Ook HP actief op de markt voor ‘on demand’

9 mei 2003, 05:39

IBM heeft het over ‘on demand’, marktvorser IDC over ‘adaptive computing’, Forrester over ‘organische IT’ en HP over de ‘agile enterprise’ (de lenige onderneming). Maar allemaal bedoelen ze hetzelfde.

De hype voor 2003 wordt het ondersteunen van ondernemingen in woelige tijden. Bedrijven die aan voortdurende veranderingen onderhevig zijn of te maken hebben me sterk expanderende of juist krimpende markten, maar te weinig kunnen ondernemen als gevolg van een starre IT infrastructuur.

On demand komt niet geheel uit de lucht vallen. Nu het bedrijven economisch tegenzit, willen zij meer uit hun bestaande IT-infrastructuur halen en niet in nieuwe apparatuur investeren. Ook willen ze, als gevolg van gebeurtenissen als de aanslagen in New York, de oorlog in Irak en de uitbraak van het SARS-virus, effici?nter kunnen inspringen op snel veranderende marktomstandigheden.

On demand – in de volksmond ook wel ‘pay-as-you-use computing’ genoemd – kan hierbij helpen. Zo kunnen met behulp van software specifieke taken worden toegewezen aan servers die bijvoorbeeld maar voor enkele uren per week voor salari?ring worden ingezet. Zo’n server zou in de resterende tijd in databases kunnen zoeken of andere arbeid kunnen verrichten, zodat geen nieuwe apparatuur hoeft te worden aangeschaft. Ook moet on demand een einde maken aan de vele zogenoemde ICT- eilanden die vooral in grote organisaties bestaan.

IBM, Sun, Computer Associates, EDS, Perot, Dell, Microsoft en sinds deze week ook Hewlett-Packard hebben om die reden stuk voor stuk de ‘lenige organisatie’ omarmd. HP lichtte woensdag tijdens een persconferentie in Londen samen met onder meer de prestigieuze zakenschool INSEAD zijn Demand More strategie toe.

Waar IBM zich grotendeels beperkt tot haar eigen toepassingen, zoekt HP juist samenwerking met partners als Cisco, Accenture en Deloitte Consulting. HP heeft haar eigen labs in Bristol (Engeland) en Californi? al ‘lenig’ ingericht – beide delen rekencapaciteit – en de strategie zal ook een belangrijke rol vervullen bij een uitbestedingcontract voor Procter & Gamble ter waarde van 3 miljard dollar. Ook voor de Amerikaanse breedband internet provider TelcoX, die snel moet groeien, maar betaalbare diensten moet kunnen blijven leveren, is een On Demand-strategie uitgestippeld. Forrester zegt dat grote ondernemingen tot vijftig procent op hun IT investeringen kunnen besparen als zij deze route volgen.

Niet iedereen is daarvan overtuigd. De meeste applicaties worden voor langere tijd ontwikkeld, en IT managers staan niet te trappelen om alles weer overhoop te halen, zo waarschuwt IDC. Want dat het organisaties geld gaat kosten, staat vast. HP vraagt alleen al 25.000 dollar voor een grondige audit, en meestal zal de bestaande infrastructuur uitgebreid of op zijn minst ingrijpend aangepast moeten worden. “Ja, wij willen software en hardware verkopen”, beaamt Lex Dekkers van HP. “Maar ik denk dat we nu ook beter dan in het verleden kunnen aantonen waar bedrijven besparingen kunnen realiseren.”

“Ondernemingen willen tegenwoordig binnen twaalf maanden resultaten zien van hun IT investeringen”, zegt Edzard Overbeek van Cisco, dat met Hewlett-Packard samenwerkt. “Als we dat met deze strategie niet kunnen waarmaken, zal niemand ons serieus nemen.”

De grote vraag is of ‘on demand’ niet te veel uitgaat van de huidige economische omstandigheden. Als de economie weer aantrekt, zo vermoeden analisten, zullen de leveranciers weer gewoon zoveel mogelijk servers willen verkopen en wordt ‘pay-as-you-use’ weer minder urgent. Maar HP en andere bedrijven spreken van een nieuwe visie die tot in lengte van jaren het beleid van ondernemingen zal gaan bepalen.

Bron: Emerce 9 mei 2003

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!