ReclameReview: Aegon Aandacht-gesprek

27 januari 2016, 12:00

Iedereen weet dat het belangrijk is om financiële zaken goed te regelen, nu en in de toekomst. Maar vrijwel niemand heeft er zin in om daar eens lekker in te duiken. Daar haakt Aegon op in met het Aandacht-gesprek.

Credits

Creatie: TBWANEBOKO

Productiemaatschappij: Pink Rabbit

Regisseur: Allard van der Werff

Verantwoordelijk bij de klant: Esther Oostrom, Otto van der Harst, Theo van Uffelen

De doelstelling

Mensen een Aandacht-gesprek laten aanvragen op Aegon.nl

De uitwerking

Met deze nieuwe campagne laat Aegon zinnen over financiële zaken horen die eigenlijk nooit uitgesproken worden. Best vreemd, want mensen weten best dat ze meer tijd moeten besteden aan hun geldzaken. Daarom helpt Aegon ze verder met een gratis Aandacht-gesprek.

Het oordeel

Ook al drukt Aegon mij (en vele anderen met mij) hier met de neus op de feiten, ik heb na het zien van deze commercials nog steeds geen zin om met frisse moed mijn financiële heden en toekomst onder de loep te nemen. Maar er zullen vast en zeker mensen zijn die wel getriggerd worden door deze laagdrempelige actie van de verzekeraar. Al blijft er natuurlijk altijd zo’n stemmetje in je achterhoofd dat zegt dat ze vast je bestaande verzekeringen willen oversluiten naar hun eigen. Het is aan Aegon om die zorg weg te nemen (of juist eerlijk te bevestigen).

De humor in deze commercials vind ik heel geslaagd. Het is gewoon waar: dit zijn zinnen die je nooit hoort. Want voor de gemiddelde mens is Game Of Thrones nu eenmaal veel belangrijker dan verzekeringen en pensioenen. Terwijl we weten hoe gek dit klinkt. Door de grappige manier waarop de boodschap hier gebracht wordt, zal in ieder geval een deel van de doelgroep gaan nadenken over zijn eigen situatie. En dat is wat Aegon wil, want een Aandacht-gesprek is dan een logisch vervolg.

Maar goed, is deze campagne genoeg om mensen over de streep te trekken? Dat blijft de grote vraag. Het zou ook kunnen dat Aegon van plan is om pay-off ‘Aandacht voor je toekomst’ nog jarenlang op deze manier te laden, zodat de doelgroep langzaam maar zeker opgevoed wordt. Dan lijkt me dit een prima begin.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

2 Reacties

    Theo van Uffelen

    Dank, leuke feedback ! De TVC is natuurlijk maar een deel van de totale journey en -campagne. Als toelichting: de gesprekken zijn volledig vrijblijvend en men kan kiezen of men het gesprek met een adviseur van Aegon doet, of met een onafhankelijke intermediair. We geloven er oprecht in dat als we de juiste dingen doen voor klanten (zoals ze speels te activeren en professioneel te helpen om na te denken over geldzaken en toekomst), men vanzelf wel een keer bij Aegon komt voor de producten en diensten die we hebben en op diverse manier aanprijzen. En heel goed zijn.

    Inmiddels komen de aanvragen lekker binnen. Inderdaad een (heel) mooi begin. Aandacht voor je Toekomst.


    27 januari 2016 om 15:06
    Hardcopy

    Bedankt voor de aanvulling, Theo!

    Dat van die onafhankelijke intermediair had de boodschap echt nog wel sterker gemaakt wat mij betreft. Daarmee kun je dat stemmetje in het achterhoofd sussen.


    27 januari 2016 om 15:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!