Online boodschappen: thuis laten bezorgen of afhalen?

21 mei 2014, 13:00

30 procent van de consumenten vindt het online kopen van boodschappen aantrekkelijk, zo schreef ik afgelopen week op Twinkle in een artikel over de behoeften van consumenten ten aanzien van online boodschappen, gebaseerd op een onderzoek dat Winkle in opdracht van PostNL heeft uitgevoerd (2014). De grootste barrière voor het kopen van boodschappen zijn de bezorgkosten en het zelf kunnen voelen/testen van de boodschappen. Bovendien blijkt de manier waarop veel supermarkten de bestelde boodschappen aanbieden aan de klant in veel gevallen niet aan te sluiten bij hun voorkeur.

Manieren van online boodschappen ontvangen

Er zijn drie type mogelijkheden die door online supermarkten in Nederland worden gebruikt om boodschappen naar de consument te brengen:

  • Afhalen: online supermarkten die alleen de optie afhalen hebben, bieden aan de consument de optie om de boodschappen online te bestellen en vervolgens op een afgesproken plek op te halen. De plek waar en de manier waarop afhalen wordt aangeboden kunnen verschillen van een desk in een supermarkt waar de boodschappen worden bewaard in een koeltas (voorbeeld Hoogvliet.com) tot een geavanceerde pick-up-locatie waar de type boodschappen in verschillende compartimenten worden bewaard (voorbeeld superdirect.com).
  • Thuisbezorgd: online supermarkten die alleen de optie thuisbezorgd hebben, bieden aan de consument de optie om de boodschappen online te bestellen en vervolgens thuis te laten bezorgen. Consumenten kunnen de gewenste dag en in sommige gevallen tijdstip aangeven voor het thuis laten bezorgen van boodschappen (voorbeeld vershuys.com).
  • Combinatie: online supermarkten die de opties afhalen én thuisbezorgd hebben, bieden aan de consument de optie om de boodschappen online te bestellen en vervolgens zowel thuis als op een vaste plek op te halen (voorbeeld albert.nl).

Voorkeur van de consument

Uit onderzoek van Winkle & PostNL (2014) blijkt dat consumenten (N = 500) een sterke voorkeur hebben voor het thuis laten bezorgen van de boodschappen, namelijk 84 procent van de consumenten. Slechts 16 procent heeft aangegeven dat zij de boodschappen ergens willen ophalen.

Klik op de afbeelding voor een grote weergave

In het onderzoek hebben we aan de mensen die al online boodschappen doen gevraagd: “Laat u de boodschappen thuis bezorgen of ophalen?”. Hier kwam uit naar voren dat 70 procent voor thuisbezorging kiest, 20 procent voor ophalen in de winkel en 8 procent ophalen op een aparte pick-up-locatie.

Waar afhalen?

16 procent van de consumenten geeft dus de voorkeur voor afhalen. Momenteel focust een groot aantal supermarkten zich op het afhalen van boodschappen. Opvallend, aangezien slechts 11 procent van de consumenten de voorkeur heeft voor het afhalen van boodschappen in een supermarkt (68 procent van de 16 procent). Belangrijk om te vermelden is dat de huidige levensmiddelenmarkt nog nauwelijks online is. Bovenstaande gegevens kunnen dan ook nog sterk veranderen door consumentenvoorkeuren en een push-strategie van de supermarkten.

Concluderend blijkt wel uit het onderzoek dat een goedkope thuisbezorgingsoplossing het beste aansluit bij de huidige behoeften van de consument ten aanzien van online boodschappen.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie

4 Reacties

    stassnl

    Hoi Daan,

    Is het onderzoek ergens beschikbaar?

    Ik denk dat het verschil tussen voorkeur en focus komt door dat men Liever thuisbezorgd krijgt, maar niet tegen de huidige voorwaarden (hoge kosten, groot timeslot).

    Dus liefst thuisbezorg op de voorwaarden van de consument (wat bedrijfs technisch niet rendabel is) en dan als second best; ophalen of bezorgen.

    Het verschil tussenbeide voorkeuren zal gedreven worden door schaarste bij de verschillende consumenten. (tijd of geld)


    26 mei 2014 om 14:33
    patricksteenks

    Interessant onderzoek. Ik vraag me echter wel af hoeveel bias dit onderzoek heeft. De klanten die nu online bestellen zijn wellicht een groep early adopters, die vooral kiezen voor gemak en dus ook thuisbezorgen. Ik ben benieuwd of de voorkeuren van de consument veranderen zodra online boodschappen ‘mainstream’ wordt.

    Aan de andere kant zou het onderzoek ook een logische verklaring zijn voor het ‘mislukken’ van superdirect.


    28 mei 2014 om 04:23
    Debleu Donald

    Als je niet weg kan,ben invalide dus gemakkelijk


    12 september 2015 om 13:08
    bolle greta

    kan niet goed weg vanwege mijn invaliditeit


    13 mei 2016 om 09:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!