Online marketing in 2006
Het is een traditie dat aan het eind van het jaar websites en tijdschriften komen met lijstjes. De terugblikken en voorspellingen vliegen je om de oren. Op Clickz een voorspelling van wat online marketing gaat brengen in 2006. Veel open deuren maar toch aardig om ze weer even op een rijtje te zetten:
- adverteerders verschuiven budgetten van tv naar interactieve media
- campagnes zullen steeds meer geintegreerd zijn (print, online, radio, tv, outdoor, etc);
- opkomst van Consumer Generated Media zal zich verder doorzetten;
- RSS zal definitief doorbreken en er komen geavanceerdere tools voor management van RSS-feeds;
- op gebied van zoekmachine marketing komt de focus nog meer te liggen op pay-per-click (PPC);
- overheden en andere instanties zullen (nog) harder optreden bij misbruik (zoals SPAM);
- e-mail marketing zal alleen overleven als adverteerder in staat is om relevante email te versturen;
Wat mij betreft vergeet Clickz een van de belangrijkste trends voor online marketing en dat is internet video.
Wat is volgens jou de belangrijkste trend voor 2006?
NOT:
– Standaard banners plaatsen en op CPM afrekenen
– SPAM (hopelijk doen de afgelopen week opgelegde boetes hun werk (afschrikken))
HOT:
– E-mailmarketing mits permission based & targeted.
– Mix van content & reclame (denk aan recepten op AH.nl)
– Affiliate marketing
– CPL deals waarbij adverteerders meer durven te triggeren via internet om dit later pas in geld om te zetten, bijv. sampling, gratis proefabonnementen etc. (complimenten ook aan Hyves die wat dat betreft goed bezig zijn).
– Consumer Generated Media waarbij adverteerders tevreden klanten ook zullen inzetten om producten aan te prijzen/verkopen