Ondernemers van Nederland, pak uw kans #adv

DTG
17 juli 2017, 08:30

Online marketing is een bekend begrip. Helaas is het voor een groot aantal mkb’ers nog steeds onbekend terrein. In onderzoek geeft de ondernemer aan onvoldoende kennis te hebben van wat online oplossingen inhouden maar ook van hoe consumenten hier gebruik van maken. Het belang van online marketing wordt hierdoor onvoldoende herkend. Daarnaast geeft de ondernemer aan dat online activiteiten veel tijd en geld kosten. Maar klopt dat? En waar begin je eigenlijk als je start met online marketing? Een website? Reviews? Of toch met een bedrijfsprofiel?

Bovengenoemde redenen om online marketing nog niet volledig te omarmen, blijken uit het MKB Online Monitor 2017 onderzoek. Geen tijd en geen geld zijn op het eerste oog begrijpelijke argumenten, maar dit heeft tot gevolg dat mkb’ers online veel potentieel laten liggen. De echte vraag is, zijn deze argumenten terecht of geldt hier “wat de boer niet kent, dat eet hij niet?”

De kansen

Er zijn meer dan genoeg onderzoeken en statistieken die het belang onderstrepen van online marketing waarbij een koppeling gemaakt wordt met hoe de consument (lees: jouw klant) in deze wereld staat. Zo zoekt 80 procent van de consumenten regelmatig via Google naar bedrijfsinformatie, koopt 76 procent van de Nederlandse consumenten online, en gebruikt 72 procent online reviews om een keuze te maken. Daarnaast geeft 96 procent ook nog eens aan dagelijks actief te zijn op social media. Deze statistieken laten zien dat het aantal actieve Nederlanders online inmiddels zo groot is geworden, dat je ze eigenlijk niet meer kan negeren als je ze wenst te bereiken. Kijk naar jezelf, ook jij zoekt het internet af om te bepalen waar je naartoe gaat, of van wie je producten of diensten afneemt.

De consument zoekt online naar informatie over bedrijven, producten en diensten op tientallen plekken. Op Google alleen al worden wereldwijd jaarlijks meer dan 2 biljoen zoekopdrachten uitgevoerd. De helft van de zoekopdrachten vindt overigens mobiel plaats. Waarbij ongeveer een derde van de zoekopdrachten een lokale intentie heeft. Dit is een zoekopdracht naar een dienst, product of bedrijf bij jou in de buurt. Misschien wel een zoekopdracht naar jouw bedrijf.

Maar hoe actief is het mkb eigenlijk online? Uit het MKB Online Monitor onderzoek blijkt dat 76 procent van de ondernemers momenteel een website heeft en dat 69 procent een bedrijfspagina heeft op één of meerdere websites, De meest gebruikte sociale media zijn Facebook (44 procent), LinkedIn (29 procent) en Google +/Google Mijn bedrijf (25 procent). De belangrijkste redenen voor het mkb om actief te zijn online, is de presentatie van het bedrijf en het vergroten van de vindbaarheid. Toch weet het overgrote deel (51 procent) nog geen 5 procent van hun omzet uit online kanalen te realiseren. En dat is zonde want dit percentage kan op een eenvoudige manier omhoog gebracht worden.

Snel starten

Eerder gaf ik al aan dat je door online marketing toe te passen, de consument eenvoudig onderdeel maakt van jouw doelgroep. Ga je hier succesvol mee aan de slag, zorg er dan in de eerste plaats voor dat de informatie die je online plaatst juist is. Denk hierbij aan adresgegevens of openingstijden. Je wilt niet dat de consument tegen een dichte deur aanloopt, nadat hij jou online gevonden heeft. Met het risico dat hij mogelijk overloopt naar de concurrent.

Een bedrijfsprofiel geeft je controle over je (bedrijfs)gegevens die op verschillende websites tegelijk online staan. Zo bepaal jij welke informatie consumenten over jouw bedrijf vinden. Hier vertel ik later meer over. Voeg je daar reviews van klanten aan toe, dan investeer je in de reputatie van jouw onderneming. Reviews bieden de consument vertrouwen. En daarmee verbind jij klanten aan jouw bedrijf.

Een bedrijfsprofiel zoals het Netwerkprofiel is een eenvoudige oplossing waarmee je binnen een paar minuten al jouw online bereik vergroot. Hiermee plaats je eenvoudig belangrijke bedrijfsgegevens, zoals een bedrijfsomschrijving, openingstijden en foto’s online. Je beheert deze gegevens op één centrale plek. Door een Netwerkprofiel te gebruiken wordt jouw bedrijf vervolgens op meer dan 30 belangrijke websites geplaatst. Zo bent je altijd met de juiste gegevens online! Daarnaast ben je een stuk beter vindbaar in Google omdat je overal met consistente gegevens online staat.

De investering hoeft niet groot te zijn. Vaak zijn de kosten al met enkele klanten terugverdiend. Tegelijkertijd bespaar je met deze oplossingen tijd om te doen wat je het beste kan: jouw bedrijf runnen. Meer weten over die eenvoudige oplossingen en wil je inderdaad snel van start? Lees dan meer over het Netwerkprofiel van DTG.

Wil je je meer weten over het mkb en ontdekken of jij je herkent in de uitkomsten van het MKB Online Monitor onderzoek. Download dan hier het rapport.

Online succes. Ruim 500 DTG’ers zijn daar dagelijks mee bezig. Voor jouw bedrijf. Designers, copywriters, onlinemarketeers, SEA-, SEO- en dataspecialisten, wij hebben alles onder één dak om dat succes waar te maken. Met meer dan 3.000 websites, 3.500 SEA-campagnes en 40.000 netwerkprofielen hebben we onze klanten het gezicht gegeven dat bij hen past. Dat zijn mooie getallen, maar ze zeggen niet alles. Wees kritisch. Stel vragen. Lees wat anderen over ons zeggen. En kom daarna eens bij ons langs.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!