Online gamers in te delen in zes segmenten

31 augustus 2006, 04:00

Uit een onderzoek van Parks Associates blijkt dat de markt voor online gaming in 2010 naar verwachting 4,4 miljard dollar zal bedragen. Afgelopen jaar bedroeg de markt voor online gaming nog $1,1 miljard. (bron: Clickz) Uit dat zelfde onderzoek blijkt dat de online gamers in grofweg zes segmenten kunnen worden onderscheiden op basis van onder andere spelgedrag en redenen om te gamen.

De zes segmenten zijn:

  • Power gamers; qua omvang 11 procent van de markt, maar goed voor 30 procent van de omzet in games.
  • Social gamers;die met name gamen vanwege de interactie met vrienden.
  • Leisure gamers; spelen gemiddeld 58 uur per maand, voornamelijk casual games maar zijn zeer geinteresseerd in nieuwe diensten rondom gaming.
  • Dormant gamers; zijn gek op gamen maar spelen weinig vanwege familie, werk of school. Ze geven de voorkeur aan het spelen van vrienden en familie en complexe, uitdagende games.
  • Incidental gamers; een echte motivatie om te game ontbreekt bij deze groep. Pure verveling zorgt er voor dat ze gaan gamen. Ze zijn echter wel meer dan 20 uur per maand online aan het gamen.
  • Occasional gamers; spelen voornamelijk puzzels, woord- en bordspelletjes.

Dit onderscheid is van belang om een goede aansluiting te krijgen met je doelgroep. Volgens Park Associates hebben game marketeers zich jaren gefocused op slechts twee groepen; hardcore games en casual players. Die benadering is te beperkt bijvoorbeeld inzet van in game advertising.

If you lump all non-core gamers into the casual group, you run the risk of losing focus. A game that appeals to one segment within the non-core or non-power gamer segment doesn’t necessarily appeal to others. (…) In-game advertising has opportunities within each segment. Overall, the majority of gamers aren’t necessarily against advertising, but the approach may need to be different. Power gamers are more likely readily embrace product integration. But if you look at other segments, they have different interests.” aldus Michael Cai Director Broadband & Gaming bij Park Associates.

Persoonlijk hoor ik duidelijk bij de Dormant gamers, mijn Xbox360 staat al weken uit doordat familie en andere zaken tijd opslokken.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Baamster

    Dormant, zeker weten…elk moment dat familie of werk geen tijd inneemt zit ik te gamen 🙂


    31 augustus 2006 om 10:57
    Falconer

    Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een incidental gamer en occasional gamer?

    in·ci·den·tal (ns-dntl) Pronunciation Key Audio pronunciation of “incidental” [P]

    adj.

    1. Occurring or likely to occur as an unpredictable or minor accompaniment: the snags incidental to a changeover in upper management. See Synonyms at accidental.

    2. Of a minor, casual, or subordinate nature: incidental expenses.


    1 september 2006 om 12:55
    koen

    Heel interessant onderwerp, maar dit is alleen gebasseerd op de gamers die op de console of PC gamen. Hoe zit het met de mensen die weleens casual games (bijvoorbeeld zylom) spelen? Zijn die in dezelfde categorieën te plaatsen?

    En hoe zit het met de leeftijd van deze verschillende gamers? Hoe hoog of hoe laag is die?

    Is daar wat over bekend?


    4 september 2006 om 09:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!