Ogilvy Belgie zet bloggers in voor promotie nieuwe Fanta
Ruim een half jaar na Ogilvy’s Blogstorm zet het reclamebureau haar volgende stappen in de wereld van blogvertising. 14 Belgische bloggers – waaronder Luc van Braekel – hebben deze week een pakketje ontvangen van Ogilvy met daarin een brief en een blikje van de nieuwe Fanta (een limited edition geinspireerd door Fanta Thailand). Een experiment waarbij Ogilvy wil kijken hoe weblogs kunnen bijdragen aan de de (online) promotie van een (nieuw) product.
Waar Ogilvy echter onvoldoende rekening mee heeft gehouden is de communicatie en het onderhouden van de relaties met de deelnemers aan de Blogstorm. Eén van die deelnemers was Miel van Opstal (tegenwoordig werkzaam bij i-wisdom) die net als vele andere deelnemers (o.a. Maarten Schenk, Frédéric De Vries en Hans Mestrum) niet is geinformeerd over deze actie. In zijn posting How Ogilvy Missed The Point geeft hij aan waarom het experiment in zijn ogen is mislukt.
Op sommige punten ben ik het “ontroerend” eens met Miel. Alle deelnemers aan de Blogstorm hebben – zoals gepland – zonet een emailtje gekregen met achtergrondinfo over de actie.