ReclameReview: De Telegraaf/Eredivisie Live
Net als vorig jaar bood De Telegraaf ook dit jaar hun lezers weer de mogelijkheid om 2 maanden lang gratis Eredivisie Live te kunnen kijken. Om zo veel mogelijk exemplaren van de actie-editie te verkopen, zond de krant deze commercial uit met in de hoofdrol Humberto Tan en een voetbalgedicht.
Credits:
Bureau: Alfred
Account: Jochem Kleine
Creatie: Michiel Neefjes, Bart Heijboer
D.O.P.: Marijn Zurburg
Editor: Allard van der Werff
Klant: Twan Roovers, Mirjam van Dijk, Marc Albert
Producer: Wikke van der Burg
RTV: Marco Visser
Regisseur: Allard van der Werff
Strategie: Marcel van Wing
Productie: Pink Rabbit
Postproductie: Condor
Geluid: FC Walvisch
Muziek: Monc Music
De doelstelling:
Zorgen dat mensen de zaterdageditie van de Telegraaf kopen inclusief gratis DVD en twee maanden Eredivisie Live.
De uitwerking:
Als je de grootste voetbalkrant van Nederland bent, dan heb je ook de grootste schare aan voetbalfans onder je lezers. Vandaar dat De Telegraaf in het 2de jaar op rij samen met Eredivisie Live het voetbalseizoen opent. Met een multimediale campagne op print, online op tv en radio.
Het oordeel:
Eerst even over de commercial. Die lijkt uit twee delen te bestaan: eerst een voetbalgedicht op muziek en daarna een verkooppraatje van Humberto Tan. Zouden hier bewust twee verschillende doelgroepen mee worden aangesproken? Op zich vind ik het concept van het voetbalgedicht wel leuk bedacht, maar ik vraag me af of dit de manier is om voetbalfans aan te spreken. Ik krijg er een beetje het gevoel van Hard Gras versus Voetbal International bij. Maar goed, dat zijn allebei voetbaldoelgroepen, dus wie weet werkt het prima.
Aangezien de actie al voorbij is, zou het mooi zijn als we ergens de verkoopcijfers konden vinden, om te zien of de actie een succes was. Na enig online speurwerk heb ik deze cijfers nog niet gevonden, alleen die van vorig jaar. Toen maakten ruim 100.000 mensen gebruik van de aanbieding. Het succes was destijds zelfs zo groot dat sommige tv-aanbieders de eerste dagen de vraag niet meer aankonden om een nieuw Eredivisie Live-abonnement te activeren. Voor Eredivisie Live is deze actie natuurlijk voordelig omdat na de gratis actie automatisch een betaald abonnement wordt afgenomen door iedereen die zich niet op tijd afmeldt. Voor De Telegraaf is het natuurlijk een mooie manier om heel veel exemplaren van hun zaterdagkrant te verkopen. Iedereen wint dus. Behalve de mensen die zich niet op tijd afmelden en daardoor ongewild een abonnement op Eredivisie Live nemen.
“…zou het mooi zijn als we ergens de verkoopcijfers konden vinden, om te zien of de actie een succes was. Na enig online speurwerk heb ik deze cijfers nog niet gevonden…Iedereen wint dus…”. Bij gebrek aan data wordt de doelstelling van de campagne maar als eindoordeel overgenomen. Wat worden we precies wijzer van deze review vraag ik me af?