ReclameReview: Coke Zero 007

24 oktober 2012, 12:59

Hoe zorg je ervoor dat je consumenten optimaal betrekt bij je sponsoring? Coke Zero sponsort de nieuwe James Bond-film Skyfall en maakt de connectie tussen het merk en de film optimaal met deze actie. Unlock the 007 in you. You have 70 seconds!

Credits:

Creatie: Duval Guillaume, Antwerpen

De doelstelling:

De link leggen tussen Coke Zero en de nieuwe James Bond-film Skyfall.

De uitwerking:

Coke Zero daagt nietsvermoedende treinreizigers op het centraal station van Antwerpen uit om de 007 in henzelf te vinden. Daarmee kunnen ze exclusieve kaarten winnen voor de film. Ze moeten er echter wel iets voor doen. Binnen 70 seconden moeten ze een opdracht uitvoeren, waarbij ze onderweg heel wat hindernissen tegenkomen.

Het oordeel:

Supergaaf gedaan. Zelfs al zouden de nietsvermoedende treinreizigers gewoon ingehuurde acteurs zijn, want niet iedereen gelooft natuurlijk dat zoiets echt is. De straatmuzikanten die de Bond-tune spelen, de irritante obstakels, de acteurs onderweg, de dames die de resterende seconden aangeven, de eindopdracht: alles klopt. Het mooiste vind ik dat ze hiermee uitgaan van het merk Coke Zero. Het is niet zo dat bezoekers van Skyfall hier Coke Zero krijgen opgedrongen, het is andersom. Mensen willen Coke Zero kopen en krijgen daardoor de kans om de 007 in zichzelf te ontdekken. Er zullen vast wel mensen zijn geweest die bedankten voor deze kans. Maar als je wel zin hebt in een uitdaging, is dit natuurlijk een geweldige actie. En een perfecte manier om via viral marketing aandacht te krijgen voor zowel Coke Zero als Skyfall. De video is binnen een week dan ook al bijna 4 miljoen keer bekeken op YouTube. Zoals Charlie Sheen zou zeggen: winning!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    T. Hanks

    Als je mij had gevraagd na het kijken van het filmpje voor welk merk er reclame gemaakt werd, zou ik zeggen ‘Coca Cola’. Volgens mij valt het dus wel mee met die focus op een ‘sneu wijvendrankje’.


    24 oktober 2012 om 14:53
    Serge de Klerk

    Leuk bedacht, leuk geproduceerd, maar zo jammer van de acteurs.


    24 oktober 2012 om 21:13
    Robbert Peeters

    Goed verzonnen concept! Enkel vind ik dat de nadruk wel ernstig veel op coca cola zero wordt gelegd. Zou dus bijna denken dat het in opdracht voor hen gemaakt is. Wellicht dat Coca Cola net als Heineken & Swarovski licensed brand zijn? BTW; Het bedrijf (Duval Guillaume) is in Antwerpen gevestigd.


    24 oktober 2012 om 21:26
    T. Hanks

    @Robbert

    Je maakt een grapje, toch?


    25 oktober 2012 om 11:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!