Online reisaanbieders: het verschil tussen verkopen en verliezen
Arke overtuigt de meeste respondenten in online onderzoek van WUA!
Het verschil in aanbod tussen organisaties in de reisbranche is vaak verwaarloosbaar. De meeste aanbieders sluiten genoeg contracten om oriënterende vakantiegangers mee van dienst te zijn. Toch verkoopt de ene website veel meer vakanties dan de andere. In onze meest recente vrije oriëntatie wees 25% van de respondenten Arke aan als favoriet. Andere bekende namen als Kras en Neckermann blijven steken op 5%. Wat doet Arke nu beter dan de concurrentie?
De ideale website
Waar zijn oriënterende consumenten nou naar op zoek? Hoe scheiden ze het kaf van het koren in het enorme aanbod van vakantiewebsites? Als onderdeel van het oriëntatie onderzoek bij WUA! worden respondenten gevraagd de ideale website te omschrijven. Er komt een algemeen beeld van de wensen naar voren: duidelijkheid over prijzen (geen misleidende “vanaf” bedragen), voldoende en mooi beeldmateriaal, weinig reclame en bewegende beelden, een uitgebreide zoekfunctie en vertrouwen in de aanbieder. Laten we eens enkele voorbeelden bespreken aan de hand van de websites in de bovenstaande ranglijst.
Zoekfunctie: uitgebreid en met filteropties
Met het alsmaar groeiende aanbod van bestemmingen en accommodaties, ziet de oriënterende consument onderhand door de bomen het bos niet meer. Maar onderlinge verschillen en persoonlijke voorkeuren zijn er absoluut. Om die reden is een goede zoekfunctie met uitgebreide filtermogelijkheden onmisbaar voor een reisaanbieder. Wat doet Arke op dit gebied beter dan andere websites? Bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het aangeven van een marge bij de vertrekdatum. Niet iedereen heeft vooraf al een vaste datum in gedachten. Vergelijken via handmatig selecteren van verschillende vertrekdagen kan dan frustrerend werken.
Een ander voorbeeld is het selecteren van het aantal sterren dat de accommodatie moet hebben. Vind je drie of vier sterren beide prima? Dan selecteer je ze bij Arke allebei. Bij websites als die van Corendon, de nummer twee op de ranglijst, kies je een enkele categorie. En nog iets: het aantal opties dat overblijft na het toepassen van een filter! We willen het aanbod graag terugbrengen naar een overzichtelijk aantal, maar nog wel iets te kiezen hebben. Reisaanbieders doen er dus goed aan direct het aantal overgebleven opties weer te geven. Arke en Sunweb doen het wat dit betreft beter dan Corendon en D-reizen.
Wees duidelijk in je prijsvermelding
Natuurlijk blijft de prijs een van de belangrijkste motieven in het beslissingsproces. Vooral in een gezinssituatie kunnen onderlinge prijsverschillen tussen aanbieders flink oplopen. Maar zoals hierboven al aangegeven, is naast de hoogte van de prijs ook de vermelding ervan heel belangrijk voor de vakantieganger. “Vanaf” prijzen die later in het proces veel hoger uitvallen, vormen een grote ergernis. Eervolle vermeldingen zijn er hier voor Arke en Neckermann. Bij de vermelde prijs wordt hier direct de specifieke vertrekdatum en verzoring vermeld. Bij Corendon, Sunweb en D-reizen moet eerst worden doorgeklikt.
Vindbaarheid en vertrouwen
Zoals altijd begint ook hier het hele verhaal eigenlijk met je online vindbaarheid als aanbieder. Weet geen mens je te bereiken, dan spelen alle bovengenoemde elementen geen rol meer. Ook op dit gebied is Arke momenteel koploper in deze branche. Arke.nl wordt door 77,5% van de respondenten bezocht tijdens de oriëntatie. Arke wordt gevolgd door Corendon (60%) en Neckermann (52,5%). Bekende namen als Jiba (12,5%) en Thomas Cook (7,5%) verliezen hier de strijd al.
Ook vertrouwen in de aanbieder is zo’n element dat alle andere overbodig kan maken. Zonder vertrouwen geen conversie. Het blijkt al uit onderstaande tabel: Arke laat ook op dit onderdeel geen steken vallen. Je beoogde betrouwbaarheid als organisatie hangt van veel factoren af, maar een flinke dosis naamsbekendheid kan meestal geen kwaad. Onderaan de ranglijst op het onderdeel Vertrouwen vinden we minder bekende namen als Sunplan en Tjingo.
Onderzoeksopzet
Respondenten uit uw doelgroep krijgen een realistische case. Tijdens dit onderzoek luidde deze: “U gaat zich online oriënteren op een strandvakantie naar Turkije voor uw gezin, voor een week in de periode juli-augustus 2012.” De respondenten voeren een twee uur lange vrije online oriëntatie uit. De gevonden websites worden beoordeeld op een groot aantal thema’s. Vervolgens worden respondenten naar de eigen website gestuurd om deze nog extra uitgebreid te beoordelen. Hierna voert een deel van de respondenten een groepsdiscussie van een uur. Hierin wordt besproken hoe uw website de beste van de branche kan worden. Bij elk onderzoek wordt ook een algemene groepsdiscussie gevoerd. Hierin worden de opvallendste websites op een objectieve manier besproken.
Hi Wilbur, heb het net gelezen. Leuk en erg interessant onderzoek.
Hi Klaas,
Het volledige onderzoeksrapport heb ik je zojuist via email toegestuurd.
Hartelijke groet,
Uptrends.com – Wilbur Gans
HI Klaas,
waarom wordt Zoover vergeleken met touroperators? Is dit niet een kwestie van appels met peren vergelijken? Zoover toont alleen reviews en geen prijzen en vertrekperiode. Hierdoor zal zoover dus niet op alle punten meedoen en mijn inziens niet relevant om te tonen in het eindresultaat..
Gr ingmar
Hi Ingmar, goede vraag!
Zoover is een vergelijkssite en deze hebben vaak een ander doel dan sites van de leverancier zelf. Meestal wordt hierbij gedacht aan het schetsen van een onafhankelijk en objectief beeld van het aanbod en bieden zij selectiemogelijkheden zodat de consument tot een vergelijk kan komen. Maar niet alleen bij de oriëntatie, maar ook bij de uiteindelijke aanschaf zijn het belangrijke spelers. Aangezien ons onderzoek het zoekproces van de consument thuis probeert na te bootsen, verdienen deze sites dus wel degelijk een plaats in ons onderzoek.
Gr. Klaas
Hi Klaas,
Ik ben het volkomen met Ingmar eens. Aangaande het zoekproces is het irrelevant om vergelijkingssites te vergelijken met de websites van de aanbieders aangezien beide ‘soorten’ websites andere doelen voor ogen hebben en dus anders zijn ingericht. Reiswebsites zijn duidelijk ingericht op het genereren van boekingen waar vergelijkingswebsites duidelijk een informatie verstrekkende functie hebben. Daarnaast zijn de onderzoeken van WUA enigszins gekleurd aangezien de respondenten websites van aanbieders ook bezoeken vanuit Google Adwords campagnes. Het is dus afhankelijk van het Google Adwords budget (van die dag) van de organisatie, of je überhaupt beter vertegenwoordigd bent in het onderzoek. Als de respondenten de organisatie niet vinden op het internet dan kom je als bedrijf ook niet in het onderzoek voor. Als je echt een website wilt bekronen als ‘beste’ lijkt het mij daarom wel zo eerlijk als je alle grote aanbieders standaard in je onderzoek opneemt om de werkzaamheid van de website te testen!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!