ReclameReview: Jumbo
Heb je Maike Meijer en Frank Lammers al samen op de bank zien zitten als 'het stel van Jumbo'? Zo niet, dan kun je hier de eerste twee commercials met ze zien. Ik ben erg benieuwd naar je mening…
Credits:
Bureau: Alfred
Concept: Aad Kuijper & Patrick de Zeeuw
Strategie: Marcel van Wing
Account: Mireille Elberse, Jochem Kleine
Regisseur: Hans Jonkers (Jonkers Hofstee Films)
Producer: Barbra Pronk
Eindverantwoordelijke klant: Matthijs Moeken, Monique Pennings
De doelstelling:
Jumbo profileren als supermarkt voor gezinnen.
De uitwerking:
In de nieuwe campagne van Jumbo wordt een nieuwe familie geïntroduceerd. De bekende acteurs Maike Meijer (o.a. Toren C) en Frank Lammers (o.a. De dominee) vormen samen met hun drie kinderen een familie waarin iedereen zich herkent. Matthijs Moeken, directeur Marketing van Jumbo Supermarkten:
“Deze familie is zoals menig andere familie. Met een moeder die de wijste is, een vader die af en toe het vierde kind blijkt te zijn. Een puberzoon die niks wil, een dochter van ‘tututut’ en een nakomertje. Ze doen hun boodschappen bij Jumbo omdat het de fijnste supermarkt is voor gezinnen. Ze hebben er alles, veel vers, veel A-merken, en toch de laagste prijzen. En je wordt er oprecht vriendelijker behandeld. Wie zegt daar nou geen hallo tegen?”
Het oordeel:
Nee, ik zie de nieuwe campagne nog niet zo zitten. Het begon al met de introductiecommercial van 'Lieke en Bas'. Die heeft geen afzender. Toen ik hem voor het eerst zag, werd hij gevolgd door een commercial van Arke. Aangezien Frank Lammers ook de stem van de Arke-commercials is, dacht ik dat Lieke en Bas typetjes van Arke waren…
Dan de tweede commercial. Ineens worden er vier USP's genoemd als redenen waarom Lieke en Bas boodschappen doen bij Jumbo. Heel groot assortiment, heel veel vers, laagste-prijs-garantie en vriendelijke medewerkers. Dat is wel een groot verschil met de eerste commercial, waarin niet eens gezegd werd dat het om Jumbo ging. En de USP's komen zo snel voorbij dat je ze niet gemakkelijk onthoudt. Wat je wél onthoudt is Bas (was dat ook niet een supermarktnaam trouwens?) die met zijn volle Jumbo-tassen over straat loopt en hallo zegt. Ik denk dat die gele tassen nog het effectiefst zullen zijn van deze commercial. Die associeer je namelijk direct met Jumbo en met boodschappen doen.
De introductie van een Jumbo-gezin vind ik overigens helemaal geen slecht idee, al deed het me wel denken aan het Essent-gezin van een jaar of wat geleden. Tot nu toe heb ik echter nog geen echte gezinssituaties gezien in de commercials, alleen typische gesprekken van stellen. Waarschijnlijk wordt het gezin langzaam geïntroduceerd, dus we wachten af wat er nog volgt. De acteurs vind ik goed spelen in hun andere rollen, maar in deze campagne weet ik het nog niet zo goed.
Wat er eigenlijk aan ontbreekt is dat ik niet duidelijk te zien en horen krijg wat Jumbo nou zo anders maakt dan andere supermarkten. Ze roepen namelijk allemaal hetzelfde. Ook al zegt Frits van Eerd, CEO van Jumbo Supermarkten:
‘Nu is het moment gekomen ons meer te gaan richten op het benadrukken van onze unieke formule van de beste service, het grootste assortiment en de allerlaagste prijs.'
Een rondje langs andere supermarkten toont aan dat Jumbo niet de enige is die deze dingen claimt. Ik ben benieuwd hoe ze hun unieke kracht gaan bewijzen in hun commercials.
Vreselijke reclame!! Beslist geen voorbeeld voor onze kinderen om te zien hoe man en vrouw met elkaar om moeten gaan. Zo respectloos naar eljaar bah!! Weet zeker dat als mensen een heel leuk gezin of stel zien die boodschappen gaan doen bij de Jumbo dit veel meer aanslaat in deze sombere crisistijd. Mensen willen positiviteit!!
Daar ben ik het niet mee eens, ik vind het juist heel typisch dat de man enigszins ‘lui’ is en de vrouw meer respect verdient dan haar toekomt. Grappig hoe dit geprofileerd wordt in deze reclame, ik mag het altijd graag zien als man en vrouw elkaar een beetje plagerig benaderen. Dat lijkt veel meer op de realiteit dan ‘picture perfect’ van een man en vrouw die na 20 jaar samen nog steeds verliefd zijn alsof het de dag van gisteren was waarop ze elkaar ontmoetten.
In mijn ogen een goede reclamecampagne. Ben benieuwd naar meer. Van marketingfacts een duidelijke analyse met een correct argument over intro vs 4 usp’s.
@ Marinanne Wispik; De reclame is grappig bedoeld, niks respectloos. Zoals gezegd een familie waar (bijna) elk modern gezin zich mee kan identificeren.
Uit recent onderzoek is gebleken dat 69% van de mannen de boodschappen doet. Ik vind dan ook niet dat je kunt spreken van een doorsnee gezin. Er worden rolpatronen benadrukt die allang ouderwets zijn.
Laat overigens niet weg dat het niet amusant is om naar te kijken.
Of het een effectieve campagne is dat vraag ik me af. Dat had in mijn ogen wel beter gekund.
De gamma buurmannen, de Amstel-vrienden de AH buurt super winkel eindbaas bij allemaal moesten eerst even wennen aan deze nieuwe typetjes en werden ze steeds leuker.
In de basis kan de sarcasme en de klassieke rolverdeling lekker gaan werken en moeten we kijken of ze de lange adem hebben als de boven genoemde.
Alleen is Frank is niet snel toe te eigenen als merk icoon en de amateur marketeers die ooit die horror C1000 commercials hebben goedgekeurd zijn nu bij Jumbo aan de slag maakt het hoogstwaarschijnlijk dat dit ooit naar goed werk gaat komen.
En zo gaat de stereotypering van de man als een sukkelige en dommige goedzak en de vrouw die het allemaal wel weet en de broel aan heeft vrolijk door. Draai de teksten eens om voor de lol. Lijkt me een geweldige commercial: ik vrees dat de man dan als een MSP wordt gezien door policor NL.
De afgelopen tijd heb ik mij behoorlijk verdiept in alle uitingen en middelen die Jumbo inzet. Waar Jumbo in uitblinkt is consistentie.
Of …. uitblonk. Want deze commercials sluiten m.i. niet aan op de eerder gekozen Tone of voice en – zoals eerder opgemerkt – positiviteit.
Voor nu zeg ik: niet sterk, maar wie weet. De marketingafdeling van Jumbo kennende volgt er een campagne waar je ‘u’ tegen zegt.
Echt stomme reclame: eerlijk gezegd wist ik niet eens dat het om de JUMBO ging, omdat ik me altijd kapot erger aan haar bitcherige antwoorden, zodat ik het eind amper hoor.
Domme reclame met een sullige man (Frank Lammers) die als pseudoniem Bas heeft gekregen (Digrosv/Dirk/Bas an der Heijden groep zullen niet zo blij zijn daarmee). Bij get zien van de nieuwe JUMBO reclame zap ik direct weg. DE man wordt wel als erg dom weggezet met een mompelende man die braaf de gele tassen gaat dragen. Debiliserende reclame.
Reclame met jumbo-spruitjeslucht – rolverdeling van voor mijn ouders & lekker nog meer plastic tassen. En o wat ontzettend grappig zeg, ze glijdt uit over een bananenschil!
Past ook niet bij het alternatieve imago van beide acteurs, die ik prompt niet meer zo sympathiek vind.
Twee jaar geleden (eindelijk) gescheiden van vergelijkbare vrouw. Ik ga wel naar Albert Heijn….
Ik vind de commercials geweldig! Komisch, niks geen rolpatroon! En het bijzondere is; bij de meeste komische commercials weet niemand over welk merk of product het gaat; hier wel! Petje af voor de makers.
Ik vrees dat hier weinig mensen uit het vak reageren. En als ze dat wel zijn, is dat heel erg voor het vak. Wat een ouderwetse humorloze zure commentaren zeg.
@venema
ben ik blij dat ik niet in ‘het vak’ zit, als ik jouw comment lees. Dus je moet in ‘het vak’ zitten om een commercial te kunnen beoordelen? Een soort WC Eend met een paarse broek.
@RobN, @Venema: zullen we de discussie inhoudelijk houden? Oftewel: geef aan waarom commentaren in jullie ogen zuur zijn (Venema) of waarom je niet in het vak hoeft te zitten om een commercial te kunnen beoordelen (RobN).
Overigens ben ik persoonlijk het met dat laatste eens én oneens. Ik ben het ermee eens omdat de doelgroep nou eenmaal niet ‘in het vak’ zit. En zij moeten bepalen of de commercial aanslaat. Tegelijkertijd ben ik het er mee oneens, omdat mensen het verschil niet kunnen maken tussen leuke en succesvolle commercials. Irritante commercials kunnen retesuccesvol zijn. Denk aan de Zalando-man: niemand wil ze zien, maar iedereen kent Zalando en weet waarvoor je bij ze terecht kunt…
Over deze reclame: de kracht van deze campagne zit ‘m niet in deze ene commercial. Inmiddels heb ik al een flink aantal opvolgers gezien – en ik kijk weinig tv. Het gaat ‘m meer zitten in de campagne-als-geheel dan in deze ene 30 seconden, vermoed ik. En dat alleen al vind ik een zwaar pluspunt.
@venema; ik vind UW reactie nogal zuur…
Maar goed, wees eens stoer en geef (als vakman begrijp ik) dan eens een reactie op de commercial i.p.v. commentaar te geven op de commentaren?
Ik vind het een vreselijke reclame, en een aantal van mijn vrienden en collega’s ook, waaronder veel vrouwen. Moet dit echt voorstellend dat de Jumbo voor iedereen is? Ik zie een zeer opgewekte knappe, slimme en bijdehandte vrouw, en een heel sullige, kinderachtige, domme en ongeïnteresseerde man. De puberzoon is ook al net zo ongeïnteresseerd, doet veel te veel hagelslag op de boterham en spuit veel te veel Axe op. De vader doet hem daarna ook nog na met de hagelslag en is kinderachtig met bananen, maar gelukkig is de moeder die alles in het gareel houd, met een leuke glimlach. De boodschap lijkt me duidelijk: Jumbo is een supermarkt voor (alleen) slimme vrouwen, de rest graag wegblijven. Bah!
De Jumbo-reclame is net zo afschuwelijk en stompzinnig als die van de concurrenten; onzinnige, schijtlollige filmpjes. Harry Piekema is ver over zijn houdbaarheidsdatum. Ik walg van die vileine “voice-over” met zijn irritante “C-1000, slim bezig”. En wat te denken van Plus, met drie wufte wichten en een, voor het politiek correcte cachet, een getinte gozer met overjarige grappen?
Het kan allemaal veel voordeliger, want de consument betaalt uiteindelijk al die dure reclames. Gewoon in een reclameblok meermalen enkele seconden de naam van de winkel op het beeldscherm, met daaronder een “pay-off”, aanbieding of slogan.
Overigens zijn de meeste tv-reclames uiterst irritant, vooral die elkaar kapotconcurrerende gehoorapparaten- en brillenuitbaters.
Maar het meest afschrikwekkend zijn de spotjes voor maandverband, dat kennelijk slechts is bedoeld voor de adel…
Jumbo is een goede winkel, maar de reclames zijn niet zo leuk. De dikke vent, die met plastic tasjes sjouwt….
Het meest irritante is de reclame met de hagelslag.
De dikkerd doet dan bijna het hele pak hagelslag op zijn boterham.
Jumbo is een goede winkel, maar de reclames zijn niet zo leuk. De dikke vent, die met plastic tasjes sjouwt….
Het meest irritante is de reclame met de hagelslag.
De dikkerd doet dan bijna het hele pak hagelslag op zijn boterham.
Sterke reeks reclames in actuele populaire stijl van bijv. serie als ‘Divorce’; Humor, enig sarcasme en (eigen-)spot.
Ik vind het een leuk gevonden reclame Zeker met Frank Lammers . Ben het met Annette eens dat het in d ereeks van Divorce past . Dus OK! Jumbo komt wel op mijn radar door deze reclame!
En we blijven maar overspoeld worden met reclames met bijdehante vrouwen die hun sullige mannen in de maling schijnen te moeten nemen. ‘Ha,ha, kijk eens hoe lollig en wereldwijs ik (als vrouw) ben…’ Wie verzint zuks? Moet dit leuk zijn? Als mensen op dit forum dan nog spreken van rollenpatroon-doorbrekend, denk ik: ‘Onder welke steen komt deze dolle mina nu weer vandaan?’ Minstens 40 jaar te laat dus. Op deze manier voel ik me als kijker c.q. potentiële koper totaal niet serieus gevonden worden door reclamemakers. Man, verzin toch iets beters dan deze troep die we talloze keren op de T.V. zien ronddwarrelen
ik vind de reclame echt heel goed ! het is een typisch nederlands gezin (vind ik). het is geen standaart saaie reclame, maar een grappige en duidelijke.
Ik zie hier veel kritiek, maar eigenlijk heb ik gewoon een vraag: weet iemand de namen van de kinderen in deze reclame? Alvast bedankt!
Goed idee deze setting. Het ontbreekt nog aan snelheid. De acteurs zitten voor mijn gevoel nog veel te veel te popelen voor de camera. Iemand die “laid back” op de bank ligt kan naar mijn gevoel niet toch zo spits reageren. Het moet nou eenmaal in een halve of hele minuut worden gepropt. Het strookt niet en voelt onecht. Misschien het gebruik van het aantal grappige momenten (grapjes). Mijn tip: reduceer die tot 1.
Achterlijke reclame, is het zo vervelend om boodschappen te doen bij Jumbo? Is niet meer van deze tjjd. En zoals zo vaak denk ik, vast weer ontsproten aan een mannelijk brein. Ik gal niet naar de Jumbo
De negatieve reacties lijken meer te komen vanuit een idee dat alles volgens een bepaald boekje moet.
Een reclame moet leerzaam zijn voor kinderen? Nee
Het moet precies kloppen met statistieken? Nee
En zo maar door…|
Wanneer werkt een reclame, dat ligt aan je doel.
Denk je dat ze een stel vmbo-ers deze reclame hebben laten bedenken…
Er is duidelijk overnagedacht. Aangezien veel mensen (ja helaas geen bron) de reclame direct herkennen als jumbo reclame. Ook wordt het niet volgespammed met allemaal korting dit dat bla etc. Dit gaat om de naam en het logo bekend te maken. En het werkt.
Typetjes werken, zie albertheijn met hun vrolijke manager, inclussief hulpjes.
C1000 heeft het ook, eerst een grotere groep later waren het er maar 2. De rest is eruit gekicked. De populairste types blijven.
Herkenning werkt,zorgt voor onbewuste recall, band met de types.
Nou Robin,
Hiermee zet je VMBO’ers leuk weg.
Als ik naar de vele taalfouten in jouw reactie kijk, heb jij duidelijk het VMBO zelfs niet eens afgemaakt…
Walgelijke reclames vol enge clichés. Man is kostwinnaar, vrouw thuis en vrouw krijgt man alleen mee naar de supermarkt als hij 24 uur in de watten gelegd wordt met lekker eten, bad en seks. En loopt die kostwinnaar dan in de Jumbo, dan roept hij tegen zijn vrouw dat ze ‘de ergste van allemaal is, ze kijkt niet eens naar de prijzen’! Hallo Jumbo, het is 2014, de meeste vrouwen werken! Rolbevestigend en reden voor mij om vooral niet bij de Jumbo boodschappen te doen.
Vertel eens De Jong, wat is een kostwinnaar?
Irritante reclame. De man is volledig ongeloofwaardig als huisvader en echtgenoot . Om hem dan in de laatste commercial op een fiets te zetten , haha , volgens mij de eerste keer dat hijop een fiets zit.
Arme fiets…..
Verschrikkelijke seksistische en anti-man reclame. Mannen worden tegenwoordig vrijwel altijd neergezet als infantiele, luie idioten. Het is echt niet ”schattig” of ”grappig” om mannen altijd maar als minderwaardige mensen te typeren. Stop hiermee. Ik heb geen zin meer om ooit nog naar de Jumbo te gaan.
Boe heet de jonge die in de reclame speelt?
leuke reclame trouwens!
Moet zogenaamd grappig zijn, is het niet. Een kopie van andere supermarktreclames. Die man doet zo overdreven en gemaakt en met een nepstem. Ik herken hem als acteur, maar nu doet hij zo overdreven. Zonder hem is de reclame meer geslaagd.
Vind de originele reclame erg leuk en doeltreffend. Echter, de uiting met Roy Donders…. Pff! Vraag me af wie zich daarmee wil associëren…
de meest tenenkrommende spots van het laatste jaar! vooral die waarin zij eerst lekker moet koken, ‘m in bad stoppen met een glaasje whisky en iets spannends aantrekken, alvorens zij het aandurft om dat hondsvot te vragen om boodschappen te doen. Ook de hagelslag scene vind ik buitengewoon irritant. het heeft mij doen besluiten niet meer bij de jumbo te kopen. Dat was vast niet de bedoeling.
Met humor vind ik deze spots helemaal niets te maken hebben en het type echtgenoot dat Frank Lammers speelt, lijkt mij niet het soort man dat een vrouw zich toewenst.
Diese Reklame finde ich persönlich, richtig dumm.
Hier fühle ich mich richtig für dumm gehalten.
Und gutkoopster ist Jumbo auch nicht.leider.
Und was ich vorige Woche im neuen Markt in drachten
Erleben musste war echt zu viel.
Wartezeit 1.5 std.
Jammer !!!!
In de nieuwe Jumbo reclame met Joop Zoetemelk klopt iets niet : op het einde staan ze samen te plassen en maken een beweging die lijkt op het sluiten van een gulp, maar….in zo’n fietsbroekje zit geen gulp met rits, helemaal geen gulp ! Klein detail maar toch….
Het is onbegrijpelijk dat een dergelijke grote organisatie zulke slordige reclames uitzendt. De snackbar scène van Jumbo spant echt de kroon.
Er moet 15 euro afgerekend worden en vervolgens wordt er betaald met “is goed zo”. 5 euro fooi?
In de supermarkt vervolgens knipoogt de snackbarhouder veel te laat. Dat meisje kan dat nooit meer zien, want zij is hem al voorbij gelopen.
Pure desinteresse en het reclamebureau gaat voor het geld.
Dan interesseer ik mij niet voor de Jumbo.
Was de realiteit maar zoals in de reclames van Jumbo, heerlijk! Maar jammer genoeg zijn de goedzakkige gezellige huisvaders zo goed als verleden tijd. Tegenwoordig ben je een sul als je bij je eerste vrouw blijft als man. Je hoort een overstap te maken naar een liefst getinte vrouw (erg hot tegenwoordig, dan ben je ‘de bom’) en je kinderen laat je gewoon achter. Maar voor kinderen blijft het vreselijk en veroorzaakt altijd blijvende psychische schade met als gevolg een levenslange achterstand op zeldzame kinderen uit zeldzame ouderwetse huwelijken/gezinnen. Dus mannen, scheiden is niet normaal, hoort niet normaal te zijn. Als vrouw zou je toch wel gek zijn tegenwoordig om nog kinderen te nemen! Je draait bijna zeker op voor de opvoeding van de kinderen, want manlief moet toch de kans hebben een nieuw leven te beginnen. Alimentatie is zelfs not done tegenwoordig !
ik vind die jongen uit de jumbo reclame heel erg aardig en leuk
Jammer dat moeder en dochter in de zelfde reclame andere kleding draagt
Wat een ongelooflijk kinderachtige reclame van die frank lammers, die nog speelt met de race-auto van slisser verstappen….zie em bijna 40 keer per dag langskomen en erger me rot.
Trouwens, je ziet em ook te vaak, terwijl er genoeg ander talent is in nederland……
Geweldige reclame.
er wordt nu beweert dat de jumbo 100 jaar bestaat alleen dat klopt niet de jumbo bestaat pas 41 jaar de ah bestaat al 133 jaar
De reclame van de jumbo is misleiding en dat heb ik ook bij de reclamecode corrmissie gemeld
Wat een vreselijke domme iritante kut reclame van de jumbo…houd het dan nooit op met dit domme soort reclames
Ga voortaan wel naar de hoogvliet supermarkt die hebben nooit tv reclames.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!