Nieuw! Online advertentieruimte inkopen bij ieder denkbaar medium

30 juni 2014, 14:00

Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk van Abovo Media verbaasden zich over het moeizame proces van het adverteren bij veel media. De digitalisering waarover de media hun mond vol hebben, is in dat proces nog ver te zoeken. Of wás, eigenlijk. Want sinds vorige week is er MediaBookers, waarmee je online direct advertentieruimte inkoopt bij ruim 7.900 media.

Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk, waar moeten we je/jullie van kennen?

Wij zijn beiden ook oprichters van Abovo Media, een toonaangevend en onafhankelijk reclame- en mediabureau met 74 medewerkers die gespecialiseerd zijn in allerlei vormen van communicatie. Elke dag weer levert Abovo Media zijn brede pakketdiensten, online en offline, aan zo’n 1.300 verschillende opdrachtgevers. Abovo Media behoort tot de 20 grootste mediabureaus van Nederland en is lid van de PMA (Platform Media-adviesbureaus) en ROTA-erkend. Abovo is print-inkoper nummer 2 van Nederland en was o.a. in 2013 genomineerd voor de FD Gazellen Awards.

Wat is het idee achter MediaBookers?

MediaBookers.nl is het nieuwe platform waarop alle media die advertentiemogelijkheden aanbieden, inzichtelijk zijn gemaakt. Alle media (ruim 7.900 titels) zijn vindbaar, vergelijkbaar en te boeken.

Op de site worden titels gepubliceerd in categorieën als print, online, radio, tv, outdoor, luchtreclame, arbeidsmarktcommunicatie, bioscoop en mobiel. Deze titels staan in onze eigen ontworpen database met alle details over de titel. Deze informatie wordt (zover beschikbaar) aangevuld met onafhankelijke onderzoeksdata van o.a. NOM, NOA en HOI. Elke titel is op zeer lokaal niveau te vinden, maar tevens kan op regionaal en landelijk niveau worden gezocht. De gewenste media zijn snel en efficiënt te reserveren en indien gewenst wordt de uiting gratis in onze studio ontworpen.

MediaBookers biedt voor de professionele adverteerder of tussenpersoon ook een zeer uitgebreid backofficesysteem. Hiermee kunnen eveneens media worden gezocht, vergeleken en geboekt, maar dat systeem kan aanzienlijk meer. Het is een compleet media-executie- en media-inkoopplatform met daarnaast een planningstool voor grafische studio’s.

De doelgroepen die straks actief worden op MediaBookers zijn divers. Het is niet alleen voor kleine, lokale adverteerders. Het is zeker vanwege de backofficemogelijkheden ook bedoeld voor de grote en ervaren professionals en mediabureaus. Daarnaast denken wij zelf aan HR-adverteerders, retailers en de uitgevers zelf. Zij kunnen MediaBookers white label op hun site zetten. Het zou mij ook niet verbazen als reclamebureaus gebruik gaan maken van MediaBookers.

Kees Verbeek (l) en Marinus Zoutendijk

Waarom zijn jullie MediaBookers gestart?

Aanleiding om MediaBookers te starten is het feit dat de media hun mond vol hebben van digitalisering, maar de adverteerder moet minimaal bellen, faxen of mailen om zijn ruimte te reserveren. Dat proces verschilt enorm per uitgever en/of exploitant. Ook tussenpersonen (waaronder mediabureaus en reclamebureaus) zijn hieraan onderworpen.

MediaBookers is daar het antwoord op. Ieder denkbaar medium is in de MediaBookers-database ondergebracht, inclusief essentiële informatie als oplage, bereik, tarief en doelgroep. Zo wordt het elke potentiële adverteerder eenvoudig gemaakt het juiste medium – print, rtv, online, radio, outdoor of arbeidsmarktcommunicatie – te kiezen, dat past bij de individuele doelstellingen en budget.

MediaBookers is in de zeer uitgebreide gratis basisversie voor iedereen toegankelijk en maakt adverteren net zo makkelijk als het boeken van een hotelkamer of vliegticket of het bestellen van een boek.

Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?

We zijn vorige week – op donderdag 26 juni – om 12:00 live gegaan. Dus echte marketingfacts hebben we nog niet. De eerste inzichten van ons platform verwachten wij op korte termijn, maar het is nu nog te vroeg om hier iets over te roepen.

Waar staat MediaBookers over een jaar?

De versie die nu gelanceerd is, is prachtig en zeer compleet, maar is daarnaast ook echt de eerste versie. We lanceren bewust voor de zomer, pas na de zomer gaan we ons echt laten zien.

Er is zeer veel interesse aan de kant van exploitanten en met hen gaan we straks ook doorontwikkelen. Wij verwachten dat er veel gaat veranderen de komende jaren op het gebied van plannen en inkopen van zowel traditionele als nieuwe media. Dit zullen we dan ook zeker terug zien op MediaBookers.

Onze ambitie is om MediaBookers te laten groeien tot leading platform op het gebied van actualiteit, data, tools en boekingen.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!