ReclameReview: #GEENZIN (Qpido)

ReclameReview: #GEENZIN (Qpido)

In Nederland zijn naar schatting 22.000 jongens slachtoffer van seksueel geweld. Zo’n 1400 van deze slachtoffers wordt herkend, de rest blijft onder de radar. Daarom vindt de Amsterdamse hulporganisatie Qpido het noodzakelijk om aandacht te vragen voor dit onderwerp via de campagne #GEENZIN. 

Credits

Reclamebureau: Hammerfest
Creative Director: Guy Lokhoff
Account Director: Baba Touré
Strategy & Copy: Lisanne van Schie
Executive Producer: Deniz Alkac
Director: Joren Molter
Director of Photography: Roy van Egmond
Art Director: Esra Ghilane
Editor: Maarten Ernest
Grading & concept: Leon Visser
Sound Design: Fabian Ort
Music: Hans Nieuwenhuijsen
Producer: Melle Bloemer
Productiemaatschappij: Bruut Amsterdam
Digital design en development: LamaLama

De doelstelling

Seksueel geweld tegen jongens (13-18 jaar) bespreekbaar maken.

De uitwerking

#GEENZIN wordt volledig online ingezet en richt zich op Amsterdam. De website is http://www.geenzin.amsterdam. De boodschap van de campagne is: praat erover. Het hoofdproduct van de campagne is een korte commercial van 45 seconden. Gezien de actualiteit, is seksueel geweld in de sport gekozen als haakje voor deze video. De campagnewebsite richt zich daarnaast op seksueel geweld tegen jongens binnen de familie- en vriendenkring en op online seksueel geweld.

Het oordeel

Deze indringende campagne windt er geen doekjes om. Met concrete voorbeelden wordt heel duidelijk gecommuniceerd hoe jongens tussen 13 en 18 jaar te maken kunnen krijgen met seksueel geweld. De boodschap is duidelijk: je bent niet de enige, dus praat erover en zoek hulp.

Het campagnethema #GEENZIN komt op meerdere manieren terug. Uiteraard hebben de jongens geen zin om zich te laten misbruiken, maar het gaat verder dan dat. Bijvoorbeeld zoals de jongen in de commercial geen zin meer heeft in zijn voetbaltraining. Niet om het voetballen, maar om zijn trainer. Verder is het een krachtig statement waar je op social media misschien wel wat awareness mee kunt creëren.

Zo'n twee weken na de lancering is de commercial bijna 12.000 keer bekeken. Dat is niet slecht voor een lokale online-only campagne, vind ik. Of er nu veel of weinig jongens hulp zoeken naar aanleiding van deze campagne, er is tenminste aandacht voor deze kwetsbare groep. Daardoor is deze campagne sowieso al een succes, lijkt mij.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.