Nieuw! Mond-tot-mondreclame in nieuw jasje met de Fanly App

30 april 2014, 10:59

Fanly is een nieuwe, interactieve app voor smartphones waarmee consumenten punten kunnen sparen, vouchers kunnen winnen en voordelen krijgen bij een bezoek aan hun favoriete lokale winkels. De start-up biedt het eerste sociale loyaliteitsprogramma dat niet de transactie beloont, maar juist het bezoek aan de retailer. Met bijna 40 aangesloten winkels maakt Fanly deze week een vliegende start in Amsterdam. Marketingfacts vraagt oprichter Jord Cuiper (25) om een toelichting in vijf welbekende vragen.

Jord Cuiper, waar moeten we je van kennen?

Ik hoop dat mensen over een paar jaar zullen zeggen: “Cuiper, dat is toch de oprichter van de Fanly App?” Dan zouden we vermoedelijk een heel eind op weg zijn met het bedrijf. Maar eerlijk is eerlijk, ik ben nog geen dertig jaar, heb Nyenrode New Business School gedaan en ben aan het werk gegaan. Ik kom pas net kijken!

Mijn laatste baan in loondienst was als strateeg bij reclamebureau RAPP/DDB. Daar ben ik onder andere nauw betrokken geweest bij de prijswinnende KLM Space Campaign, maar ook bij prachtige klanten als Ziggo, Centraal Beheer Achmea, Zwitsal, Nuon en Bergman Clinics. Vervolgens ben ik voor mezelf begonnen en heb ik vorig jaar Fanly opgericht. En deze week zijn we na een lange, grondige voorbereiding officieel van start gegaan en is de app verkrijgbaar in de App Store. Een Android-versie volgt later dit jaar.

Wat is het idee achter Fanly?

Onze Fanly App is een laagdrempelig en interactief spaar- en beloningssysteem, waarmee we retailers helpen meer winkelbezoekers en meer omzet te realiseren. Met de app kunnen consumenten bij een bezoek aan hun favoriete winkels eenvoudig punten sparen door met hun smartphone een speciale QR-code te scannen via het Fanly check-in point in winkels.

Daarnaast kunnen ze nog eens extra punten sparen door hun favoriete winkels en lopende acties via de Fanly App te delen met hun vrienden. Uiteindelijk kunnen ze speciale beloningen – vouchers – van hun favoriete winkels vrijspelen en gebruiken en ook nieuwe winkels ontdekken en vouchers winnen van winkels in de directe omgeving.

Waarom ben je Fanly gestart?

Het landschap van de retailers is sterk veranderd. Winkeliers beseffen in toenemende mate dat zij méér moeten doen om de ‘connected customer’ aan zich te binden en überhaupt bij zich binnen te krijgen. Alles draait tegenwoordig om merkbeleving. Om een verrassend positieve ervaring te creëren bovenop je feitelijke product. Als je dit goed doet, krijg je niet alleen loyale klanten, maar ook betrokken fans en ambassadeurs voor je merk.

Veel grote merken werken daarom met een loyaliteitsplatform, waarbij altijd de transactie centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn en BP. Bij reclamebureau RAPP/DDB voerden wij prachtige loyaliteitscampagnes voor grote merken. Daar kwam ik in aanraking met loyaliteit 2.0, waarbij de focus ligt op het creëren van een verrassend positieve ervaring bovenop je feitelijke product. Het doel daarvan? De klant laten praten over het merk, want dat is wat telt en zeker voor lokale winkels met een klein tot geen marketing budget.

Dit was echter niet bereikbaar voor lokale winkels in mijn omgeving, terwijl die behoefte er juist wel is. Dat was voor mij de reden met Fanly te starten.

Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?

We weten van de stempelkaart en de huis-aan-huis-folder met acties uit de buurt al langer dat dit daadwerkelijk zorgt voor meer en terugkerende bezoekers. Uit recent onderzoek weten we ook dat 95 procent van de smartphone-gebruikers lokale informatie zoekt. Daarnaast vertrouwt 92 procent van de consumenten op aanbevelingen van vrienden en is de kans om iets te verkopen aan een bestaande klant 60 tot 70 procent groter. Met die kennis in het achterhoofd ben ik Fanly begonnen.

We willen customer loyality in een nieuw, mobiel jasje hangen en voegen we er meer relevantie en beleving aan toe. We maken slimme technologie ook bereikbaar en toegankelijk voor kleinere retailers. Ons ultieme doel? Méér winkelbezoek en méér omzet voor alle aangesloten winkels.

Waar staat Fanly over een jaar?

We mikken op meer dan 500 winkels voor het einde van het jaar. Daarvoor rollen we stap-voor-stap uit: Fanly is voor iedere winkel in iedere stad. Zo zijn wij inmiddels met niet-Amsterdamse winkels in gesprek. Wij zijn ervan overtuigd dat we met onze huidige freemium-propositie snel een grote dekking kunnen realiseren, zowel qua winkels als actieve gebruikers. Dat biedt een spectrum aan groeimogelijkheden op het gebied van extra features en services.

Uiteindelijk willen we de winkeliers één loket bieden waar zij alles kunnen regelen op het gebied van shopperactivatie, loyaliteit en transactie. De learnings in de aankomende tijd zullen een grote rol spelen en bepalend zijn voor de implementatie van nieuwe functionaliteiten.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

4 Reacties

    Bart Rietjens

    Leuk! Echter, als ik Fanly typ in mijn android play store vindt hij niks?


    7 mei 2014 om 07:33
    M

    “Een Android-versie volgt later dit jaar.”


    7 mei 2014 om 12:07
    Rob

    Lijkt me leuk voor de fitness. Mail wat info naar me toe.


    17 oktober 2015 om 07:42
    Jan van der Veer

    Ik doe mee aan het spaarprogramma van Piggy naast/samen met remijn mogelijkheid via de IPhone bestaat ook de mogelijkheid van een pas met QR code. Ik mis deze optie bij Fanly.


    3 mei 2017 om 10:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!