Online reputaties 2017: kleine ziekenhuizen winnen van de grote medische centra

24 oktober 2017, 09:00

Opinies, nieuws, vragen en klachten zijn steeds vaker online te vinden. In een sector die draait om zorg, is het daarom niet meer dan logisch dat ziekenhuizen er ook op social media voor hun patiënten willen zijn. Maar hoe presteren ziekenhuizen daar? Welke ziekenhuizen worden veel besproken en online gewaardeerd? Wij onderzochten hoe 78 Nederlandse ziekenhuizen ervoor staan op social media.

Winnaars: Laurentius, Langeland en Zaans MC

Geen ziekenhuis krijgt zo’n goede online reputatiescore als het Laurentius Ziekenhuis uit Roermond. Langeland Ziekenhuis uit Zoetermeer (37,1 procent) en Zaans Medisch Centrum (33,4 procent) staan ook in de top 3, maar kunnen de reputatiescore van 44,4 van Laurentius niet evenaren. Bijna de helft van alle berichten over of aan het Laurentius Ziekenhuis was positief en, misschien nog wel indrukwekkender, slechts 2 procent negatief.

We meten online reputatie door de zogenaamde NRS (net reputation score). Dat is het aandeel positieve berichten (ten opzichte van het totaal aan berichten) minus het aandeel negatieve berichten. 11 procent positieve berichten en 14 procent negatieve berichten betekent dus een NRS van -3. Het sentiment van berichten wordt bepaald door de in Coosto geïntegreerde sentimentanalyse.

Deze ranglijst vergelijkt het social succes van ziekenhuizen op een consistente manier. Maar voor een ziekenhuis is de online reputatie méér dan cijfers. Wie met behulp van monitoringtools verder kijkt dan de getallen, krijgt ook inzicht in de inhoud van de reputatie. Waarover zijn mensen positief bij ons? Op welke specialismen krijgen we positieve feedback? En waarover zijn mensen kritisch? Welke gebeurtenissen of personen hebben een grote invloed (gehad) op de publieke opinie? Op cijfers alleen kun je niet sturen, maar als je dit soort vragen achter de cijfers kunt beantwoorden, kom je erachter hoe je nog betere zorg kunt verlenen. Om daarmee natuurlijk je reputatie te verbeteren.

Academisch medische centra meestbesproken

Over academische ziekenhuizen praatten we online het meest. Het is niet geheel opmerkelijk dat alle ziekenhuizen in de top-5 meest besproken instellingen grote academische centra zijn. Toch is de stroom berichten ook bij deze ziekenhuizen niet constant. We zien duidelijk pieken ontstaan bij bijzondere gebeurtenissen, zoals de opening van een nieuwe spoedeisendehulp-afdeling, nieuwe behandelmethoden of bijzondere onderzoeken.

Het is wél opvallend te noemen dat geen van deze ziekenhuizen in het rijtje ziekenhuizen met de beste reputatie staan. De wat kleinere, lokale ziekenhuizen worden een stuk positiever besproken dan de grote medische centra. Voor de reputaties van academische ziekenhuizen lijkt het dus zaak om de pluspunten die men vaak associeert met kleine ziekenhuizen zoveel mogelijk te verwerken in de eigen, grootschalige zorg.

Breng ook online de menselijke maat terug

Twee pluspunten die vaak in één adem worden genoemd met kleinschalige zorg zijn de menselijke maat en persoonlijk contact.

Veel ziekenhuizen zijn al zichtbaar bezig die menselijke maat op social media terug te laten komen. Zo laten vrijwel alle ziekenhuizen met enige regelmaat patiënten en medewerkers aan het woord. We lezen innemende en persoonlijke verhalen, die niet alleen emotioneren, maar ook laten zien waarom een ziekenhuis doet wat het doet: de oprechte zorg voor patiënten. Dit soort verhalen is een waardevolle informatiebron voor het grote publiek, omdat verhalen van personen (medewerkers en patiënten) betrouwbaarder overkomen dan berichten van instanties.

De betrokkenheid die ziekenhuizen tonen door middel van dit soort berichten, wordt gewaardeerd door het grote publiek. Doe hier je voordeel mee: zorg ervoor dat je zoveel mogelijk de mens centraal zet op social media. Open je bijvoorbeeld een nieuwe afdeling? Laat eens een arts en een patiënt aan het woord in plaats van dat je er een algemeen nieuwsbericht over schrijft. Wil je een bepaalde behandelmethode onder de aandacht brengen? Illustreer je bericht met het verhaal van een patiënt.

De rol van zender wordt door veel ziekenhuizen steeds beter opgepakt. Het verbeterpunt zit voor de meeste ziekenhuizen in persoonlijk contact. Het blijft veelal bij zenden of het beantwoorden van servicevragen. Terwijl je pas écht iets over je patiënten en bezoekers leert als je ook de open interactie aangaat. Als je een coproductie initieert, zorg dat je vraagt om hun meningen en dat je er ook echt iets mee doet.

De betrokkenheid van patiënten bij Nederlandse ziekenhuizen kan hoger. Daar liggen vooralsnog volop kansen.

Waar is dat rapport?

Download hier het volledige rapport met de resultaten voor alle 78 onderzochte ziekenhuizen. In onderstaande infographic vind je de belangrijkste bevindingen terug.

In dit onderzoek hebben we gekeken naar 78 ziekenhuizen. Alleen ziekenhuizen voor algemene gezondheidszorg met een klinische afdeling zijn onderzocht. Er is alleen gebruikgemaakt van openbare data, verzameld in de periode van 1 april 2016 tot 1 april 2017. Om opgenomen te worden in het onderzoek is de voorwaarde gesteld dat het ziekenhuis ten minste een openbaar Twitteraccount of Facebookaccount in Nederland moet hebben.

Mis je een ziekenhuis in de lijst? Of ben je op zoek naar andere inzichten? Laat het ons weten, dan breiden we het onderzoek uit en kunnen we je de resultaten toesturen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Liesbeth

    Mooi onderzoek en trots op alle hardwerkende zorgcollega’s die het mooie resultaat van ons (LangeLand) Ziekenhuis mogelijk maakten!


    24 oktober 2017 om 17:24
    Pauline

    Fijn dat Langeland eruit komt met een uitgesproken positief beeld in social media, dat geeft patienten vertrouwen en medewerkers de waardering die ze verdienen.


    25 oktober 2017 om 10:02
    Els

    We zeggen de patiënten regelmatig om een reactie op de social media’s te geven, maar het is ook goed om te zien dat het ook gebeurt.

    En helemaal leuk om te zien dat we landelijk hoog scoren.


    25 oktober 2017 om 10:23
    Marjet

    Gefeliciteerd Lange Land! Jullie werken er hard voor!


    25 oktober 2017 om 19:27
    Marianne

    Wat fijn dat al dat harde werken van iedereen zo gewaardeerd wordt! Bedankt Zoetermeer voor de reacties op social media!


    25 oktober 2017 om 21:42
    Wanda

    Dank voor alle positieve berichten. Hier krijgen we enorm veel energie van!


    26 oktober 2017 om 08:26
    Sabina

    Graag zou ik het rapport gebruiken voor een onderzoek voor mijn studie. De download is echter niet meer beschikbaar. Zou de link opnieuw geplaatst kunnen worden of kan de publicatie op een andere manier tot mijn beschikking komen?


    15 mei 2019 om 15:01
    jeroenmirck

    @Sabina: Als redactie beschikken wij niet over dit onderzoek, wij linken er slechts naar. Onderaan het artikel staat een verwijzing naar het mailadres van Coosto. Zij kunnen je allicht verder helpen. Dat is de snelste manier om aan het onderzoek te komen.


    15 mei 2019 om 15:12
    jeroenmirck

    Dank, Simon. Ik heb meteen ook de link in de tekst aangepast.


    15 mei 2019 om 15:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!