Power to the people! Ontwerpers en gebruikers zijn aan zet
Wat heeft de toekomst voor ons in petto? Niemand weet het. Maar het is wel duidelijk dat er een periode is aangebroken vol kansen en mogelijkheden. Het maakt niet zo gek veel uit of je bij een groot bedrijf werkt of dat je misschien zelf een bedrijf bent begonnen. Een klein initiatief kan uitgroeien tot een groot succes; het draait allemaal om initiatief en goede ideeën! Dat is ook de inspiratiebron voor de start-up cultuur én het thema dat dit jaar centraal stond tijdens The Next Web Conference Europe 2014: Power to the People.
Experimenteren is leren
We zijn niet in staat om te bepalen welke richting het op zal gaan, maar we kunnen hier wel invloed op uitoefenen. Kleine bedrijfjes streven naar een kans richting het grote geld, maar representeren ook de hang naar vrijheid en vernieuwing. Je kunt je natuurlijk afvragen wat dat nu daadwerkelijk oplevert. Regelmatig zie je ideeën langskomen waarvan je je echt afvraagt wat de meerwaarde ervan is. Misschien maakt het ook niet uit. Want wie probeert, die leert. En zo weet je in ieder geval meer dan wie niets doet. Zoals Brian Solis van de Altimeter Group aangeeft: afwachten is geen optie. Door te denken in verbeteringen, creëer je kansen en dát is de drijfveer voor innovatie.
Het is dus tijd om te experimenteren en vastgeroeste patronen los te laten. Als ontwerpers moeten we loslaten dat we het allemaal denken te weten. Wyatt Jenkins van Shutterstock geeft aan dat zijn team keer op keer wordt verrast door de uitkomst van gebruikerstests. De verwachting is regelmatig dat gebruikers een bepaalde functionaliteit nooit zouden gebruiken, maar het tegendeel werd vaak bewezen. En in het geval dat een functionaliteit niet goed uit de test komt, is dit juist een leerpunt dat je in een volgende iteratie kunt verbeteren. Experimenteren is voor hen in ieder geval een bron van succes.
Vandaag een selfie, morgen onbekend
Succes kan overigens ook vaak als verrassing komen. David Shing van AOL illustreerde dat bijvoorbeeld de trend van een ‘selfie‘ ook niet te voorspellen was. De enige manier om hierop in te spelen is door flexibel en alert te zijn. Het is het tijdperk van het ‘digital darwinism‘: degene die zich het best weet aan te passen, zal zegevieren.
De ‘born connected‘-generatie staat vandaag in de rij voor een ‘cronut‘, maar morgen is iedereen het weer vergeten. Het gedrag is onvoorspelbaar, maar nieuwe gebruikers laten zich in ieder geval graag inspireren door de mensen om zich heen. Men is klaar voor groot, nieuw en snel, maar alleen wanneer het voor hen relevant is. Verdiep je dus in je gebruikers en leer hoe zij het graag zouden willen zien. Bedenk welk gevoel je bij hen achter wilt laten en creëer een user experience die aansluit op hun situatie.
Het nieuwe doel is om daadwerkelijk een emotionele connectie te maken met je publiek en de beste manier om dit te doen is door een verhaal te vertellen. Je doelgroep is always on en hun tijd is schaars. Zorg er daarom voor dat je communicatie always relevant is. Dit zorgt voor de ultieme klantrelatie. En zoals James McQuivey, auteur van “Digital Disruption“, aangeeft: degene met de beste klantrelatie wint de voorkeur van de consument.
De kracht van data: een fenomeen met twee gezichten
Nir Eyal, auteur van “Hooked“, legt uit dat door een systeem van behoefte, actie, beloning en investering een plaats kan worden veroverd in de gewoontes van je gebruikers. Dit zou de ultieme klantrelatie zijn, maar het is overduidelijk dat hier grote verantwoording ligt om dit op een discrete manier toe te passen. Het vergaren en uitnutten van gebruikersdata is krachtig, maar tegelijkertijd ook een onderwerp dat zorgvuldig moet worden uitgedacht.
Er kleeft een groot aantal bezwaren aan het verzamelen van persoonlijke informatie, in het bijzonder wanneer deze niet puur ten dienste van de gebruiker worden toegepast. Ancilla Tilia geeft aan dat gebruikers tegenwoordig overladen worden met kleine, schijnbaar onschuldige apps en devices die ons online (en offline) leven makkelijker maken, maar dat we ook moeten beseffen dat de gevolgen hiervan onomkeerbaar kunnen zijn.
Jennifer Healey van de Intel Corporation vertelt dat, onder andere door de opkomst van wearables, het beheren van je digitale identiteit een complex vraagstuk is geworden. Er ontstaat namelijk een groot verschil tussen data die van jou zijn enerzijds en data die over jou gaan anderzijds. Bovendien is het motief van de organisaties die jouw data beheren niet altijd even zuiver. Aral Balkan vertelt in dat kader over de werkelijke bedoelingen van Google. Het uitgangspunt om data te verzamelen (middels services, devices & connectiviteit) en hier geld mee te verdienen, is vanuit een businessperspectief erg slim. Maar is het wel eerlijk? Zijn Indie Phone-initiatief is in ieder geval een alternatief om eigenaar te blijven van je data en zodoende je privacy te beschermen.
De ontwerpers en gebruikers zijn nu aan zet. Er is volop ruimte voor frisse ideeën. De relevantie, de emotionele relatie, de toepassing van data en de privacy-afhandeling zijn sleutelbegrippen. Maar het start allemaal met een initiatief: Power to the People!