ReclameReview: Mercedes-Benz (Die Frauschaft)

7 juni 2012, 13:45

Het aloude idee dat de auto-industrie vooral gebruik maakt van mooie vrouwen om hun producten aan de man te brengen, wordt hier door Mercedes-Benz gebruikt om een charmeoffensief in te zetten. Wat hard nodig is, natuurlijk, aangezien het hier om een Duits automerk gaat en we nog tegen Duitsland moeten voetballen binnenkort. Maak kennis met Die Frauschaft!

Credits:

Bureau: N=5

Account: Tamara Schelvis, Floor Bongers

Art: Ed van Bennekom

Copy: Jasper Diks

D.O.P.: Wouter Westendorp

Editor: Brian Ent

Interaction design: Melcher Meirmans

Klant: Gerard van Os, Lisette Zuidam

Producer: Christel Hofstee, Guy van der Hoop, Jony van Hees

Regisseur: Bill Tanaka

Productie: 328 Stories

Online: Condor Digital

Offline: Kapsalon

Geluid: Rec Sound

Muziek: Unippm

De doelstelling:

Aandacht genereren voor Mercedes-Benz rondom de EK-wedstrijd Nederland-Duitsland.

De uitwerking:

Mercedes-Benz presenteert het beste wat Duitsland te bieden heeft: Die Frauschaft! Bedrijven kunnen meedoen aan de actie op http://www.diefrauschaft.nl/ en zo de wedstrijd Nederland-Duitsland ervaren op een bijzondere manier, geheel verzorgd door de Duitse dames van Die Frauschaft.

Het oordeel:

Dit idee past naar mijn idee beter bij een biermerk dan bij een luxe automerk als Mercedes-Benz. Dat wil echter niet zeggen dat ik het een slechte campagne vind. Het idee van een Duits automerk dat de doelgroep in een land van een EK-tegenstander via een charmeoffensief probeert te paaien, vind ik zelfs heel sterk. De campagne komt sympathiek over. Bovendien is het totaal niet plat seksistisch gedaan, wat ook goed is. Ik denk dat de doelstelling zeker wel gehaald gaat worden, want het zal Mercedes-Benz ongetwijfeld heel wat aandacht opleveren. Gisteren was ik nog in de kantine van een productiebedrijf en daar hing een grote poster van Die Frauschaft. De actie wordt dus wel gewaardeerd onder de doelgroep (oké, dit is slechts één bedrijf, maar zo interpreteer ik het ophangen van die poster). Helaas heb ik geen zicht op hoe de campagne verder nog is uitgerold (behalve dan de poster en deze aanvullende video), maar het lijkt me een prima concept om op verschillende manieren uit te werken richting de doelgroep.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Oli4B

    Die dames lijken meer op een Oekraïnse vrouwenelftal ….


    8 juni 2012 om 07:48
    ReneS

    Zitten de busjes en vrachtwagen(tje)s van Mercedes wel in het luxe segment?


    20 januari 2013 om 17:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!