ReclameReview: Holland Casino Glamping

22 juli 2015, 08:00

We zeggen regelmatig ‘wedden?’ tegen elkaar. Omdat het blijkbaar in ons zit om af en toe een gokje te wagen. Holland Casino speelt daar handig op in. Deze nieuwe commercial in de campagne ‘Het zit in je’ speelt zich af op een camping. Of eigenlijk een ‘glamping‘, zoals ze de commercial genoemd hebben.

Credits

Creatie: TBWANEBOKO

De doelstelling

De doelgroep overtuigen om naar Holland Casino te komen, want we wagen allemaal zo af en toe graag een gokje.

De uitwerking

Alles is een spel in het leven. Dus kun je overal op gokken als je dat wilt. Zelfs als je vakantie hebt. In deze commercial zien we een herkenbare situatie: het kijken naar mensen die net aangekomen zijn op de camping en zich zo soepel mogelijk willen installeren. Wedden dat het ze wel/niet lukt?

Het oordeel

Deze commercial vind ik aan de ene kant slim bedacht, maar aan de andere kant ook wel behoorlijk vergezocht. Het concept ‘Het zit in je’ klopt natuurlijk wel. Het is niet voor niets dat de vraag ‘Wedden?’ ingeburgerd is in ons taalgebruik. Slim dus dat Holland Casino hierop inspeelt met deze campagne.

Maar dat knagende stemmetje in mijn achterhoofd vindt het toch wel op het randje. In feite zegt Holland Casino namelijk ‘kom bij ons gokken, want je weet dat je het wilt’. Dat is aanzetten tot gokken, weliswaar op een grappige manier. En ik weet dat dit in principe niet anders is dan aanzetten tot drinken in alcoholcommercials, maar toch voelt het anders dan wanneer de nadruk meer had gelegen op entertainment of een gezellig avondje uit.

Verder vind ik de term ‘glamping’ in deze context niet zo passend. De camping in de commercial ziet er namelijk niet zo glamorous uit. Blijkbaar wordt het ineens meer glam omdat er gegokt wordt. Maar goed, behalve in de titel van de commercial komt deze term verder nergens terug, dus die zal ik door de vingers zien.

Ik vind het best leuk om zo af en toe naar het casino te gaan, maar met deze commercial (net als de vorige trouwens) overtuigen ze me niet om weer eens langs te komen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    Shelley

    Iedere keer als deze reclame voorbij zie komen, hoop ik van harte dat in dat tentje niet een moeder haar baby daar heeft neergelegd voor een middagdutje, of dat twee pubers hun ‘privacy’ daar hebben gezocht of dat een vader zich daar heeft verscholen om even van al het gezeur af te zijn ….. Het gokkende echtpaar voelt zich duidelijk niet verantwoordelijk voor wat of wie er eventueel in dat tentje aanwezig is. Weird.


    7 januari 2018 om 21:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!