Print is dood, leve Layar!
interessante nieuwe offline interactie uitdaging
Reclamefolders, brochures, abri's, posters, flyers en straks ook de verkiezingsborden langs de weg: dagelijks zien we heel wat vormen van traditionele reclame en marketing in print voorbij komen tegenwoordig steeds minder. Zichtbaar en aanwezig voor de doelgroep, maar effectief en meetbaar? Eigenlijk niet in vergelijking tot de mogelijkheden die online adverteren biedt. Dus de stelling dat print dood is, of in ieder geval op haar laatste beentjes loopt zou wel eens correct kunnen zijn.
Er is echter hoop voor de bomenkappers, print kun je echt interactief gaan maken…neen, niet zo'n onogenlijk QR-dingetje maar echt een interactieve laag over je printuiting (zelfs over je gebouwen).
Print wordt multimediaal & meetbaar
In een tijd waar alles draait om de gebruiker en hoe deze zijn ervaringen met producten online deelt, is het onvoorstelbaar dat er nog zoveel geld om gaat in traditionele print-marketing, delen is slecht mogelijk en de effectiviteit slecht meetbaar. Gelukkig zijn er ook slimme ontwikkelaars die verder kijken en er alles aan doen om print te integreren met online interactie: LAYAR?
Interactieve print
Het vernieuwde Layar biedt live integratie van internet en een fysieke print (of omgeving). Door met je smartphone een poster of magazine te scannen, wordt extra digitale content zichtbaar. Dit heet Augmented Reality of in het kort AR. AR biedt traditionele print een nieuw leven! Print is dood, leve Layar! Eerder kon je alleen een webadres of een QR-code vermelden op je print uiting. Layar gaat verder dan alleen een link toevoegen aan print. Tot nu toe werd het vooral toegepast op brochures: Linda, VPRO gids en de NRC Next maar er is meer mogelijk. Films op verkeersborden, direct chatten met de VVV op een stadsplattegrond, een bouwbord met daarop een Facebook like button die het echt doet? Voor makelaars direct een virtuele rondleiding in het huis via het te koop bord. Krasloten op de borden van Ben en Jerry's zodat je meteen een ijsje kunt winnen/halen of lege bakjes chips welke je met LAYAR weer kunt vullen. Het kan nu allemaal en meer!
Waarom zijn wij nu zo enthousiast?
Begin januari waren wij aanwezig op de Real Estate Connect in New York. Keynote speaker was daar onder andere Claire Boonstra van Layar, tussen grote namen als Jeff Jarvis, Phil Libin van Evernote en Thomas Arnold van Facebook. Zij bracht de zaal in verroering en kreeg meerdere malen een staande ovatie bij de mogelijkheden van AR/Layar die zij liet zien (demonstratie vanaf 5.00 minuten).
Dit waren stuk voor stuk inspirerende voorbeelden die ons aan het denken en experimenteren hebben gezet. De uitkomsten van deze experimenten en praktische toepassingen willen wij graag delen, inclusief hoe je deze nieuwe LAYAR-functionaliteiten zelf kunt toepassen. Stel je eens voor: interactieve verkiezingsposters met een video-toespraak gericht op de kiezer, dynamische inhoud zoals het tonen van de laatste vijf tweets van de lijsttrekker, een ‘like' of een vote voor een partijstandpunt. Tickets voor een popconcert direct vanaf de poster bestellen. Kortom: mogelijkheden, mogelijkheden en mogelijkheden!
Heeft er iemand enig idee welk bedrijf in Nederland/Belgie dit soort interactieve prints produceert?
Alvast bedankt!
Ja Thijs,
Wij hebben al aantal prodcuties gemaakt waar we Layar op hebben toegepast. Vragen? bel 06 53 63 4800.
@thijs Hou Layar op 5 juni goed in de gaten!
Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen al deze verschillende bedrijven die dit soort technieken aanbieden?
(Junaio, Layar, Blippar, Kooaba, Aurasma) Ik voel me ‘lost’ 🙁
En houd vooral onze site in de gaten op 5 juni. Dan zullen we mooi nieuws brengen over dit onderwerp 🙂
Ik hoop dat marketeers die layer op deze manier gaan inzetten ook eens gaan nadenken over de context. Zo kwam ik laatst een QR code tegen op een a1 poster langs de weg stond…
– personen in auto’s zullen deze niet scannen
– fietsers op het fietspad zouden moeten stoppen
– wandelaars op de stoep konden de QR code niet scannen omdat de poster te ver weg stond
Als ik in dit artikel dan lees dat men het heeft over Films op verkeersborden dan vraag ik me af waar je mee bezig bent. Als ik met 50km voorbij rij dan heeft een filmpje geen enkele zin, nog maar niet te spreken over het verbod van het gebruik van een mobiel in het verkeer.
Leuk project Christian. Denk dat layer voor de huizenmarkt veel mogelijkheden zal hebben. Bijvoorbeeld het bezichtigen van een woning waarbij je layer inzet om het droom interieur van de bezichteger te laten zien.
@thijs wij kunnen je ook helpen hiermee.
Of je kan me mailen colin.gort@marketingmade.nl
of wij zijn te bereiken op 087 0018099
Hoop je te horen
Groet,
Colin MarketingMade
@sam, helemaal eens qua context! Sowieso lukt het niet om bewegend LAYAR toe te passen. De opmerkingen over QR, helemaal eens!
@christian gave toepassingen, wil er graag meer over weten, wellicht leukom maandag in ons webinar hier ook iets over te vertellen. Doe je mee?
Goed artikel. LAYAR leeft!
Phone House past als een van de eerste grote landelijke retailers ook layar toe op huis-aan-huis folders en andere reclame uitingen. Deze folders komen nu tot leven met bijvoorbeeld inspirerende filmpjes en exclusieve downloads voor je smartphone. Zo wordt momenteel bijvoorbeeld al de actie ‘love its’ van fightcancer.nl extra onder de aandacht gebracht.
We ontdekken iedere dag weer nieuwe mogelijkheden..
Mathieu Teeuwen
Marketing Director Phone House
@claire Je verwijst naar de white paper met hierin het aantal downloads. Dat wordt gebruikt als verkoop-argument, maar is natuurlijk een beetje vertekenend beeld 😉 De bulk van de downloads komt van de pre-installment deal met Samsung. Daarnaast zijn die gebruikers allemaal nog van een AR browser en niet voor interactieve print. Dus dat mag je niet vergelijken. Jullie geven in het document ook aan dat de 6% van de gebruikers uit nederland komen. Zo’n beetje alle interactive print cases zijn uit Nederland. Dus wat er eigenlijk staat is dat 94% van al die downloads geen gebruikers zijn voor interactive print, maar voor de GPS gebaseerde browser. En uiteindelijk zal alleen een fractie avn de 6% het echt gebruiken. Misschien 1%? Als we zo rekenen, valt het 25? M naar 250K downloads, net als de anderen 😉
Maar dat alles maakt nog niet eens uit, zelfs al het inderdaad 25M actieve gebruikers voor interactieve print waren. Het gaat namelijk om de conversie. En ook daar zie je een gemiddelde van 1%, net als alle andere.
Conclusie: Het aantal downloads heeft geen invloed op de conversie. Als mensen het de moeite vinden om een stukje papier te scannen, dan downloaden zij de app als ze die niet hebben. En ze doen het blijkbaar niet alleen maar omdat ze de app toch al hebben….
Leuk idee, maar je moet wel veel handelingen doen:
– Open de Layar app
– Zoek de benodigde Layar, de naam hiervan staat misschien ergens in de advertentie genoemd.
– Kies uit de lijst van gevonden Layars de juiste
– Launch de Layar
– Begin te scannen
Een QR code is dan een stuk sneller
@Ronald dat hoeft dus niet meer! Je kunt nu direct na het openen van de Layar app je telefoon richten op de pagina, ’tap’ op het scherm en de content verschijnt meteen. Is dus vergelijkbaar met QR code scannen, met het verschil dat je wel je telefoon op de pagina gericht moet houden omdat het (soms) dynamische content is (niet alleen maar een link naar een pagina) en/of er vaak meerdere knoppen op 1 pagina staan.
@Tom mooie analyse! Ik ben het niet geheel met je eens wbt ‘het maakt niet uit of Layar er wel of niet op staat’. Als mensen elke keer dat ze iets willen bekijken weer een nieuwe app moeten downloaden, zal dat wel degelijk conversie beinvloeden. Bij sommige concurrenten moet je eerst alle content ‘sideloaden’ (oftewel: eerst opzoeken met welke app je iets moet downloaden, dan pas kun je het zien). Met Layar kun je met dezelfde app alle beschikbare content bekijken. Straks is de nieuwigheid er af, en dan wil je Layar gewoon nuttig gebruiken, niet alleen maar omdat het nieuw of spannend is. En dan maakt het wel degelijk uit als ‘hij’ gewoon op je telefoon staat.
@claire Bedankt voor je reactie!
Het side-loaden van de content begrijp ik niet helemaal. Ik neem aan dat je het over client-side versus server-side hebt? In dat geval ben ik het met je eens, maar dat wordt niet genoemd in het white-paper en wat je zelf al aangeeft, daar is Layar niet uniek in en is dat pas heel recentelijk gaan toepassen.
De conversie als gevolg van het aantal downloads zal natuurlijk de drempel wel iets verlagen. Zeker als je het structureel, elke uitgave wilt gebruiken. Desalniettemin blijkt de conversie nu nog gelijk met de rest, dus het huidige aantal downloads heeft geen invloed op het gebruik tijdesn deze ‘nieuwe fase’.
Als je elke keer een app moet downloaden voor het bekijken van digitale content zal je het idd snel zat worden zodra het common sense wordt. Maar dat moet bij geen van de concurrenten (zover ik weet). Als dat wel zo is, moeten ze dat snel aanpassen.
In ieder geval, veel success met de case. Ik heb hoge verwachtingen 🙂
@Tom bij een partij als Aurasma moet je wel voor elke nieuwe case (elk nieuw merk) de specifiek voor die case gemaakte app downloaden. Binnen een merk zullen opeenvolgende edities waarschijnlijk wel automatisch toegevoegd worden, maar je kunt niet de ene Aurasma app gebruiken voor alle verschillende implementaties. Ook bij Blippar en Zappar wordt dit veel gedaan (whitelabeled apps).
Veel partijen willen graag hun eigen app. Wat begrijpelijk is vanuit merk-denken (je eigen omgeving) maar is niet vriendelijk voor de gebruiker – want telkens een nieuwe app nodig.
We zullen in ieder geval nog heel veel leren. Maar het gaat zo snel – zeker als je bedenkt dat de iPhone er 5 jaar geleden nog niet eens was en Layar ook pas 3 jaar geleden is ontstaan. Zoek maar eens een plaatje op van de eerste versie – niet te vergelijken met wat er vandaag al mogelijk is.
En blijf ons svp voeden met feedback, uitdagende vragen en andere visies. Er is niet maar één manier om Augmented Reality te doen, net zoals er zovele manieren zijn om een mooie internetsite te maken. De tijd zal leren welke partij echt marktleider gaat worden (‘de Facebook van Augmented Reality’). Wij gaan er in ieder geval voor – maar we staan pas aan de vooravond van de Echt Grote Ontwikkelingen op dit vlak.
@Claire Ik zie niet in waarom het een bezwaar zou zijn om per merk ‘een verschillende app’ te downloaden; is men anno 2012 wel gewend.
Veel merken en bedrijven willen inderdaad een dedicated app hebben, en niet een platform-app met daarin ‘iets van henzelf’; maar dat zal wellicht per segment/type klant anders zijn. Er zijn inderdaad verschillende manieren om AR uit te voeren, en dát het kan, is al een verademing 🙂
@Claire, Oke in het filmpje laat je namelijk wel zien dat je eerst de layar moet openen. Dat is nu dus niet meer nodig.
Dat maakt het scannen inderdaad net zo makkelijk als een QR code, maar geeft meer mogelijkheden.
Absoluut mooie toepassingen. Interactiviteit en klantvriendelijkheid / gebruikersgemak zijn m.i. Key voor het succes van dit soort oplossingen.
Is het echter al mogelijk om bijvoorbeeld 100.000 beelden SNEL te voorzien van een unieke ‘layer’, dit voor dm-toepassingen.
Toepassingen als Digimarc etc. zijn daar nog te langzaam voor, waardoor de toepassing alleen geschikt is voor meer statische uitingen als POS/POP etc.
Ik bekijk het dus vooral vanuit een productietechnisch en directmail /directmarketing oogpunt.
Hallo allemaal,
Wij zijn opzoek naar een bedrijf die layers voor ons kan maken. Hebben jullie zelf misschien hier ervaring mee of weten jullie wie mij veder kan helpen.
Alvast bedankt!
@Lisette, laat me via twitter.com/nieuwbouw20 weten hoe ik je kan bereiken, kan ik kijken wat ik voor je kan doen.
Groet,
Boris
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!