Over 10 jaar Marketing(facts): “Wie is Marco Derksen?” #mf10jaar

16 november 2012, 11:07

Wat deed jij 10 jaar geleden? Waar was je? Waar werkte je? Wie wás je? Als je daarbij stilstaat, besef je dat er flink wat veranderd is in het afgelopen decennium. Zaken als smartphones, tablets en zelfs wifi waren er niet of amper. Diensten als YouTube, Facebook, Twitter en Hyves moesten nog bedacht worden. En termen als social media, location-based services, responsive design en big data? Die moesten nog worden uitgevonden. We waren al blij met wappen!

Hoe kijk jij hierop terug? We vroegen het een aantal van onze meest actieve bloggers. Een terugblik op 10 jaar marketing en 10 jaar Marketingfacts. We kregen een keur aan antwoorden. Serieus en soms iets minder serieus (hallo J-P!), het ene uitgebreid en het andere to-the-point. Lees mee en vooral: laat weten wat jouw marketingfact van de afgelopen 10 jaar is!

Update 16 nov 2012, 14:50 uur: bijdrage van Frank Meeuwsen toegevoegd!

Wij stelden een aantal van de meest actieve bloggers uit de Marketingfactsgeschiedenis de volgende vragen:

  • Wat is in jouw ogen de belangrijkste marketingfact (of gebeurtenis of ontwikkeling) van de afgelopen 10 jaar?
  • Wat is je het meest bijgebleven van 10 jaar Marketingfacts?
  • Heb je nog een mooie anekdote over Marketingfacts?
  • Tot slot: wat zou je nog aan Marco willen zeggen?

Edwin Duys

Belangrijkste gebeurtenis

De impact van social media en mobiel internet op de manier waarop merken anders moeten gaan communiceren met hun doelgroepen. Het zet merken op scherp. Product features alleen werken niet meer. Inspirerende, praktische en gepersonaliseerde content al of niet in de vorm van services zijn nu de onderscheidende factoren.

Meest bijgebleven

Dat we met z'n drieën op kantoor bij Share of Mind dagelijks Mediafact (de voorloper) aan het vullen waren met links naar interessante content die we voor ons eigen werk konden gebruiken. Eigenlijk was het een soort van interne kennisbank.

Anekdote

Dat Marco voordat hij Marketingfacts begon al heel succesvol actief was in specifieke online communities. Kernwoorden: foto's, vrouwen, Azië. Dat is alles wat ik er over mag zeggen 😉

Voor Marco

Allereerst heb ik de grootste respect voor Marco, daarnaast is het ook gewoon een heel prettig mens. Marco: blijf trouw aan je intuïtie.

Vincent Everts

Belangrijkste gebeurtenis

Ik heb eigenlijk geen idee, wat eigenlijk heel opvallend is. Niets bijgebleven. Meer gadgets zoals de iphone launch.

Meest bijgebleven

De kennismaking met de Marketingfacts-bloggers toen ik op een Marketingfacts-feest kwam in het Olympisch Stadion. Toen zei Marco dat ik met een typische blogger moest kennismaken: Slijterijmeisje. En bijzonder is ze!

Voor Marco

Marco, je bent een aardige diplomatieke man dat je zoveel verschillende soorten zonder noemenswaardige conflicten aan je hebt kunnen binden. En dan ook nog 10k artikelen + eindeloze lezingen. En je vrouw is ook een bijzonder iemand dat ze genoeg van je ziet om bij je te blijven met de kids.

Bas van de Haterd

Belangrijkste gebeurtenis

Ik twijfel. Het moment dat online advertising TV-reclame voorbij ging? De lancering van sociale netwerken die het hele advertentiemodel op zijn kop aan het zetten zijn? Maar ik kies denk ik toch voor de introductie van Google Adwords, dat 'pay per performance' groot heeft gemaakt, heeft gedemocratiseerd (met AdSense) en heel veel sceptici van online advertising online heeft gekregen.

Meest bijgebleven

De feestjes op de boten in Amsterdam en Rotterdam.

Anekdote

Op de boot tijdens het jaarfeest in Rotterdam zei Marco: “Als Dutch Cowboys nog ooit echt de grootste wil worden, moeten ze nu deze boot laten zinken”, omdat behalve Henk de Hooge (die op vakantie was) heel bloggend marketing-Nederland op die boot zat (incl. de andere grote blogs van toen).

David Brinks

Belangrijkste gebeurtenis

Alle ontwikkelingen rond Google.

Meest bijgebleven

Dat er elke dag weer nieuws te melden is. Daar blijf ik me over verbazen.

Anekdote

Toen ik pas begon te bloggen op mijn eigen weblog (in 2005) sprak ik Marco tijdens het bloggersdiner en hij vertelde dat hij al vanaf het begin mijn posts las. Daar scoor je natuurlijk wel punten mee bij mij. Toch wilde ik niet direct op zijn aanbod ingaan om op Marketingfacts te gaan bloggen. Al die paarse broeken enzo… Enfin, een jaar later ben ik toch maar begonnen en inmiddels sta ik volgens mij in de top 10 van bloggers qua aantal posts. Zonder ooit een paarse broek aan te hoeven doen!

Voor Marco

Vooral doorgaan!

Erik van Roekel

Belangrijkste gebeurtenis

Dat de klant zichzelf middels social media centraal heeft gezet. Social media hebben een level playing field gecreëerd waar menig organisatie vandaag de dag nog erg aan moet wennen.

Meest bijgebleven

Dat Marco ergens eind 2005 mijn mailtjes over het feit dat de site qua usability een drama was, zo zat was dat hij min of meer riep “en dan ga je het ook maar eens regelen”. Paar weken later zaten we met Traffic4u en Onstuimig aan de tafel om gezamenlijk de site naar een hoger niveau te tillen.

Anekdote

In de 9 jaar Marketingfacts heb ik nooit geschroomd om mijn mening intern te geven over artikelen, banners of technische wijzigingen, soms tot enige ergenis van de betrokken personen. Het heeft mij intern herhaaldelijk de veelzeggende titel “zeikerd” opgeleverd, wat ik (volgens de crew) kan beschouwen als een eretitel; waardering voor het (vaak middels pittig mailtjes) op het juiste moment weer even op scherp zetten van de boel. Een mooie rol die mij aardig op het lijf is geschreven, naast het sleutelen aan de site voor nieuwe functionaliteiten.

Voor Marco

Dank voor de uitdaging en vertrouwen in de beginjaren, het heeft (met dank aan vele anderen) duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Rest enkel nog de vraag der vragen: wanneer ga je nu weer eens bloggen op Marketingfacts? 😉

André Scholten

Belangrijkste gebeurtenis

Het is misschien wel preken voor eigen parochie, maar ik denk dat Google een van de meeste belangrijke spelers is geweest in de ontwikkeling van online marketing. Daarbij kun je denken aan het search gebeuren waarbij naast de organische resulaten ook erg effectieve advertenties getoond werden. Daarnaast gaven ze praktisch alle site eigenaren door middel van Google Analytics goede inzichten in de resultaten van hun marketinginspanningen wat tot nog grotere budgetten heeft geleid (ziehier het business model van 'gratis' Google Analytics).

Meest bijgebleven

Ik zou eerst zeggen: de discussies onder de artikelen zijn over het algemeen zinvol: kritisch, scherp, opbouwend en goed om je eigen standpunt te verbeteren/aan te passen. Maar wat me echt bijgebleven is, is de boottocht in Rotterdam. Goed eten, mooi uitzicht.

Voor Marco

Nou eh, hup, doe je best, op naar de volgende 10 jaar 😉

Gijsbregt Brouwer

Belangrijkste gebeurtenis

De introductie van de iPhone.

Meest bijgebleven

Borrels, Erik & UPC, de eerste maanden op Twitter.

Anekdote

Mijn eerste blog op Marketingfacts. Die is uiteindelijk de opmaat geweest naar vele blogs op Marketingfacts, maar vooral naar de oprichting van Brightguys en vervolgens SPORTNEXT, uiteraard samen met Marco.

Voor Marco

10 jaar is een interneteeuwigheid, maar ik reken op nog veel meer, zeker in de sport(next)wereld!

Danny Oosterveer

Belangrijkste gebeurtenis

RSS-marketing, Bluetooth-marketing en Second Life natuurlijk!

Meest bijgebleven

Voor mij persoonlijk m'n Geenstijl-actie: véél reacties, natuurlijk ook veel negatief :-)). Daarnaast de lancering van de nieuwe site en alle publiciteit daarom heen (zie screenshot van het Volkskrant-artikel daarover) en het gratis dumpen bij de vorige lancering (in 2009).

Klik op de screenshot voor een grote versie

Anekdote

De Google-certified business photos-fotograaf kreeg n.a.v. een blogpost bij ons aanvragen voor meer dan 300 fotoshoots.

Voor Marco

Meer bloggen op Marketingfacts!!

Bram Fasseur

Belangrijkste gebeurtenis

Er zijn tientallen belangrijke marketinggebeurtenissen te noemen, neem de grote sprong in e-commerce, social media, webanalytics, etc. Waar ik meteen aan moest denken is de introductie van de iPhone en later de iPad, echte gamechangers. Deze apparaten zijn toch wel het boegbeeld van wat we nu de smartphone- en tablet markt noemen. Een belangrijke gebeurtenis omdat er zo een marketingkanaal ontstond met nieuwe mogelijkheden. En zo verandert het mediagebruik van de consument ook.

En we moeten nog veel ontdekken. Discussies over een mobile website of een app, het gebruik van html5, business modellen voor mobile, geld verdienen met mobile… Iedereen weet er wel iets van, maar niemand kent de zekerheden. Er valt nog veel te ontdekken en ik denk dat we op het gebied van mobile dan ook nog veel gaan meemaken.

Meest bijgebleven

Natuurlijk zijn dat voor mij de jaren dat ik bij Marketingfacts heb mogen werken. Ongelofelijk met wie je dan allemaal in contact komt, wat je allemaal leert en hoeveel lol je kan hebben. Ik heb er nog steeds veel profijt van en ik kijk er met veel plezier op terug.

Het stukje netwerken, kennis op doen en lol maken geldt natuurlijk niet alleen voor mij, maar ook voor anderen die met Marketingfacts in aanraking zijn gekomen. Misschien heb je door een blogpost op Marketingfacts net die informatie gevonden die je nodig had voor een project. Misschien heb je je baan via het Marketingfacts jobboard gevonden. Misschien heeft Marketingfacts je het podium geboden om kennis te delen en heeft dat je al verschillende klussen opgeleverd.

Eén ding is zeker: Marketingfacts is een ijzersterke community, met mensen die passie voor online marketing hebben, dit graag met elkaar delen en dit vooral doen om het vakgebied te professionaliseren. Dat is mij het meest bijgebleven!

Anekdote

[…] Je had er bij moeten zijn 😉

Voor Marco

Marco, tien jaar lang heb je vol passie aan Marketingfacts gewerkt. Als je terugkijkt naar je eerste blogpost waarin je zei “Emerce, Adformatie en Tijdschrift voor Marketing, here I come 😉” dan had je het niet beter kunnen formuleren. Want wat een merk is Marketingfacts over de jaren heen geworden, geen marketeer die er niet van gehoord heeft. Ik vind het knap en wil je dan ook bedanken voor al het moois wat je voor het vak en voor mij persoonlijk hebt betekend. Cheers!

Matthijs van den Broek

Belangrijkste gebeurtenis

Het steeds toenemende internetgebruik zowel op desktop als op mobiel. Tuurlijk roept iedere marketeer al sinds 2005 dat mobile the next big thing is voor het komende jaar: toch is de trend van internet overal niet alleen een technology shift, maar ook een communicatie- en marketing shift, met bijzonder veel impact op ons dagelijks leven. Het heeft vooral te maken, denk ik, maar daarin ben ik vast niet alleen, met de toegankelijkheid van informatie. Marketeers die hun publiek onwaarheden voorspiegelen, vallen genadeloos door de mand.

Natuurlijk wil iedereen nog steeds een betere of mooiere wereld voorgespiegeld krijgen (ik ben gek op de Happiness Factory commercials van Coca-Cola hoewel ik weet dat het suikerdrankje slecht is voor mijn tanden en je er ook een roestig slot mee kunt openen), maar marketeers hebben in 2012 te maken met een nogal mondig publiek, dat zich weet te uiten, zijn weg vindt op social media, en in staat is beloften lek te prikken en misstanden aan de kaak te stellen. Het betekent dat traditionele marketeers zichzelf opnieuw moeten uitvinden en dat “nieuwe” marketeers nog veel beter naar consumenten moeten luisteren dan ze al denken te doen, en dan nog 10x beter. Zoiets.

Meest bijgebleven

Ik heb zelf altijd heel erg genoten van de prachtige verhalen van de bloggers, het bestaansrecht van Marketingfacts. Natuurlijk varieerden de bijdragen in frequentie, aantal, oorsprong en DNA. Maar ik werd als hoofdredacteur, in de 3 jaar dat ik dat mocht doen, meerdere malen per week verrast. Ook door de mensen die het soms wel twee jaar volhielden om iedere week een rubriek te vullen (sommigen daarvan zijn vandaag de dag nog steeds actief, de helden). Die inspiratie, de veelheid aan stemmen en geluiden uit meerdere hoeken van de online marketing en communicatie, die blijft me bij.

Anekdote

Heb je even. Ok, ik hou het beschaafd, safe for work en ik stuur aan op het intact houden van bestaande zakelijke en privérelaties. Dus hier een slap aftreksel. Iedereen weet dat Marco dol is op Pinot Gris. Ik kan me nog herinneren dat hij een keer een mooie fles van Jasper had gekregen, die vervolgens in een koelkast belandde. Tijdens een van de maandelijkse borrels op het kantoor aan de SDL65 kreeg ik mijn handen aan die fles, en heb ik hem bijna in mijn eentje helemaal opgedronken. Marco kwam er nog tijdens de borrel achter dat ie op was. Heb het later wel goedgemaakt. Zijn kop erbij was tamelijk onbetaalbaar, denk ik, want ik was al een aardig eind op weg richting mijn tweede fles.

Voor Marco

Ik hoop dat je creatieve geest de eeuwige jeugd heeft, want dan zal er altijd online wat te beleven zijn, tot welke branche je je ook mocht wenden. Doe waar je goed in bent, en verzamel nog meer goede mensen om je heen die kunnen afmaken wat jij begint. Op naar nog 10 jaar Marketingfacts.

Jaap Bloem

Belangrijkste gebeurtenis

Ongetwijfeld big data en predictive analytics. Had je met de Nederlandse editie van het rapport Big Social op komst van mij een ander antwoord verwacht? Nog deze maand de NL-editie van Big Social op Marketingfacts!

Meest bijgebleven

De schitterendehemelbestorming die marketing is. In 1959 publiceerde het Journal of Marketing het artikel The Marketing Revolution van Robert Keith. Een halve eeuw later had comScore het over de Mobile Marketing Revolution. Het boek The Marketing Revolution – A Radical Manifesto For Dominating The Marketplace van Clancy en Shulman verscheen in 1991. En terwijl nu een 25-jarige ettertje met zijn Internet Marketing Revolution Handbook vooral zoveel mogelijk geld wil verdienen – a propos Dominating The marketplace – leidt Valeria Maltoni van Empathy Lab ons met zachte hand weer terug naar het artikel van Keith. En, guess what: de Mobile Marketing Revolution heeft inmiddels het ultieme One-to-One Conversation-niveau bereikt.

Mark de Bruin

Belangrijkste gebeurtenis

Onmiskenbaar toch wel de doorbraak van internet met alle spin-offs als mobile en social. In de afgelopen tijd zijn er zoveel gereedschappen bij gekomen voor de interactieve marketeer. Daarnaast is het vak ook een stuk uitdagender geworden. Deed je het als bedrijf in 2002 nog fantastisch als je een website had met een miljoenen publieke, anno 2012 ziet de wereld er veel meer versnipperd uit en moet je als marketeer veel creatiever zijn om slim en goed te communiceren met je bestaande en nieuwe klanten.

Meest bijgebleven

De verschuiving van cijfers en lijstjes (STIR, Multiscope) naar stappenplannen en tools om effectief te communiceren. Van feiten naar stappenplannen. En het redesign van de site. Wat was het het redactiesysteem vroeger bagger. Het is een wonder dat ik er artikelen mee kon maken. Nu erg tevreden over de de huidige site. Nu nog een mooie app voor op de smartphone en iPad. En de bloggersdag in Utrecht met Matthijs van den Broek, dat was ook een topper uit de Marketingfacts-geschiedenis.

Anekdote

Ik heb een paar jaar geleden met Marco om tafel gezeten voor een leuke nieuwe baan. Als ik in Arnhem had gewoond, dan was ik al een paar jaar consultant geweest bij Upstream. Altijd leuk en interessant om eens te sparren.

Voor Marco

Fantastisch dat je 10 jaar geleden begonnen bent met kennisdelen. In 10 jaar tijd heb je een mooi bedrijf en bereik op gebouwd. Ik vind het leuk en bijzonder dat ik sinds 2007 artikelen heb mogen schrijven.

J-P de Clerck

Belangrijkste gebeurtenis

Dat is ongetwijfeld de opkomst van online invloed, het groeiende ego van de marketeer en personal branding waar ik uiteraard allemaal geen last van heb. Bescheidenheid eerst. En vanzelfsprekend is ook mijn komst op Marketingfacts een zeer belangrijke bijdrage geweest aan de marketingindustrie in het laatste decennium.

Meest bijgebleven

Toch wel mijn eigen fantastische blogposts.

Anekdote

Wie is Marco Derksen?

Voor Marco

Ik hen net uw LinkedIn profile bezocht en een ‘endorsement’ gegeven. Aangezien ‘reciprocity’ vandaag heel belangrijk is, verzoek ik u per kerende er mij een paar terug te schenken is. En verder: vanavond vooral geen karnemelk. Ik verwacht beter van een chemicus! Op een nieuw decennium. The sky is the limit!

Frank Meeuwsen

  • Totaal aantal berichten: 113
  • Totaal aantal reacties: 308
  • Eerste blog: “Diesel The Musical” (3 februari 2005)

Belangrijkste gebeurtenis

Voor mij is het meest in het oog springend de verschuiving van macht en middelen. Producenten, uitgevers en mediamagnaten hebben niet meer het alleenrecht op de aandacht, we kunnen dat allemaal verdienen. Met het juiste platform en de juiste mentaliteit kan eenieder de aandacht voor zijn product of dienst krijgen. No more business as usual!

Meest bijgebleven

De drive, de vernieuwing, de constant stroom aan berichten. Misschien niet allemaal kwalitatieve pareltjes, maar na 10 jaar een waardevolle database en kleine geschiedenis van online marketing in Nederland. Maar ik denk ook aan ons gezamenlijke optreden, samen met Frank Janssen van Frankwatching, bij een van de eerste Emerce Updates. Dat zou later de start voor veel businessbloggers hebben betekend. En onze samenwerking in Eventblogs. Niet even succesvol, maar wel heel leuk om te doen!

Anekdote

Ik zou zeggen: De partycrash bij de SDL65-borrel, ergens in 2010 meen ik. Met een aantal Amsterdammers en Utrechters stiekem in de trein en op weg naar dat verre Arnhem om even een drankje te doen met Marco en kornuiten. Helaas is het maar bij één keer gebleven.

Voor Marco

Dank voor je wijsheid door de jaren heen. Achter de schermen heb je me geregeld van wat advies gediend over ondernemen, daar ben ik je dankbaar voor. Maar het belangrijkste: Ga weer schrijven! Blog on!

En jij?

Maar natuurlijk willen we niet alleen de mening weten van deze bloggers, maar ook van jou! Wat is volgens jou de belangrijkste ontwikkeling binnen marketing van de afgelopen 10 jaar? We horen het graag! En antwoorden op die andere vragen zijn ook welkom – mits SFW… 🙂

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

10 Reacties

    iscoop

    Hoezo niet ernstig? Ondanks het feit dat ik dit deze nacht doorstuurde naar Bram en het late slavenwerk, waarvan een leeg blikje Grolsch voor mijn neus getuige is, merk ik toch dat de titel een quote uit mijn bijdrage bevat. Dit toont in alle bescheidenheid, toch weer aan dat ze zeer ernstig en relevant wordt geacht door de redactie.

    Dat worden trouwens 5 extra LinkedIn Endorsements voor de skills:

    – Modest marketing

    – Superior blogging skills

    – Headline writing

    – Amazing thoughts in a nutshell

    – Keep It Simple Stupid

    Hoogachtend.


    16 november 2012 om 11:32
    iscoop

    “Dat Marco voordat hij Marketingfacts begon al heel succesvol actief was in specifieke online communities. Kernwoorden: foto’s, vrouwen, Azië. Dat is alles wat ik er over mag zeggen”

    Edwin, we leven in het tijdperk van transparantie. Graag tekst, uitleg en beeldmateriaal.


    16 november 2012 om 11:36
    JaapBloem

    @Matthijs

    Ik wilde het niet persoonlijk maken, maar M! is voor mij nog steeds ook heel erg Matthijs van den Broek!


    16 november 2012 om 12:06
    iscoop

    @Jaap @Matthijs So very true!


    16 november 2012 om 12:07
    media

    Dank voor alle reacties en de boodschap is duidelijk, ik moet meer bloggen op Marketingfacts 😉

    Bij deze wil ik ook alle felicitaties doorgeven aan de mensen die Marketingfacts mede hebben opgebouwd en dan met name Erik van Roekel, Matthijs van de Broek, Bram Fasseur, Danny Oosterveer en Bram Koster!


    16 november 2012 om 12:10
    Rian Visser

    Zijn jullie belangrijkste bloggers allemaal man? Hebben vrouwen geen verstand van marketing? Die hebben zitten borduren, afgelopen 10 jaar?


    17 november 2012 om 07:46
    Rian Visser

    @Bram dank voor je reactie! Ik heb het artikel niet gelezen, want ik zag alleen maar mannen en dat stond me tegen. Jammer dat de vrouwen niet reageerden.

    Ik heb maar 1 bog geschreven voor MF met 49 reacties. En heeel veeel hits, geloof ik, maar dat kun je nergens meer zien. Dat ging over de Bizarre teksten van Groupon. 🙂


    17 november 2012 om 13:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!