Online retail in Nederland: de grote worden groter

23 september 2014, 11:30

Kleine webwinkels moeten steeds vaker concurreren met grote jongens

Ahold, waar Albert Heijn en bol.com toe behoren, is net als vorig jaar de grootste online verkoper van Nederland. Dat blijkt uit de 7e editie van de Twinkle100. De 10 allergrootste webwinkels groeiden in 2013 relatief harder dan de rest. Voor het eerst is de top 10 goed voor de helft (50,5 procent) van de omzet van de top 100. Samen waren de 100 bedrijven uit de Twinkle100 het afgelopen jaar goed voor een omzet van 5,2 miljard euro.

Kleine webwinkels krijgen het lastiger

Kleinere spelers moeten in toenemende mate concurreren met ‘de grote’ en krijgen het daarom moeilijker. Partijen als bol.com en HEMA bieden steeds meer productcategorieën aan. Daar komt bij dat onder andere bol.com en Zalando, in navolging van Amazon, andere partijen gebruik te laten maken van het eigen verkoopkanaal, wat hen nog machtiger maakt.

Winner-takes-all

“In sommige niches geldt een ‘winner-takes-all’-mechanisme, waarbij bepaalde spelers een bijna onaantastbare marktpositie lijken te verwerven”, aldus hoofdredacteur Marieke Verdonk. “Thuisbezorgd.nl is daarvan een voorbeeld. Het bedrijf heeft in Nederland ondertussen een marktaandeel van 96 procent en het zag het afgelopen jaar zijn omzet met 60 miljoen euro groeien, naar 170 miljoen euro. Ook Wijnvoordeel.nl lijkt met een omzet van 41 miljoen euro de concurrentie te hebben weggevaagd”.

Retail top 10

De nummer 1 Ahold wordt op de ranglijst gevolgd door RFS Holland Holding (onder andere eigenaar van Wehkamp.nl, Fonq.nl en Create2Fit) en Zalando. Daarmee is de top 3 gelijk aan die van vorig jaar. Coolblue klom van de 5e naar de 4e plek en Thuisbezorgd.nl werkte zich van de hekkensluiter van de top 10 op naar plek 5.

Travel top 10

Naast de lijst met de honderd grootste retailpartijen bevat de Twinkle100 ook een overzicht van de dertig online reisbedrijven met de meeste omzet. De pure players zoals Travelbird, Emesa en Prijsvrij.nl zijn het ’t afgelopen jaar beter gaan doen. Kleinere bedrijven hebben moeite zich staande te houden tussen al het fusie- en overnamegeweld.

  1. KLM: 515,0
  2. TUI Nederland: 390,1
  3. Sundio Group: 353.0
  4. Transavia.com: 275,0
  5. Thomas Cook: 251,6
  6. Travix: 217,3
  7. Landal GreenParks: 154,0
  8. Roompot Vakanties: 129,0
  9. Emesa: 120,0
  10. Corendon Vliegvakanties: 99,2

Mobiel groeit sterk

De webshops die hun mobiele omzet met Twinkle deelden, rapporteren een zeer sterke groei van het mobiele kanaal. RFS Holland Holding zag het aandeel van mobiel met 36 procent stijgen tot 57 miljoen euro. Bij Thuisbezorgd.nl groeide de mobiele omzet met bijna 78 procent en bij Worldticketshop met 44 procent. Uit de Thuiswinkel Markt Monitor H1 2014, die eerder vandaag werd gepubliceerd, blijkt dat consumenten gedurende de eerste helft van 2014 voor 1,62 miljard euro aan producten en diensten hebben gekocht op tablets en smartphones.

Over de Twinkle100

De Twinkle100 is een overzicht van de honderd in omzet grootste online retailers van Nederland, plus een ranking van de 30 grootste retailers in de travelbranche. Het onderzoek heeft plaatsgevonden van april tot en met augustus 2014. Het gaat nadrukkelijk om de online b2c omzet (exclusief btw en exclusief retouren) behaald in Nederland in 2013.

Naast omzetcijfers bevat de Twinkle100 ook informatie over toeleveranciers, verzendkosten, betaalmethodes, sociale media-account en nog veel meer. WUA!, Burst en Measureworks hebben onderzoek gedaan naar respectievelijk de consumentenbeleving van look and feel, aanbod en merk, de activiteiten op Facebook en de snelheid van de websites.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!