De nieuwe NOS.nl nu live in bèta: de belangrijkste wijzigingen op een rij

28 oktober 2014, 15:15

De gebruiker staat opnieuw centraal

Ons aller NOS introduceert vandaag, in bèta, een geheel vernieuwde website. Geheel in navolging van onder andere RTL Nieuws, NU.nl en Volkskrant.nl, die recent veranderingen presenteerden. Een select groepje kreeg vorige week al een sneak preview met extra uitleg van Jan de Jong (algemeen directeur NOS), Giselle van Cann (adjunct hoofdredacteur NOS Nieuws) en Lara Ankersmit (hoofd NOS digitale media). Zoals het een goed project betaamt, is natuurlijk niets zonder onderzoek vooraf uitgevoerd. De NOS kwam erachter dat gebruikers dusdanig andere behoeften hadden gekregen door de jaren heen, dat het tijd werd voor grove veranderingen. Een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen en vernieuwingen bij de NOS.

Update 19 november 2014 12:22: De nieuwe NOS site is nu te bezoeken via NOS.nl.

1. Nieuws centraal

Dat klinkt heel logisch, maar in de praktijk bleek dat hierin toch niet werd voldaan aan de behoefte van de bezoekers van de website. Deze willen voornamelijk weten wat er in de wereld gebeurt. Op de nieuwe website selecteert de redactie van de NOS ‘top stories‘ voor het belangrijkste nieuws. Om te zorgen dat bezoekers écht niets missen van het nieuws, kunnen ze behalve de top stories ook ‘gewoon’ het laatste nieuws lezen en live-beelden volgen.

2. Navigatie foetsie

Waar veel nieuwssites aandacht blijven geven aan deelredacties (binnenland, buitenland, wetenschap, opinie, etcetera), kiest de NOS ervoor om de navigatie te versimpelen. Geen opdeling in deelredacties, maar het nieuws leidend laten zijn. En dat kan maar zo betekenen dat je ook gewoon leest over sport, terwijl je dat misschien niets interesseert. Toch is de navigatie naar deelonderwerpen niet helemaal verdwenen; helemaal onderaan de homepage kun je alsnog verder bladeren in de categorie die je belangrijk vindt. En onderaan alle artikelen wordt verwezen naar gerelateerde artikelen.

3. Hee, Nieuwsuur!

De NOS kiest ervoor om de websites van Nieuwsuur en NOSop3 te integreren in de nieuwe website. Daarvan moet ik zeggen dat ik het een aparte keuze vind. Voor mij persoonlijk is Nieuwsuur een dusdanig apart eigen merk dat ik het gek zou vinden om dat terug te zien op NOS.nl. NOSop3 vind ik dan wel een logischer integratie. Volgens de NOS zelf krijgen de pagina’s een eigen opmaak voor het onderscheid en blijven de websites van Nieuwsuur en NOSop3 ook nog afzonderlijk bereikbaar.

4. In één klik alle uitzendingen

Waar je nu wel een beetje moet zoeken om de uitzendingen van de NOS terug te kijken, krijg je straks met één klik een overzicht. De journaals, Studio Sport, NOSop3, Nieuwsuur, Jeugdjournaal, enzovoorts, zijn allemaal simpel te vinden. Ook de live-uitzendingen kun je een stuk makkelijker terugvinden onder hetzelfde tabblad.

5. Stukje design

Helemaal niet zo spannend, maar wel beloond met een SpinAward: het nieuwe design van de site. Meer aandacht voor beeld, langere pagina’s en duidelijker leesbare teksten. Een vormfactor die veel andere nieuwssites zoals NRC.nl en Volkskrant.nl al langer gebruiken en ook Marketingfacts.nl maakt er al tijden gebruik van. Een gezonde afwisseling tussen grote opvallende foto’s, video’s en tekst, daar worden we allemaal beter van.

Geen gekke keuze ook: het is vanuit usability-oogpunt al langer geleden bewezen dat ‘groot’ (met name letters) voor ouderen heel fijn is, maar dat ook jongeren het waarderen. Maar toch, wat ik al zei, zo spannend is het nieuwe design niet.

6. Mobiel

Om ook mobiel een fijne ervaring te hebben, is de website mooi responsive gemaakt. Ook dat is tegenwoordig simpelweg een vereiste, je kunt als nieuwssite niet meer toe met lelijke mobiele sites waarop allerlei zaken niet kloppen. Dus kun je straks uitzendingen mooi fullscreen bekijken op je mobiel (hallo 4G-databundel!) en ben je ’s avonds op de bank ook snel weer op de hoogte van het nieuws.

7. Social

Is het je wel eens opgevallen dat de website van de NOS weinig met social media doet? De afwezigheid van sociale interactie vond ik best raar. Op de weblogs wordt wel Facebook en Twitter getoond van de afzonderlijke redacties en je kunt reageren, maar verder is alles behoorlijk subtiel weggestopt onder een knopje ‘Deel deze pagina’.

Op de nieuwe website wordt in elk geval de ‘balk’ met deelopties uitgeklapt. Toch vind ik het gek dat social media niet nadrukkelijker aanwezig zijn gemaakt. Waar andere nieuwssites zelfs WhatsApp als deeloptie geïntegreerd hebben, of reacties volledig uit Facebook halen, kiest de NOS voor een wel erg sobere aanpak voor het delen van hun content.

Echt opvallend zijn de social knoppen nog steeds niet.

Publieke bèta

De vernieuwde NOS.nl is nu in publieke bèta. De feedback wordt meegenomen om de website nog meer af te stemmen op de behoeften van de bezoekers. Sommige feedback zal gevolgen hebben voor de manier van werken van de redactie, maar ook dat wordt gewoon op de lijst gezet.

Promotie

Uiteraard gaat een nieuwe website niet zonder een beetje bombarie live. Dus ook de NOS komt met een marketingcampagne om wat ruchtbaarheid te geven aan het geheel. Op radio, tv en online komt er aandacht voor het feit dat de NOS is vernieuwd. In eigen programma’s en zendtijd wordt hier uiteraard ook aandacht aan besteed. De boodschap:

Dat we het beeld laten spreken. Dat je direct ziet wat het belangrijkste nieuws is. De nieuwe NOS.nl gidst je door het urgente en actuele nieuwsaanbod. En zorgt dat je er bij bent. Met zoveel mogelijk live. – Sanne van den Aakster, Adviseur NOS Marketing & Communicatie

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!