Philips wint usability award 2005
Dit jaar organiseerde 2C Communication Consultancy voor de vijfde keer de Usability Award.
De volledige top 3 van de Usability Award 2005 is als volgt:
Philips heeft volgens de vakjury een enorme sprong voorwaarts gemaakt met de introductie van de nieuwe site. Voor consumenten is het erg eenvoudig om de verschillende Philips producten te vinden, ondanks het grote aanbod. Ook voor pers en investor relations is de site op een overzichtelijke manier ingedeeld en is de informatie eenvoudig toegankelijk. Bovendien is het duidelijk dat aan de usability van de site erg veel aandacht is besteed.
Als ik iets niet had verwacht was het winnen van deze prijs door Philips.
Ik kan werkelijk nooit de producten vinden die ik zoek, de site barst van de typenummers waarop ik wordt geacht te klikken (alsof mij dat iets zegt), de content is geschreven vanuit de organisatie (‘thuisbesturingssystemen’) en bij het vergelijken van producten tref ik herhaaldelijk vraagtekens in de vergelijkingstabel aan alsof Philips het zelf het ook even niet meer weet.
Van de top drie van websites is een ingekorte versie van het juryrapport na te lezen op de website van de Usability Award met tevens de beoordelingscriteria en andere relevante informatie over de Award.
ehehehe de postbank op 3. gaaf.
Ik ben benieuwd naar het volledige rapport en de vergelijking tussen de websites. In het ingekorte juryrapport staan een aantal vreemde punten, hoe kan je nu positief en negatief scoren op één onderdeel?
Positief: De zoekmachine werkt goed wanneer de precieze productcode worden ingevoerd, bijvoorbeeld om een handleiding van een product online te bekijken.
Negatief: Zoekmachine levert slechte resultaten op wanneer wordt gezocht op een productsoort, bijvoorbeeld ‘mp3 speler’.
Prachtige website, mooie lay-out.
Maar usability???? Een test via de firefox browser of de website voeldoet aan de webstandaarden levert diverse foutmeldingen op.
XHTML
CSS
508 test
Allemaal niet volgens de laatste standaarden ….
Philips – echt verdient –
enorme grote stappen vooruit – Sense and simplicity in zicht.
Gefeliciteerd.
@Michael: bij usability draait het allemaal om de bezoeker van je site. Vanuit de positie van de bezoeker kijk je naar je site. Dat de organisatie grote stappen heeft gemaakt is mooi, maar daar heeft die bezoeker geen boodschap aan en zou ook geheel niet er toe mogen leiden dat je nummer 1 wordt.
Wel aardig om te zien dat de marketeers van Philips ook Marketingfacts lezen, want de vergelijkingstabel die ik in mijn posting noem bevat inmiddels niet meer allerlei vraagtekens.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!