ReclameReview: Peijnenburg
Het nieuwe campagnethema van Peijnenburg is ‘lekker thuis met Peijnenburg’. Als eerste thuissituatie zien we een voor velen herkenbaar beeld: naar huis fietsen door de regen omdat je voetbalwedstrijd afgelast is. Maar is dit beeld niet té herkenbaar?
Credits
Bureau: N=5
Creatie: Peter Hebbing, Zwier Veldhoen
RTV: Monique Neuteboom
Account: Leonie van der Mark, Nadine Marcar
Strategie: Jos Ahlers
Productiemaatschappij: Suikerdepot
Regisseur: Werner Damen
Producer: Tom Raaymaekers
Postproductie: The Ambassadors
Muziek: Soundwise, van Tijn & Fluitsma
Verantwoordelijk bij klant: Leon Broer, Sandra Klomp
De doelstelling
Meer Peijnenburg verkopen.
De uitwerking
Peijnenburg ontbijtkoek begeeft zich weer op vertrouwd terrein: het thuisfront. Onder het mom ‘lekker thuis met Peijnenburg’ claimt de Brabantse koekfabriek de vertrouwde emotie van thuiskomen. De eerste uiting met deze nieuwe positionering toont een fanatiek meisje dat echt heel graag voetbalt.
Het oordeel
Het gevoel van door de regen fietsen is zo oer-Hollands dat dit meteen een snaar raakt. En ja, ik was ook zo’n fanatiek voetballer die door weer en wind ging en soms teleurgesteld terug moest omdat de wedstrijd afgelast was en we toen nog geen internet hadden om dat aan elkaar door te geven. Heel herkenbaar dus.
Verder is de casting prima in orde. Stoer meisje, rustige vader. Meer nonverbale communicatie dan dat er dingen gezegd hoeven te worden. Allemaal heel mooi gedaan.
Maar eerlijk is eerlijk: ik verwachtte de hele tijd het muziekje van Unox te horen. Dit is toch precies dezelfde huiselijke boodschap alleen dan met ontbijtkoek in plaats van soep of rookworst? En dan is er ook nog de commercial van Campina die behoorlijk lijkt op deze, inclusief een ouder die informeert naar de afloop van de wedstrijd.
Als Peijnenburg zich wil scharen in dit rijtje met sympathieke oer-Hollandse merken, dan klopt deze commercial wel. Maar een klassieke campagne zoals ‘Happen naar Peijnenburg’ is het bij lange na niet.
Is het niet vooral zo dat die @#$@ van een vader gewoon bij zijn docher langs de zijlijn hoort, in plaats van zich vol te vreten met suikerkoek? Allesbehalve “thuis” of “gezellig”, deze lutser…
@Caspar: het is maar een filmpje, hè? Het is niet echt.
Echt? Joh!
Ik heb vroeger gereageerd op die verschrikkelijke reclame van die kinderen bb in het zwembad. Nou, ik vind deze heel wat prettiger. Alhoewel ik het eens ben met de vorige schrijver dat een pa of ma aan de lijn moet staan.
Maar…. wie is die vader? Leuke man….
Vreemd liedje in deze context; the green green grass of home gaat namelijk over een ter dood veroordeelde die bij het aanbreken van de dag van voltrekking van zijn vonnis, mijmert over vroeger. . .
Het had leuker geweest als de vader met zijn dochter ploeterend op de fiets samen thuis waren gekomen
Dan samen een plak koek eten
In plaats daarvan staat hij in zijn goed verwarmde keuken zijn dochter op te wachten. Goed bezig.
leuke reclame maar ik vind dat meisje zo’n jongensstem hebben!! Of hoor ik dat alleen? Nu twijfel je jongen/meisje?
Die vader lijkt op Ron Jans
Ik vind meisje e het heel erg op een jongen lijken ik denk dat ik niet de enige ben
Ja…. dat vind ik dus ook Tessa!!
Dames, Regen,Wetlook en regenkleding.. in 1 woord te omschrijven: Wauw!! Ik zou bijna denken dat deze commercial speciaal voor mij geproduceerd is! xD
help help
wie kan mij helpen aan de naam van de vader? iedereen zegt bekende acteur maar niemand weet zijn naam.
Bas Keijzer hij speelt ook de vader in de serie Aaf.
Als je goed kijkt naar het filmpje dan stapt het ‘meisje’ ook van de fiets af alszijnde een jongen van een jongensfiets. (Met het been over het zadel)
Gewoon vragen of het kind de broek naar beneden wil doen….
Dan zie je dat DIRECT!!!!
Zo niet, dan wordt het tijd dat je naar de oogarts heen gaat
Ik ben het eens met anderen. Deze vader hoort langs de lijn.. met dochter fietsen of brengen met de auto(zeker bij dat soort weer). En dan vragen of ze verloren heeft… Afgelast wordt onderling gebeld, en ze is bij een afgelaste wedstrijd veel te snel thuis… en dan dat domme lachje… Deze reclame laat mij zeker geen peijnenburg kopen…
Klopt van geen kanten en dat had ik bij de eerste maal zien al… jammer, zo’n thuisfront
Ik keek op deze blog omdat ik graag wilde weten of het een meisje of een jongen is. Want dat vond ik niet duidelijk. Wat betreft het af lassen, nu je het zegt dat weet men meestal een avond of op zijn laatst ’s morgens vroeg.
Dit weet ik uit ervaring als leidster. En natuurlijk hoort een ouder langs de lijn maar dat is moeilijk als je meerdere kinderen hebt met ieder een andere sport. Ik koop Peijnenburg niet om de reclame maar omdat ik het lekker vind.
Ik begrijp dat lachje ook niet aan het eind. Wat is er zo leuk aan een kletsnat kind dat door de stromende regen thuis komt en meld dat de wedstrijd is afgelast. En is het wel een meisje?
Hoi kan iemand mij mailen welke artieste het nummer green green gras of home zingt.
BVD Wil
Wil, dat is Tom Jones (gevonden op Youtube)
Grappig, al die reacties. Ik vind het een leuke reclame. Stoere meid! Leuke vader die trots is op zijn dochter! omdat ze zich niet zo snel uit het veld laat slaan. Lijkt me….
Luguber deze reklame. Een meisje schuilt in een donker tunneltje. Daarna wordt ze vanuit een auto bespiedt terwijl ze drijfnat thuiskomt…. Daarna het vreemde lachje.
Door wie wordt het nummer “Green, green grass of home” in de reclamespot gezongen ???
Het is zo mooi…
“Het nummer ‘Green Green Grass of Home’ is opnieuw in een eigentijds jasje gestoken door aanstormend talent Coby Grant uit Australië.”
Telkens als ik in deze reclame het muziekje Green green grass of home hoor doet het pijn aan mijn oren dat ik de een na laatste regel moet missen. Als je zo’n lange reclame kan maken waarom dan die ene regel er uit laten, jammer!!!
Waarom fietst dat meisje in de stromende regen in haar voetbaltenue naar haar club? Hebben ze daar geen kleedkamers?
Als gewoonlijk komen er sloten negatief commentaar langs. Herkent niemand de situatie.
Volgens Pijnenburg zelf is het een fanatiek voetbalMEISJE
EEN LODEN LEEUW WAARD
Dochter gaat in stromende regen naar het voetbalveld op een stille weg onder een viaduct heen en terug, Kom drijfnat thuis,de wedstrijd is afgekeurd. vader – met een relatief zeer dom uiterlijk- is meer geïnteresseerd- besteedt eigenlijk geen enkele aandacht aan zijn zeer teleurgestelde dochter in de Peijnenburg koek, die hij af snijdt, niet echt smakelijk op eet dan in zijn dochter, die toch ook nog een plakje koek krijgt.
Een goede vader gaat mee (haalt en brengt) met veel empathie zijn dochter met dit weer naar het voetbalveld en laat een meisje zeker niet alleen op zo’n verlaten weg fietsen. Een in alle opzichten aan empathie ontbrekende reclame.
Ik heb altijd gedacht dat het een jongetje was. Lage stem, androgyn gezicht.totdat mijn vrpuw zei dat het echt een meisje is. Ik zou het ook wel zeker willen weten eigenlijk.
wie speelt dan dat meisje?
Als enthousiaste moeder van een voetballende dochter vind ik het leuk dat een voetballend meisje een hoofdrol heeft in een reclame. Maar ik ben het helemaal eens met veel voorgaande reacties: wat een ontzettend ongeïnteresseerde vader! Behalve dat hij zijn dochter alleen langs deze afgelegen weg laat fietsen door de regen en hij natuurlijk langs de lijn hoort te staan, vraagt hij ook nog: verloren?? Heeft hij niet eens door dat als zijn dochter een wedstrijd gevoetbald zou hebben, ze nog lang niet thuis kon zijn?! Wordt het meisjesvoetbal hier niet serieus genomen of is dit gewoon een ontzettend slecht doordachte reclame? Inderdaad… Loden Loekie waardig!
Waar is de moeder in dit verhaal? Die laat het kind óók fietsen. Dus wat een gezeik.
Ik heb het bij de makers van het filmpje nagevraagd om van die discussie bij het diner verlost te zijn. Al zal ik mijn ongelijk moeten bekennen, het is ……een heel stoer meisje…
Bas Keijzer speelt voor de vader . En het MEISJE is een JONGEN met lang haar !
Wat interessant is aan alle reacties van degenen (mannen én vrouwen) die dachten dat het om een jongetje ging; in hoeverre werd jouw gedachte gevormd door vooroordelen? Voor wat het waard is, zelf heb ik nooit een seconde gedacht dat het een jongen was, dus dat kan ook.
Verder ben ik het wel eens met alle opmerkingen over de ongeïnteresseerde vader, i.h.k.v. deze reclame dan; in werkelijkheid zouden de prinsjes en prinsesjes ook best eens keertje alleen naar een wedstrijd mogen gaan.
Wat mij stoort is de boodschap van de troostvoeding; een teleurstelling verwerk je door iets lekkers te eten. Door meiden en jongens die boodschap in de opvoeding mee te geven wordt de kans dat ze later het postuur van de vader uit de reclame krijgen alleen maar groter. Dat het bij de vader zo werkt is wel duidelijk, die knaagt er, zodra hij iets lekkers binnen heeft, vergelukzaligd op los, zoals je op het einde van de reclame kunt zien.
Hoi Irma,je observaties zijn OK maar om je te storen aan een reclamemaker die koste wat het kost meer omzet voor de betalende klant wil genereren, tja, ik zou zeggen geef je kinderen zelf de bagage om door dit soort reclames heen te prikken of nog beter, zap weg bij reclames. Je zit bij reclame nooit naar een documentaire over gezonde voeding te kijken al doen ze dat wel eens zo voor komen maar naar volkomen gefingeerde situaties, of denk je echt dat je bij het drinken van een fles cola de gelukzaligheid overkomt die de reclame doet geloven. Er zwelt ook nooit romantische muziek aan als ik toevallig mijn lief een zoen geef.
WOW wat een reacties. Ongelooflijk! Een hele filosofie over de inhoudt van deze reclame. Vader is te dik en is dus onverantwoord bezig door ontbijtkoek te eten en te geven aan zijn dochter. Het meisje zou ernstig in gevaar zijn omdat het in een tunneltje staat te schuilen. Wordt bespied door mensen in een auto? Ontbijtkoek is super slecht en ongezond. En als klapper is de vader pedagogisch onverantwoord bezig omdat hij en zijn vrouw (misschien is de moeder wel overleden in dit verhaal) niet langs de kant van de lijn staat op het voetbalveld. Oja en de trainer / coach is een prutser omdat hij niet heeft afgebeld!! En dat allemaal in één reclame!!! Wat als het meisje nu uit school was komen fietsen? Is niet zo, weet ik, maar gaat om het principe.. Ik heb liever dat mijn dochter op de fiets gaat, dan met de bus of zoals tegenwoordig gebrachten gehaald wordt met de auto en lekker op kracht komt met een stuk ontbijtkoek na deze krachtsinspanning. Maar nee hoor tegenwoordig zien we liever kinderen “veilig”met de bus of auto gaan, thuis gekomen aan de worteltjes of snoep tomaatjes (wel biologisch anders is het ook niet goed en verantwoord) zitten met een tablet omdat we tegenwoordig zo lekker verantwoordt en pedagogisch bezig zijn. Lekker alle kinderen pamperen, want daar zijn we heel erg goed in geworden. Het is een goed en sfeer vol gemaakte reclame, waarbij de verschillende gevoelens versterken door bepaalde beelden. Kinderen in de auto en zij ploeteren op de fiets. Heel herkenbaar voor vele, schuilen in de tunnel en hopelijk voor velen dat er iemand thuis is die jouw gevoel aan kan horen. O nee, dat laatste geldt voor de meesten niet meer, want we willen allemaal 2 keer op vakantie, 2 auto’s, dure kleding en grote dure huizen hebben. Dus papa en mama zijn beide aan het werk!! Hoe noemde we dat ook alweer in de jaren 90. Sleutelkinderen!!!. Mijn dochter krijgt gewoon ontbijtkoek, de coach mag best een keer vergeten af te bellen en door de regen fietsen krijgen ze niks van!!
Nou Arend, jij weet er anders ook weer een heel verhaal bij te verzinnen.
Haha, geweldig dit. En dat terwijl ik enkel wilde weten wie die vader is, krijg ik nu als bonus van iedereen zijn/haar ongezouten mening over deze reclame. Ik wist niet eens dat dat kon 🙂
Ik vind vader leuk, en dochter. Lang genoeg bij Jeugdzorg gewerkt om te weten dat ik me geen zorgen hoef te maken over de opvoeding van dit meisje 🙂
Eet lekker allemaal!
Deze stomme réclame duurt al veel te Lang.Als ik dat jengelmuziekje hoor gaat de tv direct op een andere zender. Ik ben het eens met alle kritiek. De vader zit stiekem al vretend zijn dochter of wat het ook mag zijn uit te lachen. Wat een engerd van eetn vader. Ophouden met deze veel te vaak vertoonde reclame. Ik zal er geen koek om kopen. Juist niet.
Een echte vader die geinteresseerd is in de sport van zijn dochter, weet dat wanneer het zo hard regent,de wedstrijd afgelast wordt.Hij staat liever in de keuken zich vol te proppen met ontbijtkoek,dan zijn dochter op te halen,die nu door de stromende regen alleen naar huis moet.Als zijn dochter thuiskomt kijk hij niet op of om,geeft het arme kind niet eens een handdoek om zich af te drogen,maar blijft maar doorvreten.Geen woord van medeleven of mededogen……
Het is voor mij onbegrijpelijk dat Peijnenburg zijn goede naam wil linken aan een eersteklas narcist.
Deze reclame is voor mij reden om nooit meer Peijnenburg te kopen,wat een walgelijke reclame!!
Jahaha, wat ben je dan een slechte vader zeg… jeumig wat een enorme zak. Dat ie een huis buiten de veilige stad koopt en dat dochterlief nota bene moet fietsen (door de buitenlucht!), nog voor ze een eigen rijbewijs heeft. En wie onderwerpt zijn bloedeigen kroost tegenwoordig nog aan striemende slagregens rechtstreeks gezonden uit de hel van de weergoden? In zo’n afzichtelijke, dure en degelijke waterdichte regenjas bovendien. Wat ben je dan een egoistische pauper zeg. Nee neem dan een voorbeeld aan de gemiddelde voetbalvader. Die na het aanmoedigen van de scheidsrechter, het kind beloont met friet, snoep en cola. Om vervolgens te gezellig in de kantine met zijn maten een aantal frisse pinten te nuttigen. En (ex)vrouwlief belt om de Kids veilig thuis te brengen. En geef hem eens ongelijk?
Ik dacht eerst, dat het een meisje was, toen hoorze ik, dat het een jongen zou zijn. Is idd een meisje. Maar, wat het ook is, boeit niet. De vader is een echte schoft, want hij hoort zijn kind te begeleiden naar het veld. Zeker met dat weer.
Op zich wèl een leuke reclame.
Wat een overdreven serieuze reacties lees ik hier. Typisch nederlands gezeik en gezever. Misschien moest de vader deze keer wel werken en is hij net klaar voor vertrek. Hij laat zijn dochter helemaal haarzelf zijn en gaat juist heel erg leuk met haar om. Hij bespeurt de teleurstelling bij zijn dochter, hoort dan de reden daarvan en vervolgens zie je een begripvol lachje bij de vader verschijnen. Wie niet kan zien of de dochter een jongen of een meisje is moet toch echt even bij Specsavers langsgaan. Wel heb ik me afgevraagd, gezien bepaalde sterke gelijkenissen in het gezicht tussen vader en dochter, of het misschien in werkelijkheid ook vader en dochter zijn! Overigens ging ikzelf in de zeventiger jaren altijd alleen naar trainingen en voetbalwedstrijd en heb er nooit geen hinder van gehad dat mijn ouders me daarin niet begeleiden! Warme herkenbare reclame! Wat maakt een goede ouder dan? Een kind moet ook leren op eigen benen te staan en beproevingen ondervinden! Hier lees ik veel reacties van belerende vaders en moeders die zichzelf op een voetstuk zetten en een ander graag veroordelen tot slechte opvoeder!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!