P&G start community van invloedrijke moeders
Procter & Gamble is recentelijk gestart met Vocalpoint, een nieuw programma dat moet resulteren in een online community van invloedrijke moeders. Het programma is vergelijkbaar met P&G’s reeds bestaande (en succesvolle) Tremor. In ruil voor proefmonsters, extra productinformatie en kortingen worden moeders uitgenodigd om deel te nemen aan online discussies en onderzoeken over nieuwe P&G-producten.
Unilever heeft dit al jaren
Welke site is dat Daan?
Met alle respect, maar bij P & G zit er een duidelijke filosofie achter. Luisteren naar de klant om betere producten te produceren wordt langzamerhand in de DNA van P & G gebracht. Daar zit een hele gedachte achter die er voor zorgt dat P & G dichter op de huid zit van haar klanten. En dat gaat verder dan zomaar een website. P & G heeft daarbij een grote voorsprong op Unilever. Het is niet voor niks dat P & G vele malen winstgevender is dan onze Unilever.
Komt dat dan door hun internetstrategie rondom “luisteren”?
Dat niet direct, maar het geeft wel aan dat P & G openstaat voor de veranderende maatschappij, waar luisteren naar je klant dus heel goed samengaat met maximalisatie van je winst. P & G heeft een hoge veranderingsindex en hun internetstrategie is daar een prima afspiegeling van.
Ik zou mijn kaarten op P & G zetten, want je internetstrategie is een prima lakmoesproef, of je bereid bent te veranderen.
Tremor en Vocalpoint zijn de lakmoesproef
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!