Pinterest steeds geschikter voor marketingdoeleinden

12 april 2013, 10:29

Is Pinterest alleen een speeltje voor mannen en vrouwen? Kunnen we nou werkelijk Pinterest ondersteunend laten zijn binnen de gekozen marketing- en/of communicatiestrategie? Pinterest doet er zelf van alles aan om het te realiseren. Alle recente veranderingen geven bedrijven steeds meer mogelijkheden om het serieus toe te passen. Hierbij een overzicht.

Deze gastblogpost is geschreven door Ernst Jan Bos (@ErnstJanBos) en Suzanne Wartenbergh (@ScubaSuus).

Pinterest heeft een nieuwe look

Pinterest rolt op dit moment een nieuwe look uit. Op zich hoeft dat niet veel te betekenen, maar door de nieuwe look en de daarbij behorende functies zijn er meer mogelijkheden voor bedrijven gekomen om het in te zetten voor marketing.

De nieuwe look ziet er in het algemeen zo uit:

In eerste instantie zijn er geen schokkende veranderingen. De visuele effecten zijn iets veranderd. Zo worden op een pin nu ook de borden waarop deze is geplaatst visueel weergegeven en niet alleen benoemd. Hiermee heeft de gebruiker sneller een idee hoe het totale bord er uit ziet, en zo sneller een overzicht van wat er meer op staat omdat er 4 pins van de borden worden weergegeven, ook als zijn ze klein.

Links bovenin, naast het zoekvak, staat nu wat eerder in het midden stond onder de naam Pinterest. Hierin staan nog steeds alle rubrieken en populaire zaken vermeld, maar het menu is uitgebreid en heeft meer functies gekregen. Rechts onderin staat het woord ‘bedrijven’ en als je daar op klikt, kom je direct uit bij de functie om een bedrijfspagina te maken. Het is nu dus mogelijk om met gescheiden accounts voor je medewerkers te werken (mag natuurlijk ook privé zijn) en je als bedrijf op Pinterest te profileren. Met de nieuwe look is ook een aantal andere functies uitgerold, zoals de mogelijkheid tot analyse van je eigen website, maar daar later meer over.

Klik je op een pin, dan ziet het er wel ineens heel anders uit met meer zinvolle mogelijkheden.

Het woord ‘repinnen’ is verdwenen en veranderd in ‘Pin It’. Door te klikken op de knop ‘website’ of door op de afbeelding te klikken, kom je bij de bron van de afbeelding. De verwachting is dat pinners sneller doorklikken naar de bron door deze extra button. Voor het delen naar andere sociale platformen, zoals, Twitter en Facebook, het embedden en het via e-mail delen is er de knop “delen”. Deze functies stonden eerst los naast de pin.

De embed-functie is marketingtechnisch interessant, want een plaatje van jouw product kan dus op een andere website terecht komen. Het doorklikken op deze plaatjes brengt bezoekers direct bij de bron terecht: jouw website. Dit zal meer traffic naar je website kunnen genereren. Zeker voor webshops is dit een interessante functie die nu veel gemakkelijker toegankelijker is dan voorheen.

Door rechts naast de pin direct andere afbeeldingen van het bord weer te geven waarop de pin is geplaatst, zal de “kijker” ook sneller het bord bezoeken. De kans dat een bezoeker dat doet is duidelijk groter met mogelijk meer prettige backlinks tot gevolg.

Tevens worden er andere pins van de bronsite van de pin aangeduid. Hier kan een pinner direct zien welke pins nog meer van die website vandaan komen. Wanneer er veel van een website wordt gepind, zal dit absoluut leiden tot meer bezoekers aan je website met extra leads en/of conversie tot gevolg.

Loop je verder naar onderen in de pin dan zie je suggesties vanuit Pinterest zelf van vergelijkbare pins van andere websites die mensen die deze pin pinden ook op Pinterest plaatsten. Daardoor kunnen jouw pins onder een pin van een concurrent verschijnen. Als het om mooie en goede afbeeldingen gaat, is de kans aanwezig dat men toch naar jouw pin en daarmee naar jouw website komt.

Pinterest legt dus door deze extra mogelijkheden meer nadruk op het tonen van de bronwebsite met het effect dat meer mensen op de site kunnen komen.

Pinterest en het bedrijfsaccount

Bij het aanmaken van een Pinterest-account kun je inmiddels kiezen voor een persoonlijk of zakelijk account. Op dit moment zijn de verschillen tussen de twee nauwelijks zichtbaar. Bij een zakelijk account is het mogelijk een bedrijfsnaam in te vullen en een contactpersoon. Op een persoonlijk account zijn een voor- en achternaam vereist. Wel zijn er duidelijke verschillen in de gebruikersvoorwaarden en is er een zeer complete ondersteunende pagina voor bedrijven ingericht met makkelijke toegang vanuit het bedrijfsaccount. Daaruit blijkt wel dat Pinterest druk in de weer is om hun platform aantrekkelijk te maken voor bedrijven.

Analyse vanuit Pinterest zelf en belangrijkste tools

Als je het adres van je website hebt geverifieerd op je Pinterest-account en je in ‘de nieuwe look’ van Pinterest werkt, heb je inmiddels toegang tot de statistieken die Pinterest aanbiedt over het pingedrag vanaf jouw site. Deze statistieken vertellen je alles over wat er van je site gepind wordt. Het aantal pins, hoeveel pinners daarbij betrokken zijn en hoe vaak deze pins gerepind zijn. Je ziet wanneer deze pins geplaatst zijn, hoeveel pinners bereikt zijn en hoeveel bezoeken dat oplevert aan je site. Via het tabblad ‘meest recent’ kun je de exacte pins bekijken. Waardevolle informatie voor elke marketeer.

De statistieken van Pinterest geven je nog geen informatie over al de andere pins op je borden, die niet van je eigen website vandaan komen. Met andere tools, zoals bijvoorbeeld Reachli, zijn deze gegevens wel te verkrijgen. Het zou ons niets verbazen als Pinterest in de toekomst de statistieken uit zal breiden met deze informatie.

Pluspunten Pinterest en voorbeelden

Waarom zou je als bedrijf Pinterest gebruiken? Zeker voor een webshop is het een zeer belangrijk kanaal. Uit onderzoek blijkt dat het een van de grootste platformen is als het gaat om genereren van verkoop. 43% van de pinners(?) geeft aan dat het plaatsen van juiste pins op Pinterest aanzet tot engagement en uiteindelijke verkoop. Dit in vergelijking met 24% op Facebook. Pinterest kan dus sterk aanzetten tot verkoop.

Andere redenen waarom gebruikers voor Pinterest kiezen zijn te lezen in de figuur hieronder.

Naast het genereren van verkoop, brengt het ‘nieuwe’ Pinterest veel meer traffic naar je website. Pinners zijn nieuwsgierig waar een pin vandaan komt. Voor meer informatie over de juiste wijze van pinnen verwijzen wij graag naar dit artikel!

Voorbeelden

In Nederland wordt Pinterest eigenlijk nog maar mondjesmaat gebruikt, al zijn er steeds meer bedrijven die het nut inzien van goede visuele marketing binnen hun totaalpakket aan marketingactiviteiten.

Vodafone

Vodafone is als merk best actief op Pinterest. Diverse landen hebben verschillende accounts. Hierbij plaatsen we direct de opmerking dat het ene land veel actiever is dan het andere. Dit komt het geheel aan activiteiten van Vodafone niet ten goede.

Jumbo

Jumbo maakt steeds meer gebruik van Pinterest. Ze weten mensen te inspireren als het om voeding gaat. Dit zal tot effect hebben dat mensen op Pinterest artikelen gaan bekijken en daarna in de winkels gaat kopen.

Hierbij kan opgemerkt worden dat Albert Heijn met een aantal vestigingen op Pinterest aanwezig is, maar niet met een corporate account. Het Allerhande-account is wel heel actief en goed gevuld. Het zou ook een gemiste kans zijn als dat niet het geval was, met al die recepten die over het platform heen vliegen.

KLM

KLM is ook op Pinterest actief te noemen. Met mooie en pakkende borden weten ze inmiddels 2.000 volgers te inspireren. De borden zijn zeer divers in de informatie die ze geven. Hierbij wel een opmerking dat veel pins van Facebook komen. KLM combineert Pinterest ook slim in combinatie met Twitter met de KLM #travelquiz.

101 Woonideeën

Met ruim 18.000 volgers is 101 Woonideeën een van de grootste Nederlandse zakelijke accounts op Pinterest. Ze geven volop suggesties voor je interieur. Hun borden mag je voor de doelgroep inspiratievol noemen. Ze noemen hun borden ook 101……. met daarna de groep erachter waar het over gaat.

Honda

Honda heeft Pinterest heel slim ingezet als marketingtool bij het lanceren van hun nieuwe model auto. Ze gaven een aantal invloedrijke pinners $500,- om een 24-uurs pauze van Pinterest te nemen om een aantal dromen waar ze over pinnen, waar te maken. Uiteraard werd het fotoverslag van deze dag gepind op een speciaal bord op het Honda-account onder de hashtag #Pintermission.

The Biggest Loser – NBC

De NBC heeft Pinterest als eerste ingezet als tweede scherm bij hun TV-programma The Biggest Loser. In het programma worden kandidaten gevolgd in hun wedstrijd om op een gezonde manier zo veel mogelijk gewicht kwijt te raken. Op de borden van het account, worden tijdens de uitzending recepten, work-outs, e.d. gepind, die de tv-kijker zelf kan gebruiken.

Tot slot

Pinterest ontwikkelt zich steeds verder tot een volwaardige marketingtool. Alle nieuwe ontwikkelingen zijn er op gericht om het voor bedrijven meer in te zetten bij ondersteuning van de marketing van het bedrijf. Beelden zijn veelal prettiger dan geschreven boodschappen. We zijn benieuwd welke ontwikkelingen Pinterest nog meer in petto zal hebben voor de bedrijven. Misschien komen er in de toekomst nog wel eens gesponsorde pins?

Binnenkort zal ons e-book Pinterest Marketing Deserves Your Interest verschijnen. Dit artikel is een voorproefje van wat daar zoal in naar voren zal komen. Wij houden jullie op de hoogte.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    ja

    Donder toch op


    13 april 2013 om 01:13
    Daniel Toledo

    Bedankt voor dit heldere artikel! Erg leuk om de diverse voorbeelden te zien van grote merken die Pinterest op een creatieve wijze inzetten. Ik heb gelijk een kijkje genomen op de Facebook pagina van KLM en Honda en ik moet zeggen dat ik weer geïnspireerd ben! Zelf denk ik dat we in Nederland nog stappen kunnen maken met Instagram op het gebied van Consumer Storytelling


    17 april 2013 om 15:30
    Roy Korpel

    Ik heb interesse om mijn werk te laten zien op Pinterest. Maar in de voorwaarden geeft Pinterest aan dat alles wat je upload naar hun, gebruikt mag worden door iedereen. Je gooit als het ware je werk op straat en mag iedereen er mee doen wat ze willen. Uiteraard kan ik er voor kiezen om low ress plaatjes te gebruiken.. maar toch, het idee benauwd me. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Is mijn onderbuik gevoel onterecht?


    19 april 2013 om 06:18
    Suzanne Wartenbergh

    @Roy, als je je foto’s inderdaad in lage resolutie pint vanaf je eigen website en ze worden gerepind, dan kan dat heel wat links naar je site opleveren! Mooie reclame, anderen die je werk voor je verspreiden… met een directe link naar de bron: jouw site. Misschien keuzes maken in wat je wel en niet wil delen op Pinterest.


    20 april 2013 om 11:44
    Martin

    Ik heb deze training pas gevolgt en heb gemerkt dat dit voor mijn webshops van essentieel belang is. Daar was ik al achter, maar nu schrijven jullie het ook nog eens. Deze

    training heeft mij echt geholpen een strategie te ontwikkelen.


    12 december 2014 om 12:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!