Omgekeerde sms-veiling

23 augustus 2005, 18:00

Nederland maakt binnenkort kennis met een nieuw, uit Amerika overgewaaid fenomeen: de ‘omgekeerde’ veiling. Niet het hoogste bod, maar het laagste unieke bod telt. Het gaat om een sms-veiling.

Volgens De Telegraaf kunnen consumenten per sms (90 eurocent per bericht) bieden op veilingkavels, die vari?ren van elektronische apparatuur en binnenkort ook weekeindjes weg tot woningen en auto’s.

In Duitsland is deze veiling inmiddels een rage. Er werd onlangs op deze manier een woning van ruim 300.000 euro verkocht voor 98,22 euro. Hier gingen wel twee miljoen biedingen per sms aan vooraf. De woning ging naar de bieder met het laagste unieke bod.

Alleen dat laagste unieke bod geldt. Mensen kunnen vanaf ??n eurocent bieden. De ervaring leert dat dit massaal wordt gedaan, maar dan ontvangen de bieders een retour-sms met het bericht dat ze een nieuw, hoger bod moeten uitbrengen willen ze meedingen naar het kavel, omdat het door hen ingebrachte bod niet uniek is.

Consumenten die daarentegen bijvoorbeeld 10 eurocent bieden, ontvangen een (gratis) retour-sms met het bericht dat ze een lager, uniek bod kunnen uitbrengen omdat iemand anders al een lager bod heeft gedaan dat nog niet bestond. De kunst is dan om hieronder te komen.

Bron: Adformatie

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Stijn Kruijssen

    Leuk concept.. als er genoeg aandacht aan besteed wordt zou het weleens wat kunnen worden.


    23 augustus 2005 om 19:03
    Caspar

    2 mio biedingen a 0,90 euro = 1,8 mio euro = 6x maal over de kop = leuke winstmarge… (Lees 1,5 miljoen euro verdiend!!! plus uiteraard die zoveel ton op die bunker…)


    23 augustus 2005 om 20:59
    neoMagic

    Werkte de bloemenveiling in Aalsmeer niet ook met het principe van het laagste bod? Op zich is de toepassing met SMS wel lucratief.. 🙂


    24 augustus 2005 om 06:08
    Bas

    Dutch auction is toch heel iets anders volgens mij. De Dutch auction is een steeds teruglopende veiling waarbij de eerste die een bepaald bod doet wint. Dus de prijs begint b.v. bij 100 euro en loopt elke 10 seconden met 1 euro terug net zo lang tot er één iemand zegt: daarvoor wil ik het hebben.

    Dit systeem is wel grappig, je verdient niet aan het bod, niet aan de winnaar, maar aan alle verliezers… werkt natuurlijk alleen bij voldoende deelname.


    24 augustus 2005 om 08:36
    marco

    het is er nu echt we zijn er trots op dat wij de omgekeerde veiling hebben op gezet.

    We zijn nog niet zo ver dat we huizen weg geven maar misschien wel in de toekomst


    6 september 2005 om 07:40
    marco

    dat is onzin je kan ook met je vaste telefoon een bod uitbrengen met sms en lekker4niks.nl is geen bied veiling elkekeer als iemand smst gaat het bedrag omlaag dus wacht je langenog en is niemand je voor heb jij heel goedkoop een artikel

    groetjes marco


    19 september 2005 om 13:06
    Tino Oostdam

    Marco, met een vast toestel kan je geen premium SMS afrekenen dus als zij een bod accepteren zonder dat dat geld tegenoverstaat hebben zij hun dienst niet goed ingericht.


    19 september 2005 om 13:11
    Caspar

    @Marco: het gaat niet om het verzonden bericht maar om het ontvangen bericht. “Dank u voor uw bod. U hoort nog van ons.”, p.o.b. 0,90 euro *katching* (Het IDOLS principe)

    Dus de sms van vast of gratis wordt vast geweigerd.


    19 september 2005 om 21:40
    marco

    Dat klop gelukig is onze site niet zo en werken wij niet met het unike bot de prijs van een artiekel daald gewoon bij elk smsje en word verkogt zodra iemand de koop code zend dan krijgt die person hem voor die prijs waar het artikel dan op staat

    dus niet zo als bij anderen eers zijn er 40.000 sms binnen gekomen en dan word bij voorbeeld de psp pas uit geloot dan is hij in midels al 15.000 keer betaald

    vonde wij toen we onze veiling starten niet echt eerlijk tegen over de smser


    20 september 2005 om 04:00
    joep

    Marco: ik gun je van harte dat het een succes wordt! mocht je er wat poen aan overhouden: koop een cursus Nederlands bij het LOI!

    However: veel sterkte met dit leuke idee.


    2 oktober 2005 om 07:43
    Shop4Nop

    Er kan er maar 1 de eerste zijn: elke ochtend is Shop4Nop te zien op RTL 5..! Een omgekeerde veiling met echte allerlei echt goede producten, die er voor spotprijzen uitgaan.


    18 oktober 2005 om 18:45
    Tino

    Een van de laatste bedoel je dus, het concept in Nederland wordt al langer dan een jaar gevoerd (alleen niet altijd even succesvol) Ben in mijn speurtocht al site`s tegen gekomen die dit al een jaar geleden deden.

    Domeinnaam shop4nop.nl (volgend domein)

    Status actief

    Registrant Midhold BV

    Prinses Mariestraat 36

    2514 KG ‘S-GRAVENHAGE

    Netherlands

    Domicilie N/A

    Gebonden aan ADR ja

    Administratief contact F. Albers

    +31 (0)703465696

    [email]postmaster@nazha.nl[/email]

    Registrar Cool Computer Networks B.V.

    Bouwerij 4

    1185 XX AMSTELVEEN

    Netherlands

    Technisch contact H. van Kooij

    +31 (0)203868403

    [email]henk@coolcom.nl[/email]

    Nameserver ns.coolcom.nl 62.212.80.254

    Nameserver ns2.coolcom.nl 194.109.215.2

    Datum registratie 04-08-2005

    Record laatst gewijzigd 04-08-2005

    Record onderhouden door NL Domain Registry


    18 oktober 2005 om 20:12
    TvanderMeer

    Een interessante ontwikkeling is dat Justitie onlangs de Telegraaf verboden heeft om reclame te maken voor een omgekeerde veiling van een huis (www.hetsmshuis.nl). Justitie meent immers dat het een kansspel is. Nu ben ik van mening dat dat niet het geval is. Je kunt immers met strategie de kans beinvloeden dat je wint. Om dit naar Justitie te onderbouwen, hou ik me erg aanbevolen voor nadere informatie. Waar staat bijvoorbeeld op het internet meer informatie over dit huis in Duitsland? Of heeft iemand links naar sites met mensen die een indicatie geven van hun strategie?


    26 december 2006 om 18:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!