ReclameReview: Marktplaats #spontaneverkoop

18 december 2013, 14:59

Ken je dat gevoel, dat je tijdens het opruimen op zolder helemaal klaar bent met de dingen die daar staan? Marktplaats heeft een app die je helpt om zulke spullen spontaan in de verkoop te doen. Om de app te promoten, hebben ze deze commercial gemaakt.

Credits:

Bureau: Saatchi & Saatchi | Leo Burnett Amsterdam

Creative Directors: Maarten Dobbelaar en Rick Coolegem

Concept: Tim ten Dam, Joris Raaijmakers, Maarten Dobbelaar, Rick Coolegem

Digital Director: Wesley Bos

Strategie: Geert-Jan Baltus, Arjan Kapteijns

Account: Sanja Simsic, Marlies Mols, Mathieu Veldhuijzen

Klant: Remco Armee, Maaike Bakker, Mandy Sturkenboom, Tom Atema, Marije de Fonkert

De doelstelling:

Spontane verkoop via de Marktplaats-app stimuleren.

De uitwerking:

Iedereen heeft wel eens een spontane aankoop gedaan. Maar met de handige Marktplaats-app kun je nu ook spontaan dingen verkopen! Waar en wanneer je maar wilt. Dat ruimt lekker op, zoals te zien is in de tv-commercial en bijbehorende tag-ons. Ook online en outdoor motiveert en activeert Marktplaats heel Nederland tot het doen van spontane verkopen. De advertenties die gebruikers plaatsen, komen samen op een actiepagina en de leukste worden beloond met een Samsung Galaxy S4.

Het oordeel:

Wat ik leuk vind: de snelheid waarmee het verhaal wordt verteld. In 22 seconden is het allemaal verteld. Het contrast tussen het doorsnee stel en de die-hard over the top eighties computerfreaks is ook mooi gedaan. De situatie die geschetst wordt in deze commercial is heel herkenbaar: manlief wil zijn oude Atari-spelcomputer na al die jaren nog steeds niet weggooien, maar vrouwlief ziet de meerwaarde er niet van in. Gelukkig weet manlief via de Marktplaats-app er nog 50 euro voor te vangen. De verkoop was zo spontaan, dat zijn vrouw er niets van wist.

Wat ik jammer vind: dat de app niet even in beeld komt, zodat je ziet hoe eenvoudig het is. Nu zie je alleen dat er een foto gemaakt wordt. Dat had ook voor een reguliere advertentie op Marktplaats kunnen zijn. Het voordeel van de app zal ongetwijfeld in de snelheid zitten waarmee spullen kunnen worden aangeboden, maar je ziet nu niet hoe dat gebeurt. Daar zou dan ook meteen de hashtag #spontaneverkoop kunnen worden gepromoot, zodat de koppeling tussen de app en spontaan spullen verkopen nog sterker wordt. Verder mis ik de call-to-action: er wordt niet verteld dat je de app kunt vinden in de App Store of Google Play. Ja, ik weet dat de meeste mensen dit wel weten, maar sommige mensen hebben nog een duwtje in de juiste richting nodig.

Natuurlijk snap ik dat het beter is als je het zo simpel mogelijk houdt in een commercial. Toch had er volgens mij dus nog net iets meer verteld mogen worden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!