Onderzoek: webshops in VS slecht geoptimaliseerd

26 oktober 2007, 05:04

Uit een onderzoek (Internet Retailer Study 2007, pdf) van Oneupweb blijkt, dat slechts veertig procent van de internetretailiers in de Amerikaanse Top 100 zijn site goed of redelijk geoptimaliseerd heeft. Sinds 2005 is dit aantal nauwelijks toegenomen (via Twinkle). Bedrijven die een niet-geoptimaliseerde site hebben zijn onder anderen Nike, Barnes & Noble en RealPlayer Music Store.

Twinkle schrijft: ‘De onderzoekers bekeken welk percentage van de Top 100 internetretailers gebruik maakt van Search Engine Optimization (SEO) en in welke mate. De criteria waren onder meer keywords, titels, meta tags, site-architectuur en andere items gerelateerd aan de spiderability van een site.’

De onderzoekers signaleren dat affiliate marketingprogramma’s grote invloed hebben op links en zoekposities van bedrijfspagina’s. ‘Wikipedia domineert als internationale bron voor honderdduizenden zoekopdrachten. Links worden steeds belangrijker in de positie van zoekresultaten. Er zijn steeds meer verticale zoekmachines die een nichepubliek bedienen.’

Van de 100 retailers in de lijst zijn 20 sites goed geoptimaliseerd, 20 redelijk, 34 nominaal en 27 helemaal niet. Het aantal sites dat helemaal geen optimalisatie toepast, neemt toe. Ongeveer de helft van de goed geoptimaliseerde sites regelt dat zelf, de andere helft schakelt hulp in van buitenaf. En, schrijnend: 22 procent van de niet-geoptimaliseerde sites had de optimalisatie uitbesteed ‘terwijl deze dus verre van geslaagd is,’ schrijft Twinkle.

In het rapport staan twee voorbeelden van ‘early adopters’ die het wat optimalisatie betreft altijd goed geregeld hebben. Amazon.com is de onbetwiste nummer één met tweemaal de omzet van de nummer twee. Dat is Staples.

Twinkle schrijft: ‘Door specialisatie in bepaalde onderwerpen, affiliate marketing, wish lists voor klanten en dergelijke, genereert Amazon het immense aantal links van 260 miljoen. En daarnaast gebruikt het bedrijf nog steeds conventionele optimalisatietechnieken voor keywords.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Roy Huiskes

    Ow, dan heb ik hier nog wel een aanvulling op: In Nederland ook 🙂

    Dat komt vooral ook omdat Zencart en OpenCommerce slecht geoptimaliseerde pakketten zijn met heel veel mogelijkheden en een vrij steile leercurve.


    26 oktober 2007 om 07:17
    Michael van Helden

    Opvallend dat zoveel grote bedrijven dit niet goed voor elkaar hebben. Wij houden hier in onze nieuwste pakketten standaard direct rekening mee. Volgens ons een grote meerwaarde.

    Het valt ons ook op dat dit in de markt van webbouwers ook nog niet standaard is doorgedrongen.


    26 oktober 2007 om 08:18
    Erik Dijkstra

    Toch wil ik stiekem een beetje de knuppel in het hoenderhok gooien..

    Ben zelf al zo’n jaar min of meer actief op het gebied van SEO, maar zou iemand me kunnen uitleggen wat de toegevoegde waarde is voor het optimaliseren van de site van Nike?

    Als je je namelijk in de doelgroep van Nike bevindt.. en je hebt nog nooit van Nike gehoord woon je waarschijnlijk onder een steen (zonder internet). Daarbij, doordat ze zoveel publiciteit krijgen, is het aantal links naar de site toch al absurd hoog.

    Juist door deze merkbekendheid, zal iedereen op zoek naar de site van nike gewoon http://www.nike.com intikken, of “nike” als zoekopdracht gebruiken.

    … dus wat mij betreft is de keuze van Nike om deze site niet te optimaliseren niet echt vreemd.


    26 oktober 2007 om 10:53
    Erik Dijkstra

    Ah.. ik zie het nu. Zowel Nike als Barnes & Noble het inderdaad in de long tail niet echt goed doen (zie bijvoorbeeld een term als “running shoes” of “marketing books”).

    Da’s wel erg nalatig voor een site met een gigantisch groot domein en aantallen links zoals Barnes & Noble.


    26 oktober 2007 om 11:04
    Affiliatemeester

    @Erik: exactly mijn gedachte.

    Dit geldt ook voor Amazon: als je bij Amazon iets wilt kopen (en wat verkopen ze er niet?), tik je toch gewoon de URL in.


    26 oktober 2007 om 11:09
    Roy Huiskes

    Gelukkig 😉

    Dat is ook een stukje branding. Als ik in typ ‘running shoes’ zien, omdat dat nog meer branding is dan daadwerkelijk retail.

    Jij gaat er nu vanuit dat iemand die schoenen zoekt al weet dat hij nikes wil. Dat is een foute aanname. Het begint bij örienterende zoekopdrachten.


    26 oktober 2007 om 11:11
    Roy Huiskes

    en Affiliatemeester, ik neem aan dat jij ook snapt dat het wel ietwat moeite heeft gekost voor Amazon (en bol.com) om zo’n grote naam op te bouwen? (en dat je dit terugziet in de conversie ook).


    26 oktober 2007 om 11:12
    Erik Dijkstra

    @Roy

    …en toch vind ik Nike nog een beetje specialer: Veel mensen dragen Nikes omdat het Nikes zijn..

    Daarbij, als je echt sportschoenen overweegt te kopen, kan ik me niet echt indenken dat je geen Nikes zou overwegen. Dat zou je dan doen omdat “iedereen ze draagt” of een dergelijk motief. Maar niet omdat je Nike niet kent (en ik denk niet dat de uitzonderingen hierop, bijvoorbeeld mijn oma, nou echt tot de doelgroep behoort 😀 ). Dat is een aanname, dat geef ik direct toe. Maar als je Cola wil kopen, waar denk je dan aan?

    Bij Barnes & Noble vind ik het echt nalatigheid. Het gaat je dan echt om het boek en niet om de reseller waarbij je het koopt.


    26 oktober 2007 om 11:19
    Erik Dijkstra

    Nog een argument is dat sportschoenen waarschijnlijk in de meeste gevallen offline gekocht worden (als het je al niet om het merk gaat, gaat het je om hoe ze passen en koopje al helemaal niet online). Dat is een gevecht dat je alleen offline kan voeren, qua beschikbaarheid. Ik denk dat Nike niet het nut inziet van de kosten voor de long tail optimalisatie, aangezien de shop ook grafisch erg gestyled is.

    Mijn aanname in deze is dat ze puur een shop hebben voor de fanaten en de meeste omzet halen uit offline verkoop.


    26 oktober 2007 om 11:24
    Affiliatemeester

    @Roy: Dat het voor (mn) Amazon ietwat moeite heeft gekost, en de eerste jaren honderden miljoenen dollars verlies per jaar, betaalt zich nu wel uit. Sinds 1999 heb ik daar ook mijn steentje (formaat zandkorrel) aan bijgedragen als Amazon affiliate.


    26 oktober 2007 om 12:55
    Roy Huiskes

    Dat is ook zo affiliatemeester, alleen moet je wel het kapitaal hebben om die tijd uit te zitten. Search kan je een snelle kickstart geven. (net als email marketing, bannering en text links)


    26 oktober 2007 om 17:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!