Onderzoek: Amerikanen en weblogs

5 september 2007, 07:03

Acht op de tien Amerikanen weet wat een weblog is, vijf van de tien heeft er wel eens één bezocht, acht procent heeft een eigen weblog. Dat blijkt uit een weblogonderzoek van Synovate en Marketing Daily onder 1000 Amerikanen in juli 2007 (via: Admanager).

Loyaliteit

De helft van de Amerikanen is loyaal waar het hun weblogbezoek betreft. 46 procent van de weblogbezoekers zegt regelmatig hetzelfde weblog te bezoeken. Daar tegenover staat 54 procent, die vooral op zoek gaan naar nieuwe en andere weblogs. Een andere interessante onderzoeksbevinding is dat Amerikaanse vrouwen vaker blogger zijn dan mannen. 20 procent van de vrouwelijke Yanks heeft een eigen weblog, 14 procent van de mannen blogt op zijn eigen weblog.

Bezoekfrequentie

39 procent van de webloglezers kijkt minder dan een keer per maand op een weblog. 28 procent kijkt maandelijks, 15 procent dagelijks en 5 procent kijkt meerdere keren per dag. Dat zijn geen aantallen waar we heel warm van moeten worden. Eigenlijk is het schrikbarend laag. Helemaal omdat de helft van de Amerikanen nog nooit een weblog bezocht heeft.

Advertenties

Dan goed nieuws. 43 procent van alle weblogbezoekers gaven aan dat ze advertenties hadden gezien op weblogs. Bij jongeren tussen de 18 en 24 jaar ligt dit percentage zelfs op 61 procent. Dat betekent wellicht dat jongeren gevoeliger zijn voor blogadvertenties. Alweer goed nieuws: Amerikanen zijn dol op klikken. Eén op de drie consumenten klikte ooit op een advertentie terwijl ze een weblog bezochten.

Vergelijking met andere media

Slechts 13 procent van de bloglezers zegt door het bezoek van weblogs minder tijd te steken in andere media. 39 procent van de ondervraagden zegt blogs vooral te lezen voor opinie, 65 procent bezoekt weblogs voor nieuws en 38 procent bekijkt weblogs voor entertainment.

De vijftig procent van de Amerikanen die nog nooit een weblog heeft bezocht, zegt dat niet te doen omdat ze ‘gewoon niet geïnteresseerd zijn.’ 15 procent zegt vooral niet geïnteresseerd te zijn in de opinies en ideeën die terug te vinden zijn op weblogs.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!