ReclameReview: HBO

18 november 2015, 12:00

Veel seriekijkers zullen HBO inmiddels wel kennen. Maar het marktaandeel kan altijd groter. Daarom lanceert de zender een nieuwe campagne, waarin de prijswinnende én nieuwe series centraal staan.

Credits

Creatie online en print: Kick Reclame

Guerrilla stunt: Raúl & Rigel

Choreografie balletshows: De Dutch Don’t Dance Division

Inkoop media: Mediaxplain

Outdoor: Y MEDIA GENERATION

Videoproductie: Cape Rock

De doelstelling

Meer mensen een abonnement op HBO laten nemen door de kwaliteit van de series te benadrukken.

De uitwerking

Naar aanleiding van de uitgereikte Primetime Emmy Awards, waar HBO als grote winnaar uit de bus kwam, loopt er dit najaar een grote campagne waarin de Nederlandse consument herhaaldelijk kennismaakt met de prijswinnende series en films van HBO. Op televisie lopen er impactvolle commercials van 90 en 30 seconden. Aanvullend is er in de bioscoop, online én outdoor sterke aanwezigheid.

Doelstelling van deze campagne is brand awareness, waarbij de hoogwaardige kwaliteit van HBO’s (drama)series onder de aandacht wordt gebracht. Daarnaast werd het nieuwe balletdrama Flesh and Bone, van de schrijver en uitvoerend producent van Breaking Bad, op maandag 9 november gelanceerd met behulp van een tot de verbeelding sprekende guerrillastunt. Tijdens de drukke maandagochtendspits werden treinreizigers in Amsterdam, Breda en Delft door professionele pop-up balletshows verrast.

Het oordeel

Wat is het toch heerlijk als je alleen maar hoeft te verwijzen naar de prijzen die anderen je hebben toebedeeld om je kwaliteit te benadrukken. Zo creëer je een campagne waarin social proof en autoriteit worden gecombineerd.

Genomineerd voor 126 Primetime Emmy Awards wist HBO er 43 te verzilveren. Dat zijn cijfers waar elk bedrijf in elke branche trots op zou zijn. Dat biedt vertrouwen voor potentiële klanten. Groot gelijk dus dat HBO hiermee de campagne aankleedt. Helemaal mooi vind ik de combinatie met de emotionele kant van het verhaal: de beelden en geluiden van de series die voorbijkomen. Zo worden je hoofd en je hart tegelijk aangesproken in deze commercial.

Bovendien wordt de lat ook meteen hoog gelegd voor de nieuwe series die te zien zijn in de commercial. Als kijker geef je die eerder het voordeel van de twijfel door de vele Emmy’s die de andere series van HBO al gewonnen hebben.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!