Online consumentenbestedingen groeien met 9% naar 9,8 miljard euro
De online retailmarkt heeft weer een sterk jaar achter de rug. De verkoop van online diensten en producten was in 2012 goed voor een totale omzet van € 9,8 miljard. Dat is een groei van 9% ten opzichte van 2011. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen van Thuiswinkel.org, uitgevoerd door Blauw Research. Thuiswinkel.org verwacht dat de groei dit jaar uitkomt op 8 procent.
Groei online bestellingen bedraagt 13%
Consumenten blijven steeds vaker bestellen via internet en stuwen hiermee de omzetgroei van de online markt. In 2012 hebben online kopers gemiddeld ruim 8 bestellingen per persoon gedaan, 8 procent meer dan een jaar geleden. Het totaal aantal online bestellingen blijft verder stijgen met 13 procent naar 88 miljoen orders in 2012. Dat zijn ruim 240.000 bestellingen per dag. Wel wordt er minder uitgegeven per bestelling. Consumenten besteden € 111 per order, 4 procent minder dan in 2011.
Aantal kopers neemt met 400.000 toe
Het aantal online kopers neemt nog altijd toe. In 2012 hebben 10,58 miljoen internetters een online aankoop gedaan. Een stijging van 4 procent in vergelijking met een jaar geleden. De aanwas van nieuwe kopers vlakt wel af; in 2012 hebben 400.000 Nederlanders voor het eerst via internet gekocht.
Omzetgroei meer uit online producten dan online diensten
De omzetgroei van de online markt komt vooral uit een toename van productbestedingen (+12%), zoals speelgoed en kleding. Net als in 2011 stijgen deze harder dan de omzet uit de online verkoop van diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets (+6%).
Grote segmenten blijven groeien
Ook de groei van de grote online segmenten is een drijfveer van de omzetgroei. De segmenten online kleding met een omzet van € 730 miljoen (+16%) en (mobiele) telecom met een omzet van € 1,25 miljard (+14%) stijgen sterk ten opzichte van 2011. Aan reizen wordt online gemiddeld het meest besteed per bestelling, dit segment blijft dan ook het grootste segment binnen de online markt. Online Reizen groeit in 2012 met 4% naar een jaaromzet van € 3,8 miljard. De sterkst stijgende segmenten in 2012 zijn speelgoed (+28%, € 83 miljoen), muziek/downloads (+27%, € 103 miljoen) en huis&tuin (+23% naar € 158 miljoen). Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Relatief nieuwe segmenten zijn bezig met een inhaalslag. Een toenemend aanbod, de groei van het mobiele kanaal, scherpe prijzen en een groter vertrouwen in online aankopen zorgen ervoor dat de consument steeds vaker de weg naar webwinkels uit zowel traditionele als sterk opkomende segmenten weet te vinden.”
Aantal bestellingen en multichannel drivers van de online markt in 2013
In 2013 wordt een groei van 8 procent van de online markt verwacht, daarmee zal de jaaromzet de grens van €10 miljard passeren. Consumenten zullen steeds vaker en meer online gaan bestellen. Dit wordt veroorzaakt door drie factoren. Ten eerste zorgen snelle en flexibele levertijden en goede retourprocedures voor een groei van het aantal bestellingen. Daarnaast draagt de sterke opkomst van het mobiele kanaal bij aan de groei in volume. De beschikbaarheid en overlap tussen de verschillende verkoopkanalen (winkel, internet en mobiel) zorgen ervoor dat consumenten steeds minder plaats- of tijdgebonden zijn om een aankoop te doen. Consumenten zullen daarom nog vaker kiezen voor het internet als transactiekanaal. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research: “In 2017 verwachten we dat de totale markt voor online consumentenbesteding fors is gestegen. De markt voor online producten zal daarmee ruim 10% aandeel beslaan van de totale detailhandel in Nederland (food + non food)”.
Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.
Afbeelding: glockkid (cc)