PICNIC ’07: Media & Entertainment Outlook 2007-2011
Tijdens de PICNIC-conferentie van gisteren gaf PricewaterhouseCoopers (PwC) alvast inzicht in een gedeelte van het onderzoek de ‘Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2007-2011’, dat in oktober in zijn geheel verschijnt. Het gaat om de prognose van de segmenten videospellen, muziekopnames en internetadverteren. De prognoses van de overige negen onderzochte segmenten (televisie, radio, internet, kranten, tijdschriften, boeken, sport, themaparken en out-of-home adverteren) publiceert PwC in oktober op zijn website.
De Nederlandse entertainment- en mediasector zal volgens PwC naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 4,6 procent groeien van 11,8 miljard euro in 2006 naar 14,8 miljard euro in 2011. Dit betekent een versnelling van de huidige groei. De markt van videogames zal daarmee het snelst groeiende marktsegment in de sector zijn. Het aandeel van internet op de advertentiemarkt neemt de komende jaren fors toe, doordat de vele internetgebruikers via breedband interessanter zijn voor adverteerders. Hieronder de trends die PwC signaleert bij de drie segmenten (grotendeels op basis van, het moet gezegd, een uitstekend persbericht van PwC).
Gamesverkoop overstijgt verkoop cd’s
De verkoop van Nederlandse games is in 2006 die van cd’s voorbij gestreefd. John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC: ‘In Nederland wordt jaarlijks nu al meer uitgegeven aan de verkoop van videospellen dan aan de ooit zo populaire muziekschijf.’ Ook in de komende vijf jaar zal er meer omzet gehaald worden uit de verkoop van games dan uit muziekopnames.
De introductie van een nieuwe generatie consoles voor videogames (spelcomputers) en de daarmee gepaard gaande toename in de verkoop van games zorgde in 2006 voor een stijging in de bestedingen van 17,1 procent tegen 13,3 procent in 2005. PwC verwacht dat de totale Nederlandse markt van games zal toenemen van 369 miljoen in 2006 naar 541 miljoen euro in 2011, een jaarlijkse groei van gemiddeld 8 procent.
Binnen de Nederlandse gamemarkt hebben games voor de spelcomputer met 43 procent veruit het grootste marktaandeel. In 2006 gaf de Nederlandse consument 157 miljoen euro uit aan games voor spelcomputers, 22,7 procent meer dan in 2005.
De markt van online videospellen groeide in 2006 met 20,3 procent naar 130 miljoen euro. Het marktaandeel van online videospellen liep daarmee op naar 35 procent van de totale gamesmarkt. De grote populariteit in Nederland van games als bijvoorbeeld World of Warcraft, zal volgens PwC een belangrijk aandeel leveren aan de groei in de komende twee jaar.
De nog relatief kleine markt van draadloze games groeide in 2006 met 19 procent naar 25 miljoen euro. De invoering van snelle draadloze netwerken en draadloze handsets voor videogames maken het mogelijk meer geavanceerde draadloze games te downloaden. De verwachting is dat draadloze games de komende drie jaar een sterke groei laten zien. Daarna zal de toename in draadloze games afnemen vanwege de verzadigde markt van draadloze verbindingen in Nederland. De ontwikkelingen resulteren in een verdubbeling van de omzet uit verkoop van draadloze games in vijf jaar. De mark voor pc-games zal in de komende vijf jaar naar verwachting stabiliseren.
Muziekopnames
De Nederlandse markt van muziekopnames verslechterde in 2006 opnieuw met een daling van 6,1 procent tot 322 miljoen euro. Grootschalige piraterij is hier de hoofdoorzaak van. Bovendien lijkt de sociale acceptatie van het illegaal kopiëren onder consumenten verder te zijn toegenomen. Ook verschuiven consumentenbestedingen verder naar andere vormen van entertainment zoals games, mobiele telefoons en popconcerten.
De markt nadert volgens John Middelweerd een keerpunt. ‘De legale distributiediensten raken via internet ingeburgerd en de hoge beschikbaarheid van breedbandinternet in Nederlandse huishoudens biedt een groeipotentieel voor muziekopnames. In 2008 zal de groei van digitale distributie de afname van fysieke distributie compenseren. In 2011 zal het overgrote deel van de inkomsten van muziekopnames behaald worden via digitale distributie. Ook zal Nederland de achterstand op andere West-Europese landen inlopen op het gebied van distributie van muziek via mobiele telefoons.’
Volgens Middelweerd zal het uitbrengen en promoten van een nieuw album voor artiesten steeds meer een middel worden om de inkomstenstroom te ondersteunen en steeds minder het doel. ‘Maar een klein deel van de inkomsten rondom een artiest als Prince is afkomstig uit fysieke en digitale verkoop van zijn muziek.’
De verliezers zijn volgens Middelweerd vooral te vinden in de hoek van de traditionele muziekmaatschappijen. “Het is duidelijk dat ze deze ontwikkelingen te laat hebben doorzien, en dat ze te vaak en te lang hebben vastgehouden aan bestaande businessmodellen.
Internetadverteren
De totale advertentiemarkt is definitief over zijn dip heen. Na slechte jaren begin deze eeuw en een lichte opleving in 2004 en 2005 noteert de advertentiemarkt in 2006 met 5,6 procent de snelste groeicijfers van de afgelopen vijf jaar. Bovendien zal deze opleving zich de komende vijf jaar doorzetten met een jaarlijkse gemiddelde groei van 4,5 procent van 2,9 miljard euro in 2006 naar 3,6 miljard euro in 2011.
Adverteren via internet wordt snel populairder. De advertentie-inkomsten zullen toenemen, doordat internetgebruikers via breedband interessanter zijn voor adverteerders. In 2006 bedroegen de inkomsten uit internetadvertenties 137 miljoen euro (exclusief ‘key word’- en arbeidsmarktadvertenties). Dat is 41,2 procent meer dan het jaar ervoor. Het aandeel van het segment internet op de advertentiemarkt neemt de komende vijf jaar significant toe van 5,4 procent in 2006 naar 7,7 procent in 2011.
Tv reclame en print
Bijna een derde van de advertentiemarkt bestaat nog steeds uit televisiereclame. De Nederlandse televisie genereerde in 2006 zo’n 900 miljoen euro aan advertentie-inkomsten, een groei van 5,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het marktaandeel van televisie op de advertentiemarkt stabiliseert naar verwachting de komende vijf jaar. Zowel tijdschriften als kranten hebben allebei een kwart marktaandeel op de advertentiemarkt. ‘Maar de groei van hun jaarlijkse advertentie-inkomsten ligt de komende vijf jaar onder het niveau van de groei van de totale advertentiemarkt, waardoor hun stuk van de advertentietaart op langere termijn zal afnemen,’ aldus Middelweerd.
Dank Matthijs, voor dit heldere overzicht
Goed nieuws voor de gamesindustrie, bedankt voor de volledige toelichting!