Omzet TV-reclamemarkt wederom gedaald
TV-markt realiseert 446 miljoen euro omzet en kijktijd stijgt naar 201 minuten gedurende de eerste helft van 2013
De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2013 uitgekomen op 446 miljoen euro, een daling van 5,6 procent ten opzichte van de eerste helft 2012. Dat blijkt uit het halfjaarrapport 2013 dat SPOT heeft gepubliceerd. Reclamespotjes waren goed voor een omzet van 396 miljoen euro, een daling van 4,6 procent. De aanhoudende recessie en het uitblijven van een herstel worden als belangrijkste reden van de daling genoemd. SPOT verwacht een licht herstel van de TV markt in de tweede helft van 2013.
De non-reclamespot markt komt uit op 50 miljoen euro, een daling van 12%. De reden voor de krimp was naast de economische situatie te wijten aan een krapper aanbod van gesponsorde projecten bij de zenders.
De TV markt heeft in de tweede helft van 2012 een sterkere daling laten zien dan de eerste helft van dat jaar. Dat patroon zal zich in 2013 waarschijnlijk juist andersom laten optekenen. Een aantrekkende economie in de voor Nederland belangrijke exportlanden zal de Nederlandse economie, weliswaar trager dan verwacht, vlottrekken. Dat er een direct relatie is tussen de economische ontwikkeling en de hoogte van de media- en TV uitgaven blijkt uit de historie, zo stelt het rapport.
De TV bestedingen herstelde zich na de vorige crisis in 2009 sneller dan de economie zelf. SPOT verwacht dat de TV markt zich in de tweede helft sneller zal herstellen dan de economie dat zal doen. Gesprekken met bureaus en adverteerders, waarin ook gesproken wordt over ophogingen van jaarcontracten, onderschrijven deze verwachting ten aanzien van de tweede helft 2013.
Het aantal adverteerders daalde van 781 in de eerste helft 2012 naar 756 in de eerste helft 2013. Adverteerders zetten meer nieuwe commercials in. Het aantal nieuwe commercials steeg met maar liefst 7%.
Kijktijd stijgt naar 201 minuten
Ondanks het ontbreken van grote sportevenementen is de kijktijd in de eerste helft van dit jaar gestegen naar 201 minuten per dag (doelgroep 6+, bron SKO). Na de introductie van de nieuwe populatienorm, de Gouden Standaard, in 2007 is de kijktijd in Nederland nog niet zo hoog geweest in een eerste half jaar. Vooral de maanden januari en mei kenden een hogere kijkdichtheid dan de zelfde maanden in 2012.
Explosieve groei online video advertising
In de eerste helft van 2013 hebben de SPOT zenders een gezamenlijke omzet van 6 miljoen euro gerealiseerd op online video, een groei van maar liefst 20 procent. Deze groei is deels autonoom en deels een gevolg van een groter aantal SPOT-zenders dat online video advertising aanbiedt
Uitgesteld kijken neemt toe in populariteit
De eerder genoemde toegenomen kijktijd is vooral te danken aan de groei van uitgesteld kijken. Het uitgesteld kijken (het bekijken van eerder opgenomen programma’s binnen 7 dagen) is in de eerste helft van 2013 gestegen van gemiddeld 6 naar 9 minuten per dag. Het lineair (live) kijken bleef nagenoeg gelijk.
Internettoegang via TV toestel naar 16 procent
Er is een lichte toename in het bezit van spelcomputer, mediaspeler en mediacenter in de eerste helft van 2013. Nog maar 16 procent van de NL huishoudens heeft met haar TV toegang tot internet. Niet alle spelcomputers en Smart TV ‘s zijn op internet aangesloten.
En 1 op de 3 huishoudens is in bezit van een tablet
36% van de Nederlandse huishoudens is in het bezit van een tablet. In 2012 was dit nog 19%. Het bezit van smartphones is in de eerste helft van 2013 voor het eerst groter dan het gewone mobieltje; 60% versus 54%
Afbeelding: Mark Sebastian (cc)