Privacy & security: de regelgeving loopt achter de feiten aan

28 mei 2014, 13:30

Verslag van Online Tuesday #45

Twee weken geleden stond Online Tuesday #45 in het teken stond van privacy, een bewogen onderwerp. Want hoe kijk jij als persoon aan tegen het feit dat veel persoonlijke informatie op straat ligt? En hoe denk je hier als online marketeer over? Een online campagne is immers vaak vele malen effectiever als deze aansluit op de persoonsgegevens van de consument. Een verslag van een afwisselende avond.

Dit verslag is geschreven door Lotte Ditzel van NEWPEOPLE. Een alternatieve versie van dit verslag verscheen eerder op de website van NEWPEOPLE.

Piratenpartij

Voordat wordt overgegaan tot de sprekers, geeft moderator Matthijs van den Broek (in het verleden communitymanager bij Marketingfacts) ruimte aan Matthijs Pontier, lijsttrekker van de Piratenpartij in Europa, voor een korte pitch. Hij behandelt de Iron Maiden-case, waarbij hij ingaat op het verschil tussen diefstal en piraterij. Bij diefstal is ‘een stuk’ weggenomen en bij piraterij is ‘een stuk’ gekopieerd. Een essentieel verschil volgens Matthijs.

Artiesten zijn gebaat bij het aantal downloads van hun muziek. Iron Maiden heeft de downloads van hun muziek getraceerd, waardoor zij wisten in welk land de meeste fans wonen. Met deze informatie hebben zij een reeks concerten georganiseerd in het desbetreffende land. Strekking van het verhaal: kijk met een open vizier naar het veranderde auteursrecht, zo is censuur niet meer nodig en wordt privacy optimaal beschermd. Een verfrissend verhaal met een geheel andere kijk op de huidige regelgeving en samenleving.

Jochem de Groot

Nadat iedereen is wakker geschud door het verhaal van Matthijs Pontier, is het tijd voor de volgende spreker van de avond: Jochem de Groot, government affairs lead Benelux bij Microsoft. Voorheen was Jochem werkzaam bij Buitenlandse Zaken, waar hij zich bezighield met internetvrijheid. Volgens Jochem is het ontzettend belangrijk dat je met een gerust hart je data achter kan laten (recht op privacy) zonder dat er misbruik van gemaakt wordt.

Hoe zit het met privacy in een tijdperk van big data?

Het oude uitgangspunt, het ‘individuele-toestemmingargument’, legt de verantwoordelijkheid bij het individu. Dit heeft ertoe geleid dat een consument gemiddeld 78 werkdagen (!!!) bezig zou zijn om alle privacydocumenten door te nemen waar hij of zij toestemming voor heeft gegeven. Je staat als consument in je ‘hemd’, want dat is natuurlijk nooit haalbaar!

Jochem bespreekt een nieuwe benadering (een conceptueel model) dat volgens hem een uitkomst kan bieden voor dit probleem; elk individu moet de controle houden over wat voor data over hem of haar verzameld wordt. De verantwoordelijkheid van de verwerking van informatie ligt dan bij de verwerker. Jij als consument kiest voor een verwerker die jij vertrouwt. Omgekeerd dus! Het levert een pittige discussie op, waaruit blijkt hoe gevoelig dit thema ligt.

Thomas van Essen

Thomas van Essen, ict & it lawyer bij SOLV Advocaten, komt na Jochem. Hij vertelt ons meer over de online privacywet- en -regelgeving in Europa. Privacy, wat houdt dit in voor organisaties en waar liggen de kansen om dit op een juiste manier in te zetten? Wat mogen we doen met verzamelde data?

We werken nu met een systeem dat extreem rigide is. De consument lijkt veel macht te hebben, maar het is eigenlijk niet zo. ING wilde big data van consumenten verkopen. Hier viel heel Nederland over, terwijl juridisch gezien er niks mis mee is. Je hebt tenslotte toestemming gegeven.

Anonimiseren of informeren?

De scheidslijn tussen wat er gedaan mag worden met big data en hoe je dit kunt reguleren, is dun. Hoe zit dit juridisch gezien? Wat mag ik met de data die ik verzameld heb?

Er is hier geen wetgeving voor. Anonimiseren van persoonsgegevens is steeds moeilijker. Wat je nu ziet, is dat toezichthoudende instanties er bovenop zitten. Het wordt lastiger voor partijen om data te mogen gebruiken. Daarnaast moet je mensen informeren over wat je met de gegevens gaat doen.

Je kunt je voorstellen dat, in het geval van big data, je van te voren helemaal niet weet voor welke doeleinden je de big data gaat gebruiken. En juist dit gaat een probleem opleveren! De nieuwe regelgeving die gaat gelden (in 2018) is dat je toestemming moet geven of je data gebruikt mogen worden. Dat systeem is op termijn niet meer houdbaar als je ziet wat je met big data allemaal kunt doen.

Conclusie: de regelgeving loopt achter de feiten aan. En je blijft met het probleem zitten dat je niet altijd van te voren weet wat je met de data gaat doen.

Dirk Jan van der Poel & Wouter Bas van der Vegt

De mannen van Ordina sluiten de avond af: Dirk Jan van der Poel & Wouter Bas van der Vegt, respectievelijk partner en senior principal security & risk management bij Ordina. De insteek is: wat vind jij als persoon? En wat vind jij als marketeer? En vooral de vraag: hoe ver ga jij met het delen van informatie online? Dirk Jan en Wouter Bas maken de avond interactief door een aantal stellingen op de zaal af te vuren, zoals ‘Ik laat mijn telefoonnummer achter bij een webshop’.

De stem-app werkt helaas niet zoals gehoopt en de aanpak spreekt niet iedereen aan, maar stof tot discussie gaf het verhaal in ieder geval zeker.

Videoregistratie

De hele avond kun je hieronder terugkijken.

Foto’s

De foto’s, gemaakt door Laisa Maria, zijn terug te komen op de Facebook-pagina van Online Tuesday.

Partners en sponsoren

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, Traffic4U, NEWPEOPLE en DQ&A Media Group.

De events worden mede mogelijk wordt gemaakt door onze sponsoren Microsoft (nieuw!), MeasureWorks en Massarius. De videoregistratie en livestream worden verzorgd door Event Producent.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!