Omzet Albert.nl ruim 87 miljoen euro per jaar

24 april 2006, 08:35

Albert.nl, de internetsuper van Albert Heijn, heeft in 2005 een omzet behaald van ruim 87 miljoen euro. Dat is een toename van ruim 18 miljoen euro ten opzichte van 2004. Dit blijkt uit berekeningen van Distrifood.nl op basis van uitspraken van commercieel directeur Sander van der Laan van AH. Die zei afgelopen week op het congres What’s going on in retailing dat de internetsuper en bezorgdienst van AH 14.000 klanten trekt die gemiddeld 120 euro besteden. Daarmee komt de weekomzet van Albert.nl uit op 1,68 miljoen euro oftewel een jaaromzet van 87,4 miljoen euro.

Volgens MarketingTribune was het niet de bedoeling dat deze cijfers bekend zouden worden. Albert Heijn heeft de omzet van zijn internetdochter altijd geheim gehouden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    rjmvandiepen

    Toch knap van AH! Laurus heeft het moeilijk en AH, die toch al niet goedkoop is, stoomt lekker door. De bestedingsruimte van consumenten is nauwelijks toegenomen in 2005 en voor 2006 zal het zeker niet beter zijn (denk aan zorgverzekering, hogere energieprijzen en brandstoffen).

    Het aantal voedselbanken neemt ook nog verder toe. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter. Ik zou zeggen, tel je zegeningen!


    24 april 2006 om 09:04
    sjaak

    Het aantal mensen dat naar de kerk gaat om voedsel te halen wordt minder…


    24 april 2006 om 09:40
    everhoog

    @ robert-jan: ik ben het ZEER met je oneens.

    De prijsoorlog is weliswaar knap geregisseerd door AH.

    Maar hun klantbenadering kan je met de beste wil van de wereld niet knap noemen.

    Ahold zit op een bak met data waar klantgedrag goed mee te sturen en gericht mee te beinvloeden zou zijn. Maar blijkbaar is dit niet nodig om de klanten de winkel in te krijgen.

    Ik heb tenminste nog nooit een relevante mailing / aanbieding van Ahold ontvangen.

    Nu is dat voor de winkelvloer niet zo erg. Maar voor Albert.nl is het wel schrijnend.

    14.000 klanten, 87 miljoen euro… Peanuts, voor zo’n organisatie en een onderhand volwassen dienst!

    Het moet een koud kunstje zijn om de komende jaren meer dan te verdubbelen.


    24 april 2006 om 19:50
    daniel@clickvalue.nl

    Het is niet erg indrukwekkend. De totale omzet van Albert Heijn ligt rond de 6 mrd. per jaar. Internet maakt niet eens 2% uit van de omzet. En dat na al die jaren!

    Als je dan ook nog eens bedenkt dat de marges in supermarkten erg klein zijn-rond de 4%- , dan zou het me niets verbazen als Albert.nl gewoon zwaar verliesgevend is.


    25 april 2006 om 01:28
    Telskie

    De marge in de supermarkten ligt rond de 4% maar heb je weleens naar de prijzen op Albert gekeken? Daar liggen de marges een heel stuk hoger dan in de supermarkt zelf, maar dan krijg je wel wat.

    2% van de totale omzet is inderdaad niet echt indrukwekkend maar ze zijn wel met geloof ik 85% marktleider online.


    25 april 2006 om 07:42
    daniel@clickvalue.nl

    Die 4% komt uit het jaarverslag van albert heijn. Het is de voorspelling voor 2006.

    Het zou interessant zijn om te weten hoe dit in andere landen ligt. Stop en Shop en Tesco hebben online outlets. Weet iemand welk percentage hun online en offline is?


    25 april 2006 om 11:25
    ErwinVanLun

    @Ewald: Ik denk dat Ahold/AH wel degelijk bewust is van de gigatische potentie van hun database maar dat daar de afgelopen jaren niet de prioriteit heeft gelegen. Overigens doen ze er wel dingen mee. Zo kreeg ik eens een mailing over kattenvoedsel. En toen ik bij Albert.nl uitcheckte nadat ik een verjaardagfeestje bestelling (veel bier, chips, cola) had gedaan, kreeg ik de suggestie ‘hoegaarden en duyvis nootjes zijn nu in de aanbieding). Die heb ik toen gelijk bijbesteld. Ik denk dat de intelligente toepassing van deze database niet alleen online maar met name op de winkelvloer (nieuwe schermen in displays, aan winkelkarren en onze mobieltjes) gaat gebeuren.

    @Daniel: zou ik ook wel eens willen eten. Hier is vast wel onderzoek naar gedaan.


    26 april 2006 om 09:47
    Guy Stratermans

    Wat ik me afvraag over dit onderwerp.

    In de Twinkle van juni 2006 staat bij Onderzoek & cijfers de omzet van thuiswinkelen naar marktsector.

    Hierin is de sector ‘Food, pers.verzorging, huis & tuin’ aanwezig.

    De omzet voor 2005 in die sector bedraagt 117 miljoen euro’s incl. BTW.

    ALS Albert.nl 87 miljoen euro omzet draaide in 2005,

    blijft er maar 30 miljoen euro omzet over voor AL DIE ANDERE bedrijven?

    En voor de goede order; bij thuiswinkelen zitten ook de postordebedrijven inbegrepen. En het lijkt me heel sterk als er slechts 30 miljoen werd gerealiseerd met parfum, shampoo, make-up, etc..


    16 december 2006 om 17:38
    Tim Loonen

    Weet u waar ik recentere cijfers m.b.t. albert.nl kan vinden?


    11 januari 2011 om 15:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!