Politiek ontdekt viral marketing
De VVD heeft een tv-spotje gemaakt waarin de PvdA openlijk wordt afgekraakt, zij het met een knipoog. Wouter Bos heeft er geen enkel probleem mee en hoopt dat het filmpje zo vaak mogelijk wordt uitgezonden. Bijzonder hoogleraar politieke communicatie Kees Brants (Universiteit Leiden) vreest dat de VVD een misrekening heeft gemaakt met het bewuste spotje, zo viel in de Volkskrant te lezen. Het afkraken van tegenstanders werkt vaak averechts. Wim de Bie heeft inmiddels ook al een scenario voor een tegenspotje van de PvdA bedacht.
Wellicht dat de SP het dan toch iets beter heeft gedaan.
Een aanstekelijk en grappig filmpje maakt duidelijk dat Jan Marijnissen bij Marco in Arnhem langs gaat. En gezien de reacties op het weblog van Jan raakt deze promotie de juiste snaar.
Die SP-viral is prachtig!
Zeker. Humor van het juiste niveau, geen concurrenten afzeiken, makkelijk door te sturen met een aantal variabelen en het emailtje dat je krijgt nodigt uit te klikken.
Haha, geniaal…
nu verstuurt marco uit naam van erik iedereen beetje SP campagnes 🙂
Zal het wel of niet werken van de VVD campagne ook iets met leeftijd te maken hebben of met de doelgroep? De SP is een beetje een eenmanspartij waar Jan Marijnissen duidelijk als boegbeeld naar voren treed, hun viral is dan ook alleen gericht op hem en om te laten zien dat de SP er is voor het volk, standpunten komen hierin niet naar voren. Dat is iets wat huidige SP stemmers gewend zijn: onze goede leider en hij is er voor ons. Maar zal dit ook nieuwe SP stemmers aantrekken, aangezien een onbekende van de partij alleen een kale man ziet in een grappig filmpje en er niet duidelijk wordt gemaakt waar hij voor staat.
Als je nu de VVD commercial bekijkt dan zet deze zich duidelijk af tegen de roos (wat van lef getuigt) duid de zwaktes (in de ogen van de VVD) aan van deze partij en geeft duidelijk aan wat ze zelf willen en waar ze voor staan. Dus wel duidelijkheid, wat wel nieuwe kiezers aan kan trekken. En hiernaast vraag ik mij dus af in hoevere de geleerden in ze Volkskrant rekening houden met welke groepen internetters deze campagne nou bekijken.
Het VVD-filmpje is een ‘moedige’ poging om de leiderschapscrisis in de partij te maskeren. De vraag is alleen of de Nederlandse nog kiest voor een partij of voor een persoon. En de vraag is al helemaal of de Nederlandse kiezer wil kiezen voor een partij die uit de mond van elk zelfbenoemd leider een ander geluid laat horen. Want waar staat de VVD nou voor? Voor het liberalisme van mensen als Vonhoff en Hirsi Ali, het conservatisme van Wiegel of de draaikonterij van Van Aartsen?
Die SP spot geeft juist wel alle standpunten van de partij weer, zelfs op lokaal niveau. Kennelijk heb je het einde niet afgewacht Jelmer en was je te snel met je mening. Ik vind het echt geniaal dat Jan Marijnissen “persoonlijk” de speerpunten in het verkiezingsprogramma in de woonplaats van de ontvanger komt aanbieden en meteen ook de link maakt met de website van de lokale afdeling. Grote klasse!
Dit is top, stijlvol,en heeft een hoog werve(le)nd karakter. Had Donner ook maar zo in de roos geschoten, dan in zijn ijdelheid de plank volledig mis te slaan met zijn senior gangsta rap 😉 Een soort Dove-effect, maar dan in plaats van idolized advertising, de minorized variant.
Marco, kan het zijn dat de preview button niet werkt? hij voegt meteen toe, nog een keer proberen …
Vandaag in Bright (print):
(…) De campagne (red. viral van SP) kreeg een vliegende start door het versturen van persoonlijke filmpjes aan 22.000 leden (…)
en het uiteindelijke resultaat:
(…) 160.000 individuele filmpjes aangevraagd in 10 dagen, 400.000 hits en maar 4 boze e-mails. (…)
Dat zijn toch hele aardige resultaten!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!