagina. Custom audience targeting is een interessante kans om Facebookcampagnes zeer gericht te targeten voor met name B2C diensten en producten. Voorwaarde is wel een up-to-date e-mailbestand en de toegang tot een van de benodigde externe tools.

Sander Hof
Digital Marketeer / Ondernemer bij Harvest Digital

Eigenaar van Harvest Digital (strategy, data & technology), marketing automation partner. Daarnaast co-founder van het on-demand online marketing platform Zooport.co.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Robbert van der Vleuten

    Interessante ontwikkelingen zijn dit maar één vraag: Waarom kun je niet direct targeten op basis van de gegevens die Facebook bezit?

    Dus ik stel bijvoorbeeld een post op, stel in dat alleen mensen tussen de 18 en 30 jaar met de interesse “bier drinken” mijn content zien….

    Mag dit niet? (met Facebook Ads is dit wel mogelijk)


    11 oktober 2012 om 08:37
    manja haket

    Je moet van facebook opt-in hebben van je emailbestand, wat betekent dat in praktijk? Kan er nog niet veel jurische artikelen van vinden.

    Net zo’n opt-in als je met e-mailigs hebt, maar dan voor facebook, dus actief aan klant vragen of hij opt-in wil geven voor facebook

    of is “klant zijn” voldoende opt-in?

    of is opt-in gebruik emailadres voor nieuwsbrief ook opt-in voor facebook?

    Wat zegt de wetgeving hierover?


    26 juni 2015 om 11:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!