Pokémon GO voor volwassenen én marketeers
Pokémon voor volwassenen? Kijkende naar de demografie die nu speelt. Zeker! 12 ideeën voor Pokémon GO marketing.
Pokémon Go is afgelopen week in een aantal landen verschenen, maar het spel is nu al in heel veel landen razend populair. Ook in Nederland. Pokémon Go is niet alleen voor kinderen. Veel volwassenen (waaronder ik) spelen het meerdere keren per dag. Sommige merken hebben het direct begrepen en doen er wat mee. Toch zijn er nog genoeg andere kansen om als merk iets met deze Pokémonhype te doen. In dit artikel enkele ideeën voor Pokémon GO marketing.
Het kan bijna niet anders of je hebt het wel in een tijdlijn op Twitter of Facebook voorbij zien komen. Ook op radio, tv en mediawebsites heeft men het er uitgebreid over. Als een site als Business Insider er acht artikelen over schrijft in drie dagen, dan kan je wel over tractie spreken. Het gaat hier om Pokémon GO. Het nieuwste spel van Niantic en Nintendo. Officieel nog niet uit in Nederland, maar nu al spelen honderden, zo niet duizenden mensen, het spel op hun smartphone.
Op 8 juli, twee dagen na de lancering, was het spel al op 5.16 procent van alle Android telefoons geinstalleerd. Dat is meer dan een app als Tinder. Kijk je naar Daily Active Users (DAU) dan gaat het een dezer dagen zelfs Twitter voorbij. Sinds de lancering is het aandeel Nintendo met 7 miljard euro gestegen. Tijd voor Pokémon GO marketing.
Door middel van augmented reality reis je tussen de echte wereld en de virtuele wereld en kom je door gebruik van je camera ineens Pokémon op straat tegen. Op basis van je locatie ontdek je een van de 151 Pokémons die je met Pokéballs kunt vangen. Ook in Nederland is het spel al erg populair. Ondanks de regelmatig overbelaste servers. Niet alleen jongeren spelen het spel, ook veel volwassenen zijn actief als Pokémontrainer. In 2014 deelde Brandon Badger, de productmanager van Niantic, zijn visie over het marketingaspect van Pokémon GO. Nu twee jaar later zou het ook precies die op kunnen gaan als je onderstaande ideëen leest.
I think that, we hope to end up with a model where, potentially there could be a cost-per-visit type model where large brands and small brands, as well, could sponsor different elements of the game, with the end of interacting with players and really tapping into that enthusiasm of players.
Pokémon?
Pokémon werd in 1991 door Satoshi Tajiri bedacht. De eerste versie van Pokémon verscheen in Game Freak’s Game Boy Camera in 1995. Rond deze tijd veranderde Nintendo de naam van Capsule Monsters in Pocket Monsters. Pokémon is sindsdien uitgegroeid tot de op een na succesvolste gamefranchise ter wereld, na Super Mario.
Pokémon is zelfs na twintig jaar nog steeds populair onder schoolgaande jeugd (7-12 jaar). Inmiddels zijn de eerste spelers van Pokémon GO de dertig gepasseerd en velen daarvan worden nu weer teruggetrokken naar dat stukje nostalgie. Pokémon GO lijkt sterk op Ingress, wat ook door Niantic gemaakt is. Hetzelfde principe qua spel alleen dan zonder Pokémon. Toch kunnen de servers van Niantic het gebruik van het spel niet altijd evengoed aan en klagen veel Nederlanders over het niet kunnen gebruiken van de applicatie.
De impact van Pokémon GO
Pokémon GO is begin juli uitgebracht en heeft inmiddels al miljoenen spelers wereldwijd. Op YouTube wordt elk uur wel een nieuwe video geplaatst en de sociale media staan er vol mee. Er is een WhatsAppgroep voor Nederlanders waar meer dan 1.500 berichten per dag in gestuurd worden. Facebookgroepen op landelijk-, regio- en teamniveau.
Ook zijn de eerste ongelukken al een feit in deze korte tijd. Het gebruik van het spel laat spelers continu naar het scherm kijken waardoor mensen afgeleid zijn. De eerste verkeersongelukken zijn hierdoor al een feit. Van mensen die midden op de snelweg hun auto stoppen omdat ze een Pikachu wilde vangen tot blikschade, omdat men tegen auto’s aanfietst. Verkeersopstoppingen omdat Mewtwo op de snelweg zou zitten. Politiebureau’s (waaronder Amsterdam) hebben al aangegeven dat er verschillende mensen in het bureau kwamen op zoek naar speciale Pokémon. Een Amerikaanse vrouw heeft zelfs in de staat Wyoming een lijk in een rivier gevonden door het spelen van Pokémon GO.
Ook criminelen proberen er ook meteen een slaatje uit te slaan. In Missouri zijn mensen overvallen omdat ze naar een speciale plek kwamen door een Lure Module in het spel te gebruiken. Toen ze aankwamen stonden overvallers ze op te wachten. In Tilburg zijn vorige week ook al drie Pokémontrainers beroofd toen ze midden in de nacht op jacht waren naar Pokémon.
Natuurlijk zijn er ook positieve dingen die er met Pokemon GO gebeuren. Een militair in Irak die een screenshot plaatst met de boodschap “Mortierwapens zijn voor watjes. Kom tegen me vechten in Pokémon GO”. Maar ook zien we een foto van een man die een Pidgey vangt terwijl zijn vrouw aan het bevallen is. Of dat de politie meezoekt naar de speciale Pokémon zoals in Den Haag. Door de augmented reality-functie in de app, onstaan er heel veel leuke manieren om de Pokémons op gekke plekken te kunnen vangen (CoolBlue en PostNL hebben al updates geplaatst over Pokémon GO).
Een van de belangrijkste aspecten naar mijn inziens is, dat je gedwongen wordt om naar buiten te gaan. Om te bewegen. Ik heb afgelopen weekend meer dan 20 kilometer gelopen met mij telefoon in de hand op zoek naar Pokémon. Hoe specialer hoe gekker ik doe om ze te vangen. Van 25 rondjes in een buurt fietsen tot sloten overspringen om dichtbij genoeg te kunnen komen. Ik heb meer bewogen in een weekend dan in de twee weken daarvoor. Alleen maar door het gebruik van een spel op mijn telefoon. Dat heeft Human op deze manier nog nooit klaar gekregen. Ik kom zelfs op plekken waar ik nog nooit eerder ben geweest.
Kansen met Pokémon GO
Voor marketeers is het met trends altijd spannend. Bij grote evenementen weten de meeste wel dat ze memes kunnen maken die viraal gaan op sociale media. Zoals bij het afgelopen EK waar er verschillende voorbij zijn gekomen. Bij populaire spellen is het nog lang niet altijd even duidelijk of makkelijk. Deze zijn er ook niet altijd even vaak. Wordfeud en Draw Something zijn er twee van de afgelopen jaren. Toch liggen in het spelgenre ook genoeg kansen. Ik deel daarom graag twaalf dingen die je kunt doen als marketeer om gebruik te maken van de populariteit van Pokémon GO. Pokémon GO marketing dus.
- Contests om leuke foto’s te maken met Pokemon in combinatie met je producten. Je kunt als merk vragen om Pokémon te vangen en de screenshots op je sociale kanalen te delen (met hashtag als je wilt) waarbij ze jouw producten gebruiken. Dat kan voedsel zijn (als supermarkt), maar ook producten als barbeque zijn al verschillende voorbeelden van te vinden.
- Giveaways in de vorm van Ash Ketchum petten, Power banks of een Pokéball-riem. Als jij een jonger publiek bedient dan kun je producten beschikbaar stellen, bijvoorbeeld in je vlog. De giveaway moet dan wel gerelateerd zijn aan Pokémon. Bijvoorbeeld in geval van het eerste punt van deze lijst. Ook als er een Gym of Stop dichtbij is, kun je de personen die een Pokémon in de Gym hebben zitten een korting aanbieden. Ideaal voor retail nabij Gyms.
- Custom made producten. Bedrijven die producten maken of bewerken kunnen Pokémon GO gebruiken om mensen custom made producten te laten bestellen. Bijvoorbeeld een Powerbank met een Pokéball er op. Of hun favoriete Pokémon. Ideaal voor maakbedrijven zoals Uncover Lab. Het spel slurpt namelijk enorm veel energie. Biedt een oplossing aan trainers zodat ze langer door kunnen spelen.
- How-to gidsen op je blog plaatsen, bijvoorbeeld hoe je een account krijgt omdat hij nu nog niet beschikbaar is. Of bijvoorbeeld hoe je Pikachu krijgt, want deze is moeilijk te krijgen. Interface beschrijvingen. Het zoekverkeer op Pokemon gerelateerde zoektermen is geëxplodeerd. Ideaal voor mediabedrijven. Nog geen AdWords op Pokemon GO te vinden. Mooie kans voor direct resultaat.
- Maak speciale meetups voor Pokemon-trainers in jouw buurt. Er zijn horeca-eigenaren die het publiek toegang ontzeggen. Zonde. Kijk of er speciale Pokémon in je buurt zitten, de kans dat deze er vaker zit is dan erg groot. Een makkelijke manier om mensen bij elkaar te krijgen. In de Efteling is zelfs een onofficiële speciale Pokémon Go dag op 19 augustus. Als over enkele maanden het ruilen geactiveerd wordt in het spel dan is dit pas echt een gouden kans voor bedrijven.
- Inhaken op ongelukken. Wil je een jongere doelgroep aanspreken dan kun je nu adverteren als letselschadeverzekering met Pokémon GO. Het heeft ook een hoge deelfactor omdat de beelden die je gebruikt voor een heel grote groep herkenbaar is en vaak grappig zijn, als bijvoorbeeld iemand tegen een lantaarnpaal aan loopt.
- Remarketing. Een Facebookcampagne dat adverteert met iets van Pokémon GO om ze naar een landingspagina te krijgen en ze hiermee op te slaan in een Facebook Pixel. Met Facebook Insights krijg je veel data over deze groep mensen. Je kunt op deze manier bij introducties of acties in het vervolg met remarketing deze mensen weer aanspreken. Hierdoor hogere relevantie, dus lagere klikprijzen en hogere conversie. Ideaal voor spelfabrikanten zoals Goliath Games.
- Storytelling. Vertel een verhaal met de Pokémon. Maak screenshots en laat de situatie voor zichzelf spreken. Zoek de humor op en je hebt een makkelijke manier om je sociale kanalen te vullen en een jonger publiek te bereiken.
- Stappenteller. Iets doen met de beweging die je doet terwijl je het spel speelt. Laat iemand een video delen of een screenshot delen voor toegang tot speciaal evenement of gedeelte van je website. Wellicht korting. Laat een bonusysteem ontstaan zodat mensen die veel bewegen hier iets extra’s voor krijgen. Maar de eerste waaghalzen zijn er ook al die de iPhone aan een drone hebben gehangen of op een robotstofzuiger leggen. Ik vind zelf het stimuleren van bewegen de meest mooie wat je met dit spel kunt dus ik hoop dat hier (door middel van updates op het spel) uiteindelijk het meeste mee gedaan kan worden.
- Spaarsysteem. Supermarkten kunnen Candy’s bij hun producten leveren. Op deze manier kun je Pokémons makkelijker laten groeien (of evolueren) en krijg je heel makkelijk een craze zoals in de jaren negentig met flippo’s. Dit kan alleen nu nog niet, omdat je als externe partij nog geen invloed kunt bieden op het spel. Binnenkort wordt het mogelijk om te ruilen. Als het dan zelfs mogelijk is om dat via internet te kunnen in plaats van Bluetooth en dat je bij elkaar in de buurt moet zijn dan zie ik de Fiverr-bedrijfjes al ontstaan waar je elke willekeurige Pokémon kunt kopen. Iets wat ik me wel voor kan stellen is dat je Gym badge laat maken die mensen op kunnen halen elke dag. Dus als jouw Pokémon de Gym bewaakt kun je een Gym badge op komen halen. Ben je lid van dezelfde kleur als die specifieke Gym, dan krijg je een korting. Dit biedt enorm veel mogelijkheden.
- Pokestop of Gym worden. De database van deze punten op de kaart zijn door gebruikers toegevoegd vanuit Ingress. Het is nog onduidelijk of Ingress nog nieuwe punten accepteert, maar als je een punt al heel dichtbij hebt zitten dan liggen hier kansen. Voor de komende weken. Ga er staan met je banner, met je ijsjes, met je nieuwe product. Veel Gyms zijn trouwens kerken. Veel positieve berichten hier al over over dat men weer eens een kerk bezoekt en ze bidden dat ze de Pokémon mogen vangen.
- Lure Module inzetten. Een van de meest sterke en makkelijkste opties om bezoek te krijgen naar je winkel. Een Lure Module kan misschien wel door criminelen gebruikt worden, maar als jij als pizzazaak dit inzet dan kan dit veel omzet opleveren. Je koopt voor 1 euro 100 Pokécoins en hiermee 1 Lure Module. Met de Lure-module in de app lok je 30 minuten extra Pokémon naar een PokéStop. Dat jij een tijdelijke hotspot bent, is zichtbaar voor iedereen die in de buurt loopt. Trainers komen daar als vliegen op poep op af en het enige wat jij hoeft te doen is ze binnen te laten. Als je met die ene euro investering 30 mensen in of bij je winkel krijgt en 10% wat koopt voor 5 euro, dan heb je een omzet van 15 euro. Prima marges. Nieuw voorbeeld voor Location Based Marketing.
Dit spel is wellicht een hype, maar er zullen er nog velen volgen. Zelfs als Pokemon GO over zes maanden niet meer zo krachtig is om verkoop te stimuleren, dan zijn de bezoekers die je vandaag verrast je klanten van morgen. Heb je zelf een idee? Ik ben benieuwd hoe je denkt dat Pokémon GO voor jouw bedrijf of merk een rol kan spelen. Zie je andere voorbeelden? Deel ze dan in de reacties.
Wat een gaaf artikel! Qua marketing moet je hier zeker iets mee kunnen, omdat de pokemons bij ieder bedrijf zitten.
Wow, de nieuwe online marketing techniek! Ben benieuwd waar de ontwikkelingen op dit gebied naartoe gaan!
Een klant van ons mailde al met een digitale werkbon met de opmerking “Zubat gevangen boven de meterkast”. Deze notities zijn door de ontvanger (de klanten van onze klant) ook te lezen. Geniaal! Heb er smakelijk om kunnen lachen.
Deze ingevulde werkbon heb ik uiteraard ook gedeeld via onze eigen kanalen 🙂
Fantastisch verhaal en mooi om te zien hoe snel sommige bedrijven al inspelen op een ontwikkeling als deze. Ben benieuwd waar dit eindigt
wat een tof stuk!!
Vooral mbt punt 12 tijd om te gaan experimenteren!
Leuk artikel heer Van Hoenselaar!
B2C zie ik het echt wel voor me, echter B2B nog niet.
Hoe is uw visie hierop?
MVG
Leuk artikel!
Wel een grappig typefoutje: ledselschadeverzekering 🙂
Leuk artikel! Gisteren met m’n zoon op pad. Wat een fantastische nieuwe hype om de jeugd het bos in te krijgen! Vangst een paar zeldzame Pokémons, weedles, ratatas en een pokostop.
Mooie marketing suggesties! En dit is nog maar het begin van alle augmented reality games.
@Tessa,
🙂 aangepast
Psshht.. de verkeersopstopping was vanwegens een protest van Black Lives Matter. Dat er een mewtwo voor verantwoordelijk was, was bedoeld als grap. 😉
Interessant artikel
Zolang het niets toevoegt aan de klantwaarde of beleving van je product zou ik vooral adviseren niet op deze hype in te springen. Welke van je 12 ideeen zou je zelf daadwerkelijk uitvoeren voor je product?
@Thomas:
Eens. Je hebt gelijk. Je antwoord is wel een antwoord wat op elk artikel hier gegeven kan worden :). Hetzelfde als ‘Het ligt er aan’ op de vraag of iets mogelijk is of een probleem gaat vormen. Natuurlijk moet je dat altijd in ogenschouw nemen als je iets doet. Ik zou juist proberen om er altijd iets mee te doen. Voor elk B2C bedrijf ter wereld adviseren om iets met Pokémon GO te doen. Je moet er alleen wel aan beginnen. Als je altijd weken nodig hebt om te beslissen of iets wel of niet past dan ga je dus nooit iets doen. Terwijl er op dit moment 100en bedrijven inspringen en er omzet mee genereren.
Wat ik zelf zou doen?
1. Heel makkelijk te doen. Zie HEMA. Wel korte termijn. Behalve als hij echt leuk is en in overzichten meegenomen wordt en je hiermee een linkje kunt krijgen. Dan heeft het ook nog langdurige SEO waarde.
2. ook makkelijk te doen. Bij veel bedrijven gewoon relevant om deze op te pakken.
3. Als ik een maakbedrijf had pakte ik hoesjes en power banks customizen direct op. CoolBlue adverteert inmiddels via AdWords op power banks. Slim! Dat had ik dus ook direct gedaan.
4. Elk mediabedrijf doet dit al, en heel slim ook. Gegarandeerd verkeer. Alle grote mediabedrijven zijn nu artikelen aan hets chrijven. Positieve, negatieve, uitdagende en zelfs in niches (bijvoorbeeld hoe je relatie op het spel komt te staan door Pokémon GO).
6. Inhakers, natuurlijk moeten die bij je merk passen. Juist daar kun je een creatief iets doen. Zoals de foto in het artikel. Er zijn inmiddels al legio voorbeelden van bedrijven die een inhaker hebben. Ene wat beter dan de andere, maar vooral proberen is wat telt. Je weet nooit 100% zeker of iets gaat passen bij je klant. Pokémon GO heeft een doelgroep tussen 12 en 35, dus genoeg kansen.
7. Enorm slimme en waar nog maar weinig bedrijven voordeel mee behalen bij trends. Dus ik zou deze ook oppakken ja. Heb je in de toekomst alleen maar profijt van.
12. De meestgebruikte en meest effectieve voor lokale bedrijven is nummer 12. Het werkt heel erg goed. Een echte magneet is dat. Zoek Twitter of Facebook maar door. 🙂
Nummer 13 is Pokémon-producten in de aanbieding voor bedrijven als Wehkamp en Bol (gebeurd al).
Nummer 14, zet een bord buiten met een slimme PGO kreet als cafe, social media waarde is enorm (gebeurd al)
Ook een idee: klanten de Lure Module aan laten zetten (screenshot laten maken) en hiervoor in ruil korting/ cadeautje geven. Daar komen weer andere klanten op af!
Hi Mike,
Bedankt voor je mention. We hebben er bij Uncover Lab over nagedacht, maar het is lastig om een design te maken waarbij je geen gebruik maakt van het intellectueel eigendom van Pokemon. Ik heb al verschillende onofficieele Pokemon producten langs zien komen, die er mee weg zijn gekomen. Maar zoals Roelf aangaf er zijn ook een aantal gevallen waarbij makers zijn aangeklaagd.
Iets customizen voor naar klantwens kan natuurlijk altijd, maar een eigen design maken voor productie zal te risicovol zijn 🙂
Groet,
Nick Spapens
Online Marketeer Uncover Lab
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!