Paul Meyer (Pool Worldwide): “Reclame is dood, wij verkopen een vet antwoord op de toekomst”
Paul Meyer is de oprichter van het succesvolle, onconventionele reclamebureau Pool Worldwide. Het creatieve brein achter de campagnes van onder meer Centraal Beheer Achmea, zoals die met zangeres Anouk die door een kater het Songfestival mist. “Ze noemen me ook wel 'Motor Meyer'.”
Beste bureau van de wereld
Paul Meyer is iemand die niet graag voor de camera zit, maar erachter is hij des te creatiever. Een doorgewinterde reclameman die al zijn hele leven in de wereld van commercials vertoeft. Maar waar die wereld in de jaren enorm is veranderd, rekent Meyer zich nog altijd tot de top van de branche. “Ik durf het bijna niet te zeggen”, zegt hij, “maar Pool Worldwide is zo langzamerhand denk ik het beste bureau van de wereld.”
En dat ligt volgens hem ook aan het feit dat het bedrijf in het hier en nu leeft. “Wij hebben hele goede creatieven in dienst die geen reclame maken, maar een vet antwoord op de toekomst geven.” Dat doet Meyer door zich te richten op het businessmodel van een bedrijf en niet slechts het te verkopen product. “Pool is een ideeënbedrijf dat bedrijven helpt om veranderingen in de samenleving richting te geven. Wij vertellen hoe de wereld eruitziet en hoe daarop te reageren.”
Reclame zoals het was, is dood
Want reclame zoals het was, is dood. En Meyer heeft geen probleem om dat te erkennen, want wie dat ontkent, leeft in het verleden. “Reclame legt een vernislaagje over een bedrijf, terwijl de samenleving dat er juist weer af wil krabben.” Meyer predikt content. “We moeten inhoud maken en verkopen en daarin een klein stukje push verpakken die onze boodschap verkoopt”, zegt hij. Een goed voorbeeld hiervan is volgens Meyer de ‘geeft je vleugels’-campagne van Redbull.
Ook het succes van de Centraal Beheer-campagne met Anouk kwam in de basis door het idee. “Zij heeft een image, en daar moet je rekening mee houden.” Dronken het lied Birds zingen – of het festival missen met een kater? “Het stond er in één take op.”
Heb je zelf een goed idee dat je wilt verkopen? “Je moet begeistert zijn”, zegt Meyer. “Vroeger bestond hyperactief niet, ik was gewoon een druk mannetje. En nog steeds heb ik heel veel energie.”
@Jeroen: grappig. Al krijg ik het idee dat je Paul Meyer voor gek probeert te zetten, wat dan misschien wat minder is. En voor een deel waarschijnlijk mijn schuld.
Ik heb met opzet screenshot uit de video genomen die ‘pakt’, die de aandacht trekt. Omdat ik vind dat Pauls verhaal dat waard is. Een reclame-icoon die snapt dat reclame opschuift, zich vernieuwt. Kom er maar eens om.
Dus mooi dat de foto je aandacht trok en ik hoop dat je Photoshop-vruchten bedoeld zijn als ludieke sidenote van een verder serieus en interessant verhaal.
ik zie Paul nog bij Reclamo Standbouw werken en later werd hij marketing goeroe.
Weer later in de Second Hand R & R Band met Hans Verheek / Result en Jan Broest die ik ook kende van Zodiac Amstelveen … mooie tijden 1970 – 1982