Puma wil verwijdering ‘sperma-advertenties’

18 maart 2003, 06:11

Kledingmerk Puma probeert een einde te maken aan de verspreiding van twee nep-advertenties via internet.

Op de afbeeldingen is een meisje met Puma-schoenen te zien die op haar knie?n voor een jongen zit. Op haar bovenbeen ligt iets wits. Een gewaagde advertentie van Puma of een mooie parodie? Dat was de vraag die de bezoekers van de site MemeFirst sinds vorige week zondag bezighield.

Puma heeft het antwoord inmiddels gegeven: de advertenties zijn nep. “Deze aanstootgevende foto is gemaakt zonder dat wij daarvan op de hoogte waren of daarmee hebben ingestemd”, schrijft de sportkledingfabrikant in een brief (pdf) aan MemeFirst.

Met publicatie van de nep-advertenties moet MemeFirst overigens meteen ophouden, als het aan Puma ligt. Het bedrijf noemt de afbeeldingen ‘ongeautoriseerd, seksueel suggestief en lasterlijk’. Publicatie zou de goede naam van Puma beschadigen. Bovendien maakt MemeFirst met de ‘advertenties’ inbreuk op het merkrecht van Puma.

Volle glorie

“Op basis van het voorgaande eist Puma dat u onmiddellijk stopt met de publicatie en het gebruik van deze aanstootgevende Puma-afbeelding”, aldus de bedrijfsjurist Peter Mastrostefano in zijn brief.

MemeFirst is niet de enige internetpublicatie die een brief van Puma heeft ontvangen. Ook AdRants en Gawker hebben het verzoek gekregen om de afbeeldingen van hun site te verwijderen.

Felix Salmon van MemeFirst is niet van plan om de advertenties te verwijderen, zo schrijft hij. “Door met juridische stappen te dreigen zullen de afbeeldingen zeker niet verdwijnen. Er zijn tientallen sites die ze publiceren, en als we uiteindelijk gedwongen worden om ze van MemeFirst te halen, zullen we zeker linken naar andere plaatsen waar je de afbeeldingen in volle glorie kunt bewonderen.”

Bron:

http://www.webwereld.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Hmmm, en wat nu als Puma bewust deze “rel” laat ontstaan? Perfect voorbeeld van viral marketing!


    18 maart 2003 om 13:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!