Open innovatie als mechanisme voor ‘employee engagement’
Er wordt veel geschreven over open innovatie en een groot deel van deze artikelen richt zich op “spurring innovation by bringing the outside in“. Het binnen brengen van externe kennis is zeker belangrijk, maar waarom zou je medewerkers niet of minder betrekken? Michael Porter zei dat werknemers de belangrijkste bron zijn voor de organisatie om competenties te verbeteren en winst te verhogen. Zorg goed voor je medewerkers, zij zorgen voor je klanten die weer voor de bottom line zorgen. Open innovatie kan als 'mechanisme' gebruikt worden om dat te ondersteunen. Twee vliegen in één klap.
The Financial Post beschrijft hoe:
Hundreds of companies are pursuing open innovation strategies (OI) to kick start creativity and crack difficult R&D problems. OI is a relatively new approach to fostering innovation. Instead of relying solely on internal R&D, OI programs help firms leverage expertise and resources outside of the company. In many cases, this has proven to be a smart and cost-effective way to become more innovative.
De discrepantie zit hem juist hierin: waarom alleen de interne R&D afdeling? Waarom wordt open innovatie intern niet breder getrokken, door het betrekken van alle -geïnteresseerde- werknemers. Het artikel schrijft dat open innovatie (het binnenhalen van externe input) een slimme en kosteneffectieve manier is om innovatiever te worden. Organisaties kunnen nog sneller, slimmer en kosteneffectiever innoveren door medewerkers te betrekken, omdat het allerlei extra effecten met zich meebrengt.
Een onderzoek door The Economist wijst uit dat het belangrijk is om te beginnen bij de werknemer. 84% van de ondervraagde senior executives zegt dat disengaged werknemers de grootste bedreiging is voor een organisatie. Echter, slechts 12% van hen doet hier iets aan. Vanuit dit perspectief fungeert open innovatie ook als een mechanisme om employee engagement te bevorderen in plaats van alleen te dienen als een opener en gedecentraliseerdere innovatie-aanpak.
Twee voordelen van interne open innovatie
Het eerste voordeel is dat de organisatie eerst processen intern kan testen, de juiste ‘practices’ en tactieken kan ontwikkelen en verfijnen voordat de buitenwereld erbij betrokken wordt. Dit sluit aan bij het Financial Post-artikel:
Opening up your innovation strategy to outsiders is not always easy nor does it always pay immediate dividends. Managers seeking to maximize OI’s potential should first look to establishing the right management practices and program tactics.
Het tweede voordeel is dat het bijdraagt aan de erkenning van het belang van werknemers. Het verbetert de motivatie en betrokkenheid bij de organisatie. Ook draagt het bij aan duurzame HR, waarbij talent en gecommitteerde werknemers langer bij organisaties blijven, en werknemers willen onderdeel zijn van een groep, in dit geval de organisatie.
Lufthansa
Een recent voorbeeld is de Lufthansa Cargo supply chain open innovatie-challenge. Zij vraagt klanten creatieve ideeën in te dienen die bij kunnen dragen aan de verbetering van de klantenservice. Op mijn vraag of werknemers konden deelnemen, was het antwoord:
@damarqueviews Employees of Lufthansa Cargo may participate in the contest but are unfortunately not eligible to win any prizes.
— Air Cargo Challenge (@LH_Cargo) October 9, 2012
Het is een gemiste kans wanneer er een challenge is opgezet waarbij er een verschil wordt gemaakt tussen werknemers en buitenstaanders. Alhoewel ik de reden hiervoor begrijp, is dit één van de vele voorbeelden waarin werknemers niet of gedeeltelijk betrokken worden bij open innovatie. Werknemers hebben een achtergrond en mix van kennis en kunde die maar weinig buitenstaanders hebben, namelijk dat ze het bedrijf en de sector kennen, en veel contact hebben met klanten, leveranciers en andere business partners.
Impliciete kennis
De meest waardevolle informatie zit opgesloten in impliciete kennis, kennis die moeilijk is om bloot te leggen, deze kennis is zit opgesloten in de context. Open innovatie, door middel van challenges of zeer concrete vragen kunnen deze impliciete kennis blootleggen. Organisaties moeten geschikte middelen of mechanismen bieden die hun werknemers in staat stellen hun impliciete kennis te beschrijven.
Het interessante is dat deze middelen wel worden geboden in al deze open innovatie-trajecten, maar veel minder intern worden toegepast, terwijl het naast versnelde innovatie ook nog eens employee engagement versterkt. Er is een correlatie tussen bedrijfsprestaties en de mate van betrokkenheid van werknemers (zie ook onderstaande infographic) en het reflecteert de visie van onder andere Porter en Branson: het menselijk kapitaal van een organisatie is van groot belang.
Bron infographic: Forbes.com
Credits afbeelding: opensourceway (CC)
Een artikel naar mijn hart! Het verbaast me steeds weer dat bedrijven het altijd buiten zoeken, soms voor veel geld, terwijl ze hun grootste kapitaal, de eigen medewerkers, daarmee steeds weer op het tweede plan zetten en dis-engagen. En dat terwijl de beste ideeën al in de organisatie leven. Maar als je er nooit naar vraagt stoppen mensen op een gegeven moment ze te uiten en ben je hun committment kwijt.
Goed verhaal.
Hi Willem, dank.
Ja eens, bedrijven zien het niet als een verrijking (bottom up inspiratie of validatie), maar als een vervanging van interne collectieve kennis. En dat is een onjuiste benadering.
Co-creatie met externe stakeholders past natuurlijk bij het klantgerichtheid wat hot en happening is, maar klantgerichtheid wordt als doel gezien terwijl het een middel is tot betere bedrijfsresultaten, een wendbare organisatie enz.
Yep. Dart heeft volgens mij veel te maken met het feit dat veel grote bedrijven (blindelings) hun hele ziel en zaligheid in (Lean) Six Sigma storten.
Goed artikel, en inderdaad belangrijk om de eigen medewerkers niet te vergeten.
Een goed verhaal! Het ‘ontginnen’ van impliciete kennis is volgens mij een van de meest onderschatte en meest ondersneeuwde activiteiten binnen bedrijven!
De operatie heeft natuurlijk de hoogste prioriteit, zeker in de veronderstelling hiermee fouten te voorkomen. Er zijn nog steeds bedrijven die op kwantieit sturen en zeker niet op kwaliteit! Dan zijn dit soort discussies binnen dit soort bedrijven helaas een paar bruggen te ver!
Daarom ben ik blij met dit soort verhalen! Soms lijkt het trekken aan een dood paard maar het moet toch een keer duidelijk worden dat het succes bepaald wordt door de mensen!!!
Mooi artikel! Check http://www.venturespirit.com, impliciete kennis van medewerkers wordt aangewend om specifieke bedrijfschallenges op te lossen, samenwerking over verschillende departementen en landen heen, employee engagement op top niveau!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!