“Over twee jaar heeft niemand het nog over weblogs” – of toch wel?

26 februari 2005, 03:30

Adformatie bracht donderdag een artikel over de explosieve groei van het webloggen, en welke mogelijkheden dit met zich meebracht voor marketeers. Marketingfacts was met twee webloggers – Alex Stil en ondergetekende – vrij ruim vertegenwoordigd 🙂

Persoonlijk was ik zo vrij om te verkondigen dat over twee jaar niemand het nog over weblogs zal hebben. Een reactie die bij Marco Derksen, godfather van Marketingfacts, de knuistjes al deed ballen. Bij de collega’s van Dutchcowboys wil Stephan Fellinger het nog wel eens zien. Sterker nog, hij verwed er een fles wijn op dat ik het bij het verkeerde eind heb.

Dat zullen we inderdaad nog wel eens zien, Stephan! Ondertussen heb ik zelf mijn nachtrust opgeofferd voor een boetedoening (of toch niet), compleet met een pittig staaltje humanistische psychologie. U herkent mij vanmiddag op de Dutch Bloggies Awards in tegenstelling tot eerdere berichten niet aan mijn duivelshoorntjes, maar aan de wallen onder m’n ogen.

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Geweldig Anders, zie je straks bij de Dutch Bloggies 🙂


    26 februari 2005 om 06:58
    punkey

    Anders,

    Ik kan het niet anders dan met je eens zijn. Vanmiddag zal ik op het podium mijn redenering toelichten


    26 februari 2005 om 07:34
    Arnoud

    Omdat je ook, eigenlijk verkeerd, naar mij verwijst, even commentaar…

    Ik snap je eigenlijk wel, goed verhaal… Enkel die theorie van maslov schijnt tegenwoordig ook al achterhaald te zijn, maar daar hebben we het niet over. Mijn statement: “Die durft” blijft, maar het ‘fenomeen’ waar je het over hebt, zal inderdaad wel enigszins verdwijnen.


    26 februari 2005 om 08:53
    Arnoud

    Bij nader inzien, citeer je mij niet, maar de uitspraak erboven, maar wel met mijn naam… Maargoed, doet er niet echt toe


    26 februari 2005 om 09:01
    Stephan Fellinger

    Ik zie de ontwikkeling van weblogs als een evolutionair proces, waarbij we over 2 jaar absoluut nog steeds met weblogs te maken hebben, maar ze qua eigenschappen verbeterd zijn.

    We vergeten namelijk dat weblogs een enorm voordeel hebben voor gebruikers. Ik vergelijk dit altijd met autorijden (met dank aan Erik Hartman).

    Als je een rijbewijs hebt, dan kun je met de sleutels in je hand in iedere auto wegrijden omdat we afspraken hebben gemaakt over waar het stuur zit en het gas- en rempedaal.

    Op conventionele websites is daar geen enkele sprake van, iedere site wil opnieuw het wiel uitvinden en gaat qua eigenschappen en navigatie zijn eigen weg. Dit zorgt voor veel gebruikers ervoor dat zij de eerste 30 seconden op een website eerst moeten zoeken naar zaken en geen idee hebben wat ze kunnen verwachten. In een tijd waar we maar kort krijgen voor een eerste indruk, een slechte situatie!

    Het prettige aan weblogs is dat er een zekere herkenbaarheid in zit voor de gebruiker, er is immers sprake van een vast format met herkenbare eigenschappen. Bijvoorbeeld altijd het meest verse bericht bovenaan.

    Dat is voor en gebruiker een prettige ervaring. En dat alleen zorgt er al voor dat weblogs een blijvertje zijn, waarbij we nog meer naar een vast format zullen gaan, omdat dit nu eenmaal prettig is voor de gebruiker.

    Verder maakt Anders nog een inschattingsfout die vaak gemaakt wordt op mediagebied. We willen altijd dat het ene ten koste van het ander gaat, Google of MSN, weblogs of wikis (zoals hij aangeeft in Adformatie), maar veel zaken kunnen juist uitstekend naast elkaar bestaan, laten we dat niet vergeten. Ik zie wikis en blogs juist prima naast elkaar bestaan en elkaar hier en daar juist prima aanvullen. Juist voor wat betreft het terugvinden van oude relevante informatie.

    Jammer vind ik verder dat Anders weblogs een hype vindt, want dat doet me toch sterk denken aan de mensen in de muziekindustrie, reisindustrie, uitgeverijen etc die het Internet zelf een hype vonden en die nu proberen te redden wat er nog te redden valt…..


    26 februari 2005 om 12:35
    Evert Jan

    Niet eens met Stephan.

    Waarom niet:

    Navigatie is vanzelfspreken essentieel, bij elk vehikel, of het nu een raket of een weblog is. Dit is met andere woorden wederkerig: vertrouwdheid qua gui wordt ook gemeengoed bij ‘reguliere’ sites.

    Tappan Communicatie, mijn vorige werkgever blonk uit in deze materie door bijv. de online belastingaangifte te ontwerpen.

    Dáár zit de vooruitgang. Niet bij weblogs.

    Dat Anders weblogs een hype noemt, heeft wellicht te maken met het tromgeroffel op MF (Marco).

    Weblogs BESTAAN niet, zeg ik. Niet als eindproduct. Dus zo meoten we het ook nooit bekijken. Niet in onze wereld (lezers van MF) is statisch, toch?

    Zeker met de nadrukkelijke mogelijkheden (!) die digitale TV gaan brengen moeten we écht stoppen met dat weblog geneuzel.


    26 februari 2005 om 23:15
    nikao

    toevallig deze posting tegengekomen..

    Volgens mij is het al dik 2 jaar later en praten we nog volop over blogs…


    18 mei 2007 om 06:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!